רמי לוי, יוחננוף או חצי חינם: המחירים משתוללים - זו הרשת הזולה ביותר

הקרפיון נעלם מהשולחנות, הסלמון והמושט שולטים, והצרכנים מנסים לאזן בין יוקר המחיה לבין הרצון להגיש מנות פרימיום שיצטלמו יפה לסטורי

חזי גור מזרחי צילום: יחצ
עליית מחירים, יוקר המחיה, קניות בסופר (למצולמים אין קשר לכתבה)
עליית מחירים, יוקר המחיה, קניות בסופר (למצולמים אין קשר לכתבה) | צילום: אבשלום ששוני
4
גלריה

כל פריט נשא בחובו סיפור, כל טעם זימן זיכרון. הטקס היה פשוט, חם ומוכר  כמו חיבוק של בית. השולחן לא רק האכיל, הוא חיבר. הוא אמר לכל מי שישב סביבו: "אתם שייכים כאן, זו המשפחה שלכם, אלו השורשים שלכם".

שולחן ראש השנה, אילוסטרציה
שולחן ראש השנה, אילוסטרציה | צילום: הדס פרוש, פלאש 90

אבל היום, כשאנו מסתכלים על שולחנות החג הישראליים, אנו עדים לתמורה מהפכנית. הפשטות הנוגעת ללב נדחקת הצידה לטובת מופע צבעוני ומתוחכם שכל המטרה שלו היא להרשים. הסועדים והמארחים, שפעם חיפשו נחמה וחום במסורת, כיום הם צופים בשולחן דרך עדשת המצלמה של הטלפון. הם מחפשים את הזווית המושלמת, את התאורה הנכונה, את ה"סטורי" שיגרום לעוקבים שלהם לקנא.

כולנו הפכנו לשפים קטנים, חמושים במונחים לועזיים שלמדנו מתוכניות בישול מבריקות ומפוסטים באינסטגרם. "בוא נעשה היום קונפי", אנו אומרים בגאווה, כאילו המילה הצרפתית הזו הופכת אותנו לאמני מטבח. הקרפיון הפשוט והישן, שהיה מלך שולחנות החג במשך דורות, גורש בבושת פנים לטובת נתחי הסלמון הוורודים והמושכים. הצלי המסורתי, שהתבשל באהבה ובסבלנות, הוחלף בנתח אנטריקוט מיושן שעלותו משכורת חצי שבועית, כי "זה יותר מכובד", כי "זה נראה יותר טוב בתמונה".

סטייק
סטייק | צילום: אינגאימג'

ולפני שאדם מספיק לטעום ולהנות מהטעמים העשירים, כבר מתחיל מסע התיעוד הממושך. כל מנה מצולמת מכל זווית אפשרית, כל צלחת עוברת סשן צילומים פרטי. לפעמים נדמה שהאוכל הולך ומתקרר, והשיחה סביב השולחן נדלקת מההתרגשות לשתף ברשתות החברתיות יותר מאשר מההנאה האמיתית של להיות יחד.

המהפכה לא נעצרת בגבולות הצלחת. גם עולם היין עבר טרנספורמציה דרמטית. אם פעם הגענו למכולת הקרובה ורכשנו חמישה בקבוקים תוצרת הארץ במאה שקלים, וזה נחשב הישג כלכלי ראוי לציון, היום בקבוק יין שעולה פחות משבעים שקלים כמעט נחשב לפגיעה בכבוד המשפחה. הוא לא "מכובד מספיק" לשולחן החג שלנו, הוא לא מספיק "פוטוגני" ללא המותג היוקרתי והעיצוב המרשים.

אנו, הציבור הישראלי, חיים כיום בסתירה מורכבת ומכאיבה. מצד אחד אנו נאבקים יום יום בפירות שמחירם מטפס לגובה של דירה קטנה, במוצרי יסוד שהופכים למותרות, ובתקציבים משפחתיים שמתרוקנים מהר יותר מאשר אנו מעיזים להודות. אנו נאנחים כל פעם שאנו עומדים בקופה של הסופרמרקט ורואים את הסכום המסתכם.

אבל מצד שני, אנו לא מצליחים להתנגד לפיתוי של המותרות הקטנות, של המותגים היוקרתיים, של ההרגשה שגם אנו ראויים למעט יוקרה בחיים. אנו אוהבים לחוש שאנו שייכים למעמד הביניים הגבוה, שגם אנו יכולים להרשות לעצמנו את מה שאנו רואים בתוכניות הבישול המהפנטות ובפוסטים המושלמים של האינפלואנסרים.

התוצאה היא איזון עדין ועדין כמו חוט דק מעל תהום: פחות כמויות, אבל יותר איכות. מעט פריטים, אבל כל אחד מהם "שווה להתגאות בו". מאמץ אמיתי לשמר את המסורת ואת המשמעויות, לצד רצון עז להציג מראה עדכני, מכובד, ושווה לכל דור ודור  גם לזה שצמח עם הסמארטפונים.

כך, בין הכמיהה לעבר הפשוט והחם לבין הלחץ הנוכחי להרשים ולהצטיין, אנו יוצרים שולחנות חג חדשים  מורכבים יותר, יקרים יותר, אבל עדיין נושאים בחובם את הרצון העמוק שלנו להיות יחד, לחגוג, ולהרגיש שייכים לסיפור הגדול יותר של העם שלנו.

הוא הפך לבלש קטן שמנתח כל עלון מבצעים, משווה מחירים לקילו, ובודק האם המבצע הפנטסטי הזה באמת שווה או שזה רק משחק מילים חכם. התחרות האמיתית כבר לא על מי ישמח את הצרכן, אלא על מי יכול לעבור את המבחן הקפדני שלו. כי הצרכן של היום יודע בדיוק כמה עולה הקילו בשר בכל רשת, הוא זוכר את מחיר השמן מהשבוע שעבר, והוא לא נותן לאף אחד לרמות אותו עם תחבולות שיווקיות זולות. מעבר לכך, הוא גילה שיש לו כוח - כוח של לקוח מודע שיכול לבחור, שיכול להצביע ברגליים, ושיכול לשתף ברשתות החברתיות על חוויות רכישה גרועות או מעולות.

הרשתות מבינות שהן לא רק מתחרות זו בזו, אלא נאבקות מול צרכן שהפך להיות יותר חכם מהן, צרכן שלא מסתפק בהבטחות אלא רוצה הוכחות, שלא מתפעל מקמפיינים מבריקים אלא מחפש תוצאות מוחשיות בקופה ובאיכות המוצרים. והמנצח יהיה לא זה שיצעק הכי חזק או יבטיח הכי הרבה, אלא זה שיכבד את האינטליגנציה של הצרכן וייתן לו בדיוק מה שהוא מחפש - ערך אמיתי, שקיפות מלאה, ואמון שנבנה לא על סיסמאות אלא על ביצועים עקביים לאורך זמן.

החנויות שהבינו שהן צריכות להתמודד לא עם לקוח אחד אלא עם שתי דמויות שונות באותו גוף - הראוותן והחסכן - הן אלו שמתחילות לחשוב מחוץ לקופסה. הן מציעות מוצרי פרימיום לצד מוצרים בסיסיים, פינות צילום יפות לצד קווי קופה מהירים, ובעיקר הן מפסיקות לנסות לרמות את הצרכן עם טריקים ישנים כי הן יודעות שהוא בודק הכל. התמורה הגדולה ביותר קורית בעולם המתנות - המסורת הישנה של סלסלאות החג המפוארות עם הסרטים הזהובים והאריזות המדהימות נכנעת לפרקטיות של הדור הדיגיטלי.

אנשים מגלים שהם מעדיפים לתת לאהובים שלהם חופש בחירה במקום לנחש מה הם רוצים, והתוצאה היא פריחה של תווי מתנה דיגיטליים שמאפשרים לכל אחד לקבל בדיוק מה שהוא מחפש ומתי שהוא מחפש. השאלה המרכזית כעת היא איך לשמר את הקסם והמשמעות של מתן המתנה גם בעידן הדיגיטלי, איך לגרום לאדם להרגיש מוערך וחשוב גם כשהוא מקבל הודעת SMS עם קוד במקום קופסה יפה עם פפיון. העסקים שיצליחו לפתור את החידה הזו - איך להיות יעילים ונוחים אבל גם חמים ומשמעותיים - הם אלו שיכתבו את הפרק הבא בסיפור הקמעונאות הישראלית.

השוואת מחירים
השוואת מחירים | צילום: מעריב אונליין

**- הסקר בוצע באמצעות אתר פרייסז בתאריך 31-08-2025

תגיות:
ראש השנה
/
קניות לחג
/
רמי לוי
/
השוואת מחירים
/
סל קניות
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף