אם סוכות הוא חג של בנייה, יצירה ומשפחה, הרי שהוא גם חג של טעם. האכילה בסוכה אינה רק מצווה דתית אלא חוויה תרבותית שלמה. הסוכה הופכת לחדר האוכל המשפחתי הפתוח לשמים, והאוויר החגיגי מביא איתו גם שיאים חדשים בצריכה בעיקר בתחומים שקשורים לאירוח, לבישול בחוץ ולבשרים.
בעוד שבפסח אנו רואים זינוק בקניית מצות ויין ובראש השנה בבשרים לצלייה בתנור ומאכלים חגיגיים, סוכות שייך כולו לעל האש. הארוחות החגיגיות מתחלפות במפגשים סביב הגריל, החצרות מתמלאות בריח של בשר נצלה, והקניות משקפות את רוח החג בצורה מובהקת.
זינוק חד בצריכת מוצרי אירוח וכלים חד פעמיים
הצרכנות של סוכות מתחילה הרבה לפני שהאש נדלקת. בשבועות שלפני החג נרשמת עלייה דו ספרתית במכירות כלים חד פעמיים, כלי פלסטיק, סכו"ם חד-פעמי ומוצרי אירוח. הסיבה פשוטה: הארוחות בסוכה נערכות פעמים רבות מחוץ לבית, עם משפחה וחברים, ולכן הביקוש לכלים נוחים לשימוש חד־פעמי מזנק בעשרות אחוזים.
בנוסף, קיים זינוק ניכר במכירת מפות חד פעמיות, מגשי אירוח, תבניות חד פעמיות לאפייה ולגריל, ואף כלי הגשה מעוצבים שמתאימים לאווירת "המסעדה הביתית" תחת הסכך. מה שפעם היה חג עם שולחן אחד גדול הפך למרתון של אירוחים וכל תעשיית האירוח נהנית מכך.
הגריל ככוכב החג: בשרים, סלטים ובירה
לצד הכלים החד-פעמיים, הסטטיסטיקה מראה כי המוצרים שמציגים את הזינוק החד ביותר בביקוש הם מוצרי בשר לגריל: אנטריקוט, פרגיות, כנפיים ובשר טחון. לא מדובר רק בארוחות חגיגיות רשמיות, אלא גם בערבים משפחתיים, מפגשים עם חברים ואירועים קהילתיים שהופכים את "העל האש" לחלק בלתי נפרד מתרבות החג.
גם מי שאינם מחזיקים גריל פחמים או גז מוצאים פתרונות יצירתיים: מכשירי "נינג'ה גריל" לבית הפכו ללהיט בשנים האחרונות, במיוחד בקרב מי שמעוניינים להימנע מעשן מיותר בשכונה אך לא לוותר על חוויית הצלייה.
פערי המחירים באנטריקוט: איכות מול עלות
הבשר הטחון: כוכב המנגל הישראלי
לא רק סטייקים על האש. בשר בקר טחון הפך לאחד ממוצרי הדגל של חג הסוכות, בזכות השימושים הרבים בו מקבבים וקציצות ועד עראיס ופטליות. גם משפחות שאינן עושות מנגל מסורתי משתמשות בו לבישול בסוכה.
סלטים ותוספות: לא רק בשר
קרה מול חם: מלחמת הבירות של סוכות
גריל טוב לא שלם בלי בירה קרה, ושוק הבירה הישראלי מתפוצץ בחג הסוכות. המותג המוביל בישראל, גולדסטאר, הפך השנה לסמל של תחרות אגרסיבית במיוחד בין הרשתות.
במצב כזה הצרכן הישראלי שואל את עצמו בצדק: אם אפשר למכור שישיית בירה בחצי מחיר בסוכות למה לא כל יום זה חג? המסקנה: חגיגה צרכנית עם משמעות חברתית.
האכילה בסוכה היא לא רק קיום של מצווה היא חוויה משפחתית, חברתית ותרבותית. היא מחזקת קשרים, מאחדת משפחות ומספקת רגעי פנאי באמצע שגרת החיים. במקביל, היא מייצרת מנוע כלכלי אדיר שמניע את אחד השווקים הצומחים ביותר בישראל שוק מוצרי האירוח, הבשר, הגריל והבירה.
סוכות של ימינו הוא כבר מזמן לא רק חג הסכך הוא חג של צרכנות, של תחרות, של חוויית קנייה ושל טעם. והוא מזכיר לנו שוב: גם צרכנות יכולה להיות חלק מהמסורת.