השווארמה, אחת המנות הפופולריות בענף המזון המהיר בישראל, חוותה עלייה משמעותית במחירים בשנים האחרונות. בין השנים 2021 ל-2025, מחיר מנת שווארמה בפיתה עלה מ-34 ₪ ל-50 ₪, המהווה עלייה של 47%. במקביל, מחיר השווארמה בלאפה עלה מ-45 ₪ ל-58 ₪, עלייה של 29%, כך עולה ממחקר של "המכון לחקר הקמעונאות".
בהשוואה לעלויות הייצור, בשר שווארמה הודו התייקר באופן הבולט ביותר מבין סוגי הבשר, עם עלייה של 19% (מ-58.23 ₪ לק"ג ב-2021 ל-69.49 ₪ לק"ג ב-2025). מרכיבים נוספים בשווארמה כמו טחינה גולמית עלו ב-10% ושומן כבש ב-11.12%. מרכיבים אחרים הנלווים לשווארמה גם התייקרו בצורה משמעותית: הפיתות עלו ב-13.40%, העגבניות זינקו ב-57%, והמלפפונים עלו ב-67%. לעומת זאת, מחיר הכרוב הלבן עלה באופן מתון יחסית ב-7.3% בלבד.
הניתוח מצביע על פער משמעותי בין עליית העלויות לעליית המחירים. בעוד שהעלויות הממוצעות בענף המזון המהיר עלו בכ-16-18%, מחיר השווארמה בפיתה עלה ב-47% - פער של כ-29-31 נקודות האחוז. מחיר השווארמה בפיתה עלה בשיעור הגבוה משמעותית מהעלייה במחירי הבשר ומרכיבים אחרים. העלייה בשווארמה בלאפה (29%) מתונה יותר, אך עדיין גבוהה מעליית העלויות.
לפי המחקר, עליית מחיר השווארמה בפיתה מוגדרת כ"עלייה חריגה" (מעל 35%), והיא "בלתי פרופורציונלית בעליל לעליית העלויות, ומצביעה על מגמות של הגדלת רווחיות משמעותית, מיצוב מחדש כמוצרי פרימיום, או ניצול של כוח שוק". עוד עולה כי מסעדות שווארמה וגריל הושפעו יותר מעליית מחירי הבשר בהשוואה למסעדות אחרות, אך עם זאת העלייה במחירים שהן גובות מהלקוחות עולה באופן ניכר על העלייה בעלויות.
במסקנות הכלליות המסמך המחקר כי "העלייה הדרמטית במחירי ההמבורגרים (90%) ובמידה מסוימת גם במחירי השווארמה בפיתה (47%) אינה ניתנת להסבר אך ורק באמצעות עליית העלויות". בסיכום, השווארמה מוזכרת כאחת הקטגוריות שבהן "חלה עלייה בלתי פרופורציונלית המצביעה על הגדלת מרווחי הרווח מעבר לנדרש להתמודדות עם העלויות הגדלות".