מה עובדים באמת עושים כשהם מקבלים חופש מלא לנהל את תקציב ההטבות מהמעסיק? התשובה עשויה להפתיע.
חברת bttr, פלטפורמה לניהול תקציבי Flexible Benefits בארגונים, פרסמה ניתוח מקיף של עשרות אלפי עסקאות שבוצעו במהלך הקיץ האחרון על ידי עובדים בחברות מובילות במשק. מדובר בחברות שבחרו לתת לעובדים גמישות מלאה בניצול התקציב, במקום להקצות אותו באופן ייעודי להסעדה או מתנות ספציפיות.
בניגוד להנחת המוצא שרוב תקציבי המעסיק הולכים על ארוחות, רק 37% מסך ההוצאות הוקדשו לאוכל ומשקאות, בעיקר בעסקים מקומיים, רבים מהם דווקא בסביבת הבית.
19.6% נוספים הופנו לסופרמרקטים ורשתות מזון לבית - מה שמעיד על התמודדות ישירה עם יוקר המחייה ועליית מחירי המזון.
איקאה מובילה, רשתות מוזלות בפער קטן
בתחום המוצרים לבית, המהווים כ-12% מההוצאות, איקאה דורגה ראשונה בהיקף ההוצאות, ואחריה רשתות מוצרי החשמל המובילות KSP, מחסני חשמל, א.ל.מ. ואייבור - דבר המלמד על בחירה ברשתות מוזלות שבהן המחיר מנצח, גם בקרב עובדי תעשיית ההיי-טק.
9.9% מסך ההוצאות הופנו לנסיעות וניידות.
25% מהעסקאות מחו"ל
בשל העובדה שמדובר בתקופת הקיץ, מעל 25% מהעסקאות בוצעו מחוץ לישראל, בין אם בקניות אונליין או במהלך חופשות משפחתיות.
אתר Booking.com הוביל את רשימת בתי העסק שבהם רכשו העובדים חופשות. המדינות הבולטות: ארה"ב (רכישות מקוונות ופיזיות) ותאילנד (רכישות פיזיות - מלונאות, מזון ופעילויות פנאי).
בין העסקאות החריגות: טיפול שיניים בסך של מעל 20 אלף שקל - ההוצאה החד-פעמית הגבוהה ביותר שנרשמה בקיץ. נרשמו גם הוצאות על בתי אבות ותרומות לעמותות - דוגמאות לניצול התקציב לצרכים אישיים וקהילתיים.