אלא שכעת, אחרי שבועיים שבהם הצרכן הישראלי רכש פחות או יותר מכל הבא ליד, מפחד מהלא־נודע, הביקושים חוזרים כעת לרמתם המקורית. וכשאין היסטריה שגורמת למחסור, התחרות בין הרשתות מתגלה מחדש במלוא עוזה: רשת אושר עד, שבמשך תקופה נדחקה מעט למקום השני והשלישי בטבלת הרשתות המשתלמות בישראל, מזנקת למקום הראשון עם הסל הזול ביותר.
קרפור היפר - שמשקיעה בפתיחת סניפים חדשים ובמיצוב – מקבלת מקום של כבוד במקום השני, עוקבת צמוד אחריה. אבל ההפתעה האמיתית היא רמי לוי ויוחננוף – שתי רשתות שנאבקות באופן קבוע על התואר "הכי זול בישראל", שנמצאות בשוויון כמעט מוחלט במקום השלישי.
המעבר מחירום לשגרה לא רק שינה את דפוסי האספקה, אלא גם את התנהגות הצרכנים. במהלך המלחמה שליטה וביטחון תזונתי היו הערכים המרכזיים. צרכנים השתוקקו למלא מקררים ומזווים – לא משנה המחיר. כיום, עם חזרת הביטחון, הפוקוס עובר בחזרה לתמורה לכסף. הצרכן הישראלי כיום חוזר לרציונליות, ואחרי תקופה שבה קנה מתוך חרדה ופחד, הוא חוזר לשקלל מחירים. זה מה שמאלץ את הרשתות להתחרות מחדש.
אך אף שהפערים בין סלי הקניות מצטמצמים, ניתוח מדוקדק של תוצאות הסקר חושף עד כמה הפערים עשויים להיות משמעותיים במוצרים פשוטים ושכיחים: בצל יבש אדום נמכר ברשת רמי לוי ב־2.80 שקלים בלבד, בעוד בוויקטורי המחיר קופץ ל־5.90 שקלים - פער של 3.10 שקלים, למעלה מ־110%. פתיתים אורז של אסם נמכרים ברמי לוי ב־3.97 שקלים, אך ברשת טיב טעם המחיר מטפס ל־7.90 שקלים - פער של כמעט 100%.
מיץ לימון עסיס 1 ליטר: ברמי לוי המחיר הוא 7.90 שקלים, ובטיב טעם מגיע ל־15.50 שקל - כמעט פי שניים. סירופ שוקולד של אפיכל נמכר ב־11.00 שקלים בקרפור וב־19.90 בפרשמרקט - פער של 8.90 שקלים. עוגיות ערגליות שוקולד של אסם ב־8.33 שקלים בפרשמרקט עולות 14.90 שקלים בטיב טעם - פער של כמעט 80%.
לשם כך עושות הרשתות שימוש במותגים הפרטיים. כשיצרן גדול כמו שטראוס מעלה מחירים ב־18%, הרשת יכולה להפנות לקוחות למותג הפרטי שלה ולשמור על נאמנות הלקוח. זו אסטרטגיית ווין־ווין: הרשת משפרת רווחיות (וגם תדמית), והצרכן מקבל חלופה זולה יותר.
במחקרים האחרונים שערכנו בקרב משקי הבית בישראל נחשפנו לשינוי של ממש בדפוסי הקנייה: אחרי שנה של ביקוש מוגבר שנוצל להעלאות מחירים, הלקוחות מגיעים עם רשימה כדי לחסוך. 67% מהנסקרים מדווחים שהם מתחילים להשוות מחירים באפליקציות לפני יציאה לקניות, לעומת 34% לפני המלחמה האחרונה.