היא נראית חמודה, אבל מאחורי החיוך עם תשע שיניים מסתתרת מערכת משומנת של שיווק, מחסור מתוכנן ושוק יד שנייה לוהט. וההורים? משלמים את המחיר – תרתי משמע.
בובת הלבובו - יציר כפיו של האמן קסינג לונג, בשיתוף חברת Pop Mart הסינית - הפכה בשנה האחרונה לתופעה עולמית שמשאירה חותם גם בישראל, עם 200 מודעות מכירה בפלטפורמת יד2.
הבובה, שזוכה לתמונות עם ריהאנה, דואה ליפה וקים קרדשיאן, מדמה יצור קטן בעל גוף פרוותי, אוזניים מחודדות, עיניים ענקיות וחיוך חושף תשע שיניים. היא נמכרת במסגרת "קופסאות הפתעה", ללא ידיעה מראש איזו גרסה מקבלים, כאשר חלק מהבובות הן מהדורות נדירות שמזנקות למחירים של מאות דולרים.
"תופעה עם מעטפת שיווקית מדויקת"
שפירא מוסיפה: "לא מדובר רק במראה החמוד, אלא ב'טקס ה-Unboxing'. כל לבובו מגיעה בקופסה מסתורית, שמזמינה את הרוכש לגלות איזו דמות קיבל. אלמנט ההפתעה המצולמת הוא לב העניין: רגע שמתוכנן להצטלם, לרגש ולזכות בלייקים".
שוק יד שנייה ומרד צרכני
מאחר שבישראל אין חנויות רשמיות של Pop Mart, הבובות מגיעות דרך יבואנים או הזמנות מחו"ל, עם מחירים שמזנקים ל-120-150 שקלים לבובה. את המחסור משלים השוק היד השנייה - ביד2 מופיעות כ-200 מודעות למכירת לבובו, עם מחיר ממוצע של כ-80 שקלים.
המצב עורר תגובת נגד. יוצאת "האח הגדול" לבנה גוגמן, שמוכרת את הבובות בחנות פרטית ב-45 שקלים בלבד, קראה למרד צרכנים. לדבריה, יבואנים מפעילים לחץ על חנויות שלא להוריד מחירים כדי לשמר תדמית יוקרתית.
"זה סך הכול צמר גפן עם טיפה פלסטיק. אין לי לב לקחת לאמא 150 שקל על צעצוע," אמרה גוגמן בראיון ל"הצינור". היא טענה שספקים איימו שלא לשתף איתה פעולה אם תמשיך למכור בזול, אך מבחינתה זו שליחות: "זה יצא מפרופורציה - ואני לא משחקת את המשחק הזה".
מנגד, נטען כלפיה שאינה מוכרת לבובו "מקורי". גוגמן לא מכחישה אך טוענת שמדובר בסך הכל בבובה ולכן אין חשיבות אמיתית לדגם "מקורי".
הנדסת תשומת לב מתוחכמת
ד"ר שפירא מנתחת: "נראה כי מדובר במקרה קלאסי של הנדסת תשומת לב. הלבובו הן מראה לחברה שמחפשת ריגוש מידי, נחמה רגשית, וגם תוכן אסתטי שמצטלם היטב. התחפושת היא בובה, אבל מאחוריה עומדת נוסחה שמבינה בדיוק מה מרגש אותנו".
היא מציינת: "השאלה שנותרה פתוחה היא האם מדובר בסך הכל בשעשוע מתוק, או אולי בעוד מופע מתוחכם של צרכנות רגשית שמופעלת עלינו בעוצמה, גם כשאנחנו כבר מזמן לא ילדים?"
תופעת הלבובו מעמידה הורים בדילמה בין הרצון לספק לילד תחושת שייכות לבין הצורך להציב גבולות כלכליים וחינוכיים. מאשה פלינר, VP eCommerce בפלטפורמת יד2, מציעה פתרון: "הצורך של הורים לתת לילד להרגיש חלק מהטרנד, לבין הצורך ללמד אותו צרכנות נבונה - נפגשים כאשר נרכשת בובה יד שנייה. זה מקל על הכיס, וגם מעביר מסר חינוכי חשוב: לא כל דבר צריך לקנות חדש, ולא כל הייפ מצדיק תג מחיר מופקע".