רעידת אדמה בתעשיית הרכב: "תחושת דז'ה וו לימי הקורונה"

ה"קורבן" השבועי של מדיניות המכסים של הממשל האמריקאי השבוע הייתה תעשיית הרכב. טראמפ הטיל מכסים בהיקף של 25% על היבוא של כל כלי הרכב לארה"ב. מה עושים כשאי אפשר לרכוש מכונית חדשה? קונים מכונית משומשת

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
מפעל רכבים
מפעל רכבים | צילום: רויטרס
2
גלריה
טיימס סקוור בניו יורק בזמן הקורונה
טיימס סקוור בניו יורק בזמן הקורונה | צילום: REUTERS/Jeenah Moon

ומה עושים כשאי אפשר לרכוש מכונית חדשה? קונים מכונית משומשת. הגרף שמצורף למטה מתאר את השינוי במחיריהן של המכוניות המשומשות. אלו עלו בין יוני 2020 ליוני 2021 בקרוב ל 50%, כאשר בחלק מהתקופה מחיריהן של המכוניות המשומשות היה גבוה מזה של מכוניות חדשות (!). דומה שמיותר לציין שהזינוק במחירי המכוניות המשומשות היה אחד הגורמים העיקריים לעליית האינפלציה בתקופה שלאחר הקורונה למרות שמשקלן במדד הוא פחות מ 2.5%.

אלא שהמכסים המתוכננים על המכוניות הן רק עוד חלק קטן בפאזל הגדול של השינויים שחווה העולם מאז תחילת כהונתו של הממשל החדש בארה"ב. מחזור העסקים הנוכחי הוא שונה ממחזורים שהיו בעבר. זהו אינו עוד מחזור עסקים שבו קיימת דינמיקה מוכרת בין למשל הריבית והאינפלציה. המחזור הנוכחי מונע בעיקר בשל גורמים מדיניים – פוליטיים שמביאים לשינויים טקטוניים ביחסים בין הגושים השונים בעולם. האויב של פעם הפך לאוהב והמאהב של פעם הוא האויב החדש

השינויים ניכרים בכל מקום, בין שאלו היחסים הכלכליים בין המדינות, מבנה הגושים או הצורך בהתעצמות צבאית. המשמעות המרכזית של השינויים האלו היא שפרמיית הסיכון עלתה, כמו גם התנודתיות לצד ירידה ברמת השקיפות. לפיכך אנחנו ממשיכים להחזיק בתיק אג"ח דפנסיבי ותיק מניות ממוקד בסקטורים ספציפיים (בריאות, פיננסים וכו') שלהערכתנו ימשיכו להציג ביצועים טובים. אבל יש דבר נוסף לא פחות חשוב והוא שהתנודתיות הגבוהה מעלה את הדחף לפעול כי "השוק יורד" ומתוך תקווה ש"נכנס כשהכל יירגע". החדשות הרעות הן ש"כשהכל יירגע", השוק כבר יהיה במקום אחר לגמרי ואז מי שיצא, יהסס לחזור כי "השוק כבר עלה חזק". החדשות הטובות הן שמי שימנע מכך, מעלה בחדות את סיכויי הרווח שלו. ככה זה היה תמיד וככה זה יהיה גם עכשיו.

תגיות:
קניית רכב
/
מכס
/
דונלד טראמפ
/
תעשיית הרכב
/
מלחמת סחר
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף