על פי סקר גלובלי של חברת Riskified, כ-73% מהקונים כבר משתמשים בעוזרי קניות מבוססי AI - כלים דיגיטליים שמציעים מוצרים, משווים מחירים ומסכמים ביקורות. רמת האמון בעוזרים הללו כמעט זהה לזו שבאנשי מכירות אנושיים - 36% לעומת 38% - אך בעבור הסוחרים מדובר במים לא מוכרים.
חלק מהעסקאות החדשות מתבצעות במעורבות אנושית - הקונה מגדיר את כוונתו ומאשר את הרכישה - אך אחרות מתבצעות באופן עצמאי לחלוטין על ידי הסוכן הדיגיטלי. “כשחלק מהעסקאות מבוצעות במלואן על ידי הסוכן, והקונה האנושי רק מגדיר את כוונתו, רמת המורכבות של ניתוח הסיכונים עולה משמעותית", הוא מסביר.
ובאמת, לצד הצרכנים שמאמצים את החדשנות בהתלהבות, גם עברייני הרשת מתלהבים ממנה לא פחות. לפי בדיקות של Riskified, ניכרת עלייה חדה בפעילות בפורומים ב-Dark Web לקראת בלאק פריידיי וסייבר מנדיי - פעילות הכוללת מדריכים להונאות, שירותי החזר מזויפים ואף מבצעים על כרטיסים גנובים. גם חובבנים, כך נראה, מצטרפים ל"חגיגת ההונאות" בעזרת שירותי הונאה מוכנים בשיטת “עשה זאת בעצמך”.
החשש הזה מגובה גם בנתונים רשמיים. דו"ח ה-FBI לשנת 2025 מצביע על כך ששלושת פשעי הסייבר הנפוצים ביותר ב-2024 היו פישינג וזיוף, סחיטה ודליפות מידע אישי - במיוחד כאלה הקשורות להשקעות במטבעות דיגיטליים, שגרמו להפסדים של יותר מ-6.5 מיליארד דולר.
תקופת החגים של השנה שעברה המחישה היטב את הסיכון. למרות העלייה הצפויה בהונאות סביב בלאק פריידיי, דווקא בשבוע שבין חג המולד לשנה האזרחית החדשה נרשם שיא מפתיע: נפח ההונאות היומי היה גבוה פי שניים מהממוצע העונתי. לפי Riskified, עברייני הרשת מנצלים את תקופת החופשות שבה צוותי האבטחה פועלים במתכונת מצומצמת והפיקוח רופף.
יערי מדגיש כי כדי לשמור על ביטחון ורווחיות בעידן שבו עוזרי הקניות הפכו לחלק בלתי נפרד מהמסחר, יש צורך בשינוי תפיסתי ובהיערכות חדשה. לדבריו, הדרך להתמודד עם המציאות החדשה עוברת בשלושה כיוונים מרכזיים: העלאת מודעות בקרב הנהלות בכירות, קידום שקיפות נתונים בין פלטפורמות AI לסוחרים, ושיתוף פעולה מודיעיני בין חברות מסחר. צעדים כאלה, הוא אומר, “יכולים לאפשר חוויית קנייה בטוחה יותר תוך שמירה על אחריות כספית במקרה של מחלוקות".
בסופו של דבר, עוזרי הקניות מבוססי הבינה המלאכותית מביאים עמם את אותה דואליות שמאפיינת כל חדשנות טכנולוגית: מצד אחד נוחות, מהירות ודיוק - ומצד שני חשיפה לסיכונים חדשים. בדיוק כפי ששירותי המשלוחים הפכו את הקנייה הפיזית למרחק גלילה בנייד אך יצרו גם אתגרי אבטחה חדשים, כך גם הסוכנים הדיגיטליים משנים את כללי המשחק.
“הטכנולוגיה שמעצימה את הצרכן יכולה גם להגן על הסוחר - אם רק תופעל נכון", מסכם יערי. “עם השקעה בפתרונות חכמים, תשתיות מבוססות נתונים וזיהוי התנהגותי בזמן אמת, ניתן להפוך את חודש הקניות ממרוץ מסוכן לחוויה שמלווה באמון דיגיטלי".