יצאנו פראיירים: מילה אחת גרמה למחירי ההמבורגרים לזנק ב-90 אחוז

מחירי ההמבורגרים בישראל זינקו ב-90% בין 2021-2025, פי חמישה מעליית עלויות הבשר הטחון. הפער העצום מעלה שאלות נוקבות – האם מדובר בניצול המצב הכלכלי להגדלת רווחים או במיצוב מחדש כמוצר פרימיום?

חזי גור מזרחי צילום: יחצ
המבורגר
המבורגר | צילום: אינג'אימג'

בשנים האחרונות חווה הצרכן הישראלי זינוק חסר תקדים במחירי ההמבורגרים, עלייה שמעוררת תהיות רבות לגבי הסיבות האמיתיות מאחורי התופעה. מחקר חדש שנערך על ידי המכון לחקר הקמעונאות, שבחן את עליית המחירים בענף המזון המהיר בישראל בין השנים 2021-2025, חושף נתונים מדאיגים במיוחד בנוגע לקטגוריית ההמבורגרים.

הממצא הבולט ביותר במחקר הוא כי מחיר ההמבורגר הבסיסי עלה מ-39 ₪ בשנת 2021 ל-74 ₪ בשנת 2025 – זינוק מסחרר של 90%. זוהי העלייה החדה ביותר מבין כל קטגוריות המזון המהיר שנבדקו, והיא גבוהה משמעותית מהעלייה שנרשמה במנות אחרות כמו שווארמה בפיתה (47%), שיפוד פרגית (31%) או פלאפל בפיתה (22%).

כלומר, בעוד העלויות עלו בפחות מ-20%, מחיר ההמבורגר זינק בכמעט פי חמישה מהעלייה בעלות הבשר הטחון המשמש להכנתו.

הסברים אפשריים לתופעה

המחקר מציע מספר הסברים אפשריים לפער העצום בין עליית העלויות למחירים:

בניגוד להמבורגרים, מנות אחרות בענף המזון המהיר הציגו עליות מתונות יותר:

עליות אלה, אף שהן עדיין גבוהות במקצת מעליית העלויות, נתפסות כסבירות יותר בהתחשב בשיקולים עסקיים שונים.

ההשפעה על הצרכן הישראלי

העלייה החדה במחירי ההמבורגרים מחריפה את בעיית יוקר המחיה בישראל. ההמבורגר, שבעבר נחשב לאופציית אוכל מהיר ונגישה יחסית, הפך למוצר שמחירו קרוב יותר למנה במסעדה מלאה. בהתחשב בכך ששכר המינימום עלה ב-17.9% בלבד והשכר הממוצע במשק עלה ב-15.9%, הרי שכוח הקנייה של הצרכן הישראלי ביחס להמבורגרים ירד באופן דרמטי.

המסקנה המתבקשת מהנתונים היא שהעלייה של 90% במחירי ההמבורגרים היא בלתי פרופורציונלית בעליל לעליית העלויות, ומצביעה על מגמות של הגדלת רווחיות משמעותית, מיצוב מחדש כמוצרי פרימיום, או ניצול של כוח שוק. מצב זה מעלה שאלות לגבי תחרותיות השוק, שקיפות המחירים, והצורך האפשרי בהגברת הפיקוח או בעידוד התחרות בענף ההמבורגרים בפרט, ובענף המזון המהיר בכלל.

תגיות:
המבורגרים
/
יוקר המחיה
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף