תמונה מפתיעה בהרגלי הקנייה של הצרכנים: "מותרות הפכו לשיקול"

גנית הראל, מנכ"לית מועדון הצרכנות הוט, מסכמת שנה ראשונה בתפקיד, מודה ש-7 באוקטובר שינה את הרגלי הקנייה של הישראלים ומזכירה שהתנהלות שנחשבה בעבר לפינוק או מותרות הפכה בעידן יוקר המחיה להכרח

טליה לוין צילום: ג'רמי לדנר
קניון ריק
קניון ריק | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
3
גלריה

לדבריה, 2023 הייתה שנה של פיצוי צרכני עם שינויים חדשים בצריכה. “יצאנו מקורונה וראינו הוצאות שיא על תיירות, פנאי, שיפוצים. ואז הגיע 7 באוקטובר והכל נעצר. ב־2024 הצרכנים מתנהלים מהיום להיום. הוויתורים ברורים: ירידה של כ־50% ברכישות מותרות כגון שיפוצים, תכשיטים, מתנות יקרות - העלייה היא בעיקר בצריכה יומיומית, מזון, חשמל, סביבות עבודה ביתיות. אנשים התכנסו לבסיס".

עוד מגמה שמספרת עליה הראל היא ירידה של כ־20% בעסקאות בתשלומים. “אנחנו רואים פחות התחייבויות, יותר בקרה. אנשים לא יודעים מה יהיה, וזה משפיע ישירות על הצריכה שלהם".

המועדון שהראל מנהלת משרת אוכלוסייה ממוקדת של הנדסאים, טכנאים, מהנדסים, בוגרי מדעי המחשב, ובקיצור, “אנשי הטכנולוגיה". המועדון הוקם ב־1996 ביוזמת הסתדרות ההנדסאים, והפך לכתובת לצרכנים עם כוח קנייה חזק.

אלא שלא כל הנוצץ זהב. נתוני סקר שנערך בינואר 2025 מצביעים על כך ש־92% מאנשי ההייטק צמצמו הוצאות, 86% דיווחו על פגיעה באיכות החיים, וכמעט 70% שקלו לוותר על חופשה. “מדובר באוכלוסייה שהיא מנוע הצמיחה של ישראל, והם כבר לא חסינים. הריבית עולה, יוקר המחיה פוגע גם בהם, והם לא רוצים לצאת פראיירים".

גנית הראל
גנית הראל | צילום: רעות אשכנזי

הערך הזה לדבריה מתבטא לא רק במבצעים אטרקטיביים, אלא גם בידע: “אנחנו מפיקים וובינרים מקצועיים – ייעוץ משכנתא, השקעות, צרכנות נבונה. חבר מועדון חוסך בממוצע כ־5,000 שקל בשנה, אבל גם מקבל כלים להיות צרכן מודע וחכם יותר".

אם שאלתם את עצמכם עד כמה השינויים בהרגלי הקנייה של הצרכנים הישראלים בני מעמד הביניים השתנו בתקופה האחרונה, אז שימו לב לנתוני המועדון, שמהם עולה תמונה ברורה ואף מפתיעה: גם רכישות ספונטניות כגון בילויים, תרבות, הלבשה וכיוצ"ב נעשות מתוך חיפוש מודע אחר הטבות. “אם בעבר ההטבות היו בעיקר לרכישות גדולות כמו רכב, נדל"ן, מוצרי חשמל ואפילו חופשות, היום אנחנו מדברים גם על הקנייה השבועית בסופר. הישראלים אוהבים מותגים, אבל מתחילים לשקול גם מותגים פרטיים. הם לא רוצים לשנות את הסל, אלא לחסוך עליו".

הראל מסבירה שאחד השינויים הבולטים בתקופה האחרונה הוא המעבר מצרכנות רגשית לצרכנות רציונלית. “יש פחות קנייה מהלב ויותר קנייה מהראש. אנשים שואלים את עצמם 'מה אני באמת צריך, ואיפה אני משיג את זה במחיר הכי טוב'. מותרות הפכו לשיקול, לא לברירת מחדל".

לדבריה, התחושות האלו אינן מוגבלות לצרכנים בלבד. “המשק נכנס למצב של עצירה, ואנחנו הרגשנו את זה מיד. גם חברות גדולות הקפיאו תקציבים וגם הצרכן הפרטי שינה גישה: הוא פחות אימפולסיבי, הרבה יותר מחושב, ודווקא מתוך המורכבות הזו, החשיבות שבשקיפות ובאמון מול חברי המועדון גדולה הרבה יותר. אנחנו מקפידים לשקף לחברים בדיוק מה ההטבה, מה הערך שהיא נותנת ולמי היא באמת מתאימה. אין טריקים ואין כוכביות, כי אנשים פשוט לא מקבלים את זה יותר".

 ''המשק נכנס למצב של עצירה''. גנית הראל
''המשק נכנס למצב של עצירה''. גנית הראל | צילום: רעות אשכנזי

כאמור, אף שמועדון הוט מתמקד באנשי הטכנולוגיה, הראל מדגישה ששיתופי פעולה עם מעסיקים מרחיבים את מעגל ההשפעה גם מעבר להייטק. “היום גם חברות תעשייה, רשויות מקומיות ועמותות פונות אלינו כדי לשלב את המועדון בתור הטבה לעובדים או לחברים. זה לא עניין של מגזר – זו הבנה שצרכנות חכמה רלוונטית לכולם. החזון הוא לייצר מעטפת כלכלית שמסייעת לכל צרכן, לא משנה מה הכנסתו או תחום עיסוקו".

“אנחנו לא רק מציעים מוצרים", מסכמת הראל. “אנחנו שותפים ליוזמות חברתיות: חיזוק עסקים קטנים, קידום חינוך פיננסי או סיוע בתקופות חירום. ברגע שיש לך קהילה של צרכנים יש לך גם אחריות כלפיה. זו לא רק שורת רווח – זו תרבות צרכנית שאנחנו בונים כאן ביחד. מעמד הביניים, ובהם אנשי ההייטק והטכנולוגיה, הם קטר הכלכלה הישראלית. והיום הם מתמודדים עם יוקר מחיה כמו כולם. המועדון שלנו נותן להם כלים, ערך וחיסכון, ומחולל שינוי בשוק כולו. זו שליחות, זו אחריות, וזו הסיבה שאני כאן".

תגיות:
צרכנות
/
יוקר המחיה
/
מלחמת חרבות ברזל
/
שבעה באוקטובר
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף