רמי לוי בהלם: הרשת שלו לא הכי משתלמת - זאת המלכה החדשה

בזירת התחרות הקמעונאית, העוף הטרי הפך לאחד המוצרים המרכזיים במאבק בין הרשתות. אם בעבר הקרב היה על מחיר הקוטג' או הביצים, כיום הוא מתנהל סביב מחיר העוף הטרי

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
מכירת עוף טרי, ארכיון
מכירת עוף טרי, ארכיון | צילום: קובי גדעון, פלאש 90
7
גלריה

שוק מוצרי העוף הטרי בישראל הוא אחד מהשווקים המשמעותיים ביותר בענף המזון. מדובר לא רק במוצר בסיסי שמופיע כמעט בכל סל קניות ישראלי, אלא גם באינדיקטור למגמות המחירים, הביקוש וההעדפות הצרכניות. הצריכה לנפש של עוף בישראל נחשבת מהגבוהות בעולם, כאשר עוף שלם, כרעיים, חזה, שניצל, כבד וכנפיים הפכו למוצרי חובה בכל מקרר ביתי.

העוף הטרי - הבסיס שעליו נמדדת כל עגלה

בחודש תשרי נרשמת מדי שנה קפיצה חדה בביקוש לעוף הטרי ולחלקיו, עם ריבוי החגים והאירוח. מדובר בתקופה שבה הביקוש גובר בעשרות אחוזים, והמערכת כולה, מהשחיטה ועד המדפים, פועלת בעומס שיא. גם השנה נצפו חוסרים נקודתיים בחלק מהרשתות, אך המלאים סופקו מחדש במהירות. עם זאת, דווקא לאחר החגים נחשף שינוי מפתיע: ירידה בכמות היחידות שנמכרו למ"ר מכירה, לצד חידוש מלחמות המחירים, כשהפעם הזירה היא מוצרי העוף הטרי.

עוף טרי
עוף טרי | צילום: אינגאימג'

מחירי החג - נמוכים במיוחד, אך רק זמנית

במהלך החגים שמרו רשתות המזון על מחירים נמוכים יחסית במוצרי העוף, במטרה למשוך קונים לחנויות. מחיר ממוצע לק"ג של עוף טרי נחשב מהנמוכים בענף המזון כולו, משום שמדובר במוצר שמאיר את תשומת לב הצרכן. מבצע על חזה עוף או כרעיים מושך משפחות רבות להגיע לרשת  ומשם הדרך לעגלת קניות מלאה קצרה.

אלא שעם תום תקופת המבצעים נרשמת קפיצה משמעותית במחירים. הנתונים שאספנו מסקרים עדכניים ברשתות המזון מצביעים על כך שהפער בין מחיר סל מוצרי העוף בתקופת המבצעים לבין המחיר שבועיים לאחר מכן עומד לעיתים על יותר מ־15 אחוז.

הנתון הזה חשוב במיוחד כי הוא מצביע על תופעה שחוזרת מדי שנה: מבצעים קצרים וחד־פעמיים שמסתיימים בהתייקרות חדה, כשהצרכן הממוצע מתקשה לעקוב אחר השינויים המהירים במחירי הבשר והעוף.

ניתוח הסקר: מי הרשת המשתלמת ביותר

במסגרת סקר המחירים שערך המכון לחקר הקמעונאות באמצעות אתר "פרייסז" נבנה סל מוצרים אחיד שכלל חזה עוף טרי, שניצל טרי, כרעיים, כנפיים, כבד ועוף שלם. נבדקו תשע רשתות מזון גדולות, והבדיקה בוצעה ללא התניות של מבצעים מיוחדים או קנייה בסכום מינימום, אלא לפי מחיר ליחידה לצרכן הקונה עוף בלבד.

עוף טרי, ארכיון
עוף טרי, ארכיון | צילום: אביר סולטאן, פלאש 90

תוצאות הסקר המלאות

מפתיע ככל שזה נשמע, דווקא הרשתות הכשרות הציגו סל זול יותר מהרשתות הלא כשרות. קרפור, רמי לוי ויוחננוף מובילות את טבלת המחירים הנמוכים, בעוד שטיב טעם, פרש מרקט ואושר עד סגרו את הרשימה עם פערי מחיר ניכרים של עשרות שקלים לסל.

ממוצע ההפרש בין הרשת הזולה ביותר ליקרה ביותר עומד על כ־35 אחוז. מדובר בפער עצום ביחס למוצר בסיסי שנמצא כמעט בכל בית, ומדגיש עד כמה חשוב לצרכן להשוות מחירים לפני הקנייה.

קרפור
קרפור | צילום: יחצ

השוואת מוצרים: פערים בולטים בין חלקי העוף

כשנכנסים לרזולוציה של פריט בודד, התמונה מורכבת עוד יותר. חזה עוף טרי נמכר כמעט באותו מחיר בכל הרשתות, סביב 34.9 שקלים לק"ג. רק בפרש מרקט נרשם מחיר חריג של 47.9 שקלים. (למי שיש כרטיס אשראי של קרפור ישלם רק 19.90 ש"ח לק"ג ויכול להוזיל את המחיר בעוד כ 15 שקלים לסל).

פערים אלו משקפים אסטרטגיות תמחור שונות של הרשתות. חלקן משתמשות במוצרים ספציפיים כ"עוגן מחיר" למשיכת קונים, בעוד אחרות שומרות על תמחור אחיד וגבוה יותר המשקף את רמת השירות או קהל היעד שלהן.

חזה עוף
חזה עוף | צילום: אינג'אימג'

השפעת ההיצע והביקוש על מחירי העוף

ענף העוף בישראל רגיש במיוחד לשינויים בהיצע. כל שינוי בימי השחיטה, מגבלות וטרינריות או מחסור בכוח אדם משפיע מיידית על המחירים. כך, לדוגמה, עיכוב של יומיים בלבד בשחיטה לקראת החגים גורם לעומס בביקוש ולעיתים לעלייה חדה של כמה אחוזים במחיר תוך ימים ספורים.

העובדה שישראל מגדלת בעצמה את מרבית העופות המקומיים מאפשרת שמירה על מחירים יציבים לאורך זמן, אך גם יוצרת תלות במגדלים ובתנאי מזג האוויר. הקיץ האחרון, שהיה מהחמים בשנים האחרונות, גרם לתמותה גבוהה יותר בלולים ולירידה זמנית בהיצע. התוצאה ניכרת היטב - ביקוש קשיח מול היצע מוגבל שהוביל ללחץ מחירים מיידי.

רשת רמי לוי שיווק השקמה
רשת רמי לוי שיווק השקמה | צילום: יח''צ

המלחמה החדשה בין הרשתות - על העוף

בזירת התחרות הקמעונאית, העוף הטרי הפך לאחד המוצרים המרכזיים במאבק בין הרשתות. אם בעבר הקרב היה על מחיר הקוטג' או הביצים, כיום הוא מתנהל סביב מחיר העוף הטרי. הסיבה ברורה: מדובר במוצר יומיומי, שקל להשוות את מחירו, וצרכנים רבים זוכרים היטב את המחיר מהקנייה הקודמת.

לכן כל הורדת מחיר, אפילו של שקל לק"ג, נתפסת מיד כיתרון תדמיתי ופרסומי משמעותי. הרשתות הגדולות מנצלות זאת ליצירת "עוגן שיווקי" בקמפיינים שלהן, כשהן מבטיחות עוף טרי במחיר הזול בישראל.

עם זאת, מדובר בקרב קצר מועד בלבד. אחרי המבצע, המחירים בדרך כלל חוזרים לרמתם הקודמת, לעיתים אף מעט גבוה יותר. כך נוצר מצב שבו הצרכן מרגיש שהוא מרוויח בטווח הקצר אך משלם ביוקר לאורך זמן.

ארוחת כנפיים
ארוחת כנפיים | צילום: אינגאימג

מגמות עתידיות: הצרכן הישראלי מתבגר

הצרכן הישראלי של 2025 בוחן את שוק העוף בצורה מודעת יותר. הוא משווה מחירים באפליקציות, מתעניין במקור הבשר ובאיכות המוצר, ובודק תאריכי שחיטה ותוקף. במקביל, קיימת עלייה בביקוש לעופות טריים בכשרות מהודרת, לצד מגמה חדשה של צרכנים שמחפשים דווקא עוף ללא אנטיביוטיקה או עוף אורגני, גם במחירים גבוהים יותר.

תחום זה צפוי לגדול בשנים הקרובות, כאשר יצרנים ורשתות כבר החלו לפתח מותגים ייעודיים לעוף איכותי ובריא יותר, מתוך הבנה שהציבור מוכן לשלם יותר עבור תחושת ביטחון בריאותי ומזון טבעי.

עוף לכל פועל - אך לא בכל מחיר

העוף הטרי הוא לא רק מוצר יסוד אלא גם סמל לתחרות, למבצעים ולמאבקי שליטה בין הרשתות הגדולות. המחירים שנבדקו חושפים את הפערים הגדולים בין הרשתות ואת העובדה שהצרכן יכול לחסוך עשרות שקלים בקנייה פשוטה אם רק ישווה מחירים.

בעולם שבו הכל מתייקר, עוף טרי הפך למדד אמיתי ליוקר המחיה. רשתות המזון יודעות זאת היטב, ולכן ממשיכות להפוך את העוף לזירת הקרב העיקרית שלהן על לבו וכיסו של הצרכן.

תגיות:
עוף
/
רמי לוי
/
צרכנות
/
קרפור
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף