אך המשבר לא התחיל אתמול. מאז 2019, עוד לפני שמגפת הקורונה הכתה בעולם, כבר אבדו 112,000 מקומות עבודה בתעשיית הרכב הגרמנית. הדבר המדאיג במיוחד הוא שכמעט מחצית מהם התרחש ב-12 החודשים האחרונים בלבד, מה שמעיד על האצת התופעה.
מדרום מכה מכה לא פחות כואבת. סין, שהייתה זמן רב השוק השני הרווחי ביותר של גרמניה, ירדה למקום השישי בדירוג. הירידה חדה, 14% לעומת שנה קודמת ברבעון האחרון. ברוהרייקר מסביר את השינוי הדרמטי: "השוק הסיני היה אטרקטיבי במיוחד לתעשיית הרכב במשך זמן רב. אך בינתיים המצב התהפך, במיוחד עבור יצרני רכב זרים: הביקוש יורד באופן דרסטי והמחזור קורס".
"חברות רכב גרמניות ויצרני רכיבים מגיבים באופן הגיוני למצב הקשה של התעשייה עם מבצע חיסכון", מסביר ברוהרייקר. "הפחתות רווח מסיביות, קיבולת ייצור עודפת ושווקי יצוא נחלשים הופכים קיצוצי עבודה ניכרים לבלתי נמנעים - במיוחד בגרמניה, שם ממוקמים עובדי הניהול, המינהל ומחקר ופיתוח".
התחזית הקודרת ביותר נוגעת לעתיד הרחוק: "נראה עלייה באבטלה בקרב בוגרי אוניברסיטאות, מה שגרמניה לא חוותה זמן רב". דור שלם של מהנדסים צעירים, שגדל על החלום לעבוד בחברות הרכב המפוארות של גרמניה, נאלץ עכשיו לחשוב על חלופות.