"איום חמור על ביטחונה של קהיר": כך החות'ים עלולים להטביע את הכלכלה המצרית

הפעילות של המורדים מתימן נגד אוניות משא בים האדום אינה בעיה הרובצת מעל ראשה של ישראל בלבד, אלא כזו שמטרידה גם את מצרים. ד"ר אופיר וינטר מסביר מהן ההשלכות עליה וכיצד א-סיסי יכול לפעול נגד החות'ים

תמונה צילום: ללא
החות'ים הפכו את ה- "GALAXY LEADER" לאטרקציה לתיירים. קרדיט: רויטרס | צילום: רויטרס
ד''ר אופיר וינטר
ד''ר אופיר וינטר | צילום: חן גלילי

"עוד אין נתונים על היקף הפגיעה הכלכלית בתעבורה בתעלת סואץ עקב המתקפות החות'יות על האוניות בים האדום, אך ברור שתהיה פגיעה, ולו זמנית בהכנסותיה של מצרים", הוא מסביר. "חברת צים הייתה הראשונה להודיע על שינוי נתיבי השיט, ובעקבותיה עשויות ללכת חברות נוספות. העלייה במחירי הביטוח של האוניות שיבחרו לשוט בתעלת סואץ צפויה גם היא לפגוע באטרקטיביות הכלכלית של נתיב זה לעומת נתיבים מתחרים".

ד"ר וינטר מציין בנוסף כי "האירוע הנוכחי מגיע בתקופה שיא בתמלוגי התעלה. העלייה שנרשמה במחירי הדלקים בשנים האחרונות הובילה לעלייה בעלויות של נתיבי שיט ארוכים יותר בין המזרח למערב והגבירה את האטרקטיביות של תעלת סואץ כנתיב מהיר וחסכוני. הדבר בא לידי ביטוי ברווחי שיא של 9.4 מיליארד דולר בשנת הכספים 2023-2022 ובגידול של 55.1% במספר הספינות שעברו בה, שעמד בתקופה זו על קרוב ל-26 אלף (לעומת 16.7 אלף בשנה הקודמת)".

לדבריו, "על הפגיעה הכלכלית עלולה להכביד גם פגיעה תדמיתית אפשרית בתעלת סואץ כעורק תעבורה ימית עולמי בטוח. זאת בפרט כשמצרים רואה בתעלה סמל לאומי ועוגן מרכזי במעמדה העולמי כצומת המחברת בין אסיה, אפריקה ואירופה, מעבר לחשיבותה הכלכלית".

ספינת ''גלקסי לידר'' עליה השתלטו החות'ים בים האדום
ספינת ''גלקסי לידר'' עליה השתלטו החות'ים בים האדום | צילום: Houthi Military Media/Handout via REUTERS
תגיות:
מצרים
/
חות'ים
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף