גרמניה בקריסה היסטורית: הענף שנחשב לגאוות האומה - מתפורר

תעשיית הרכב הגרמנית, גאוות האומה במשך עשרות שנים, מתמוטטת בקצב מדאיג: 51,500 עובדים פוטרו בשנה האחרונה, מכסי טראמפ הורסים את היצוא לארה"ב, והתחרות הסינית מביאה לקריסת הביקוש

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
מפעל רכבים
מפעל רכבים | צילום: רויטרס
4
גלריה
מפעל רכבים
מפעל רכבים | צילום: רויטרס

אך המשבר לא התחיל אתמול. מאז 2019, עוד לפני שמגפת הקורונה הכתה בעולם, כבר אבדו 112,000 מקומות עבודה בתעשיית הרכב הגרמנית. הדבר המדאיג במיוחד הוא שכמעט מחצית מהם התרחש ב-12 החודשים האחרונים בלבד, מה שמעיד על האצת התופעה.

דונלד טראמפ
דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

מדרום מכה מכה לא פחות כואבת. סין, שהייתה זמן רב השוק השני הרווחי ביותר של גרמניה, ירדה למקום השישי בדירוג. הירידה חדה, 14% לעומת שנה קודמת ברבעון האחרון. ברוהרייקר מסביר את השינוי הדרמטי: "השוק הסיני היה אטרקטיבי במיוחד לתעשיית הרכב במשך זמן רב. אך בינתיים המצב התהפך, במיוחד עבור יצרני רכב זרים: הביקוש יורד באופן דרסטי והמחזור קורס".

מרצדס EQS
מרצדס EQS | צילום: דניאל הררי

"חברות רכב גרמניות ויצרני רכיבים מגיבים באופן הגיוני למצב הקשה של התעשייה עם מבצע חיסכון", מסביר ברוהרייקר. "הפחתות רווח מסיביות, קיבולת ייצור עודפת ושווקי יצוא נחלשים הופכים קיצוצי עבודה ניכרים לבלתי נמנעים - במיוחד בגרמניה, שם ממוקמים עובדי הניהול, המינהל ומחקר ופיתוח".

התחזית הקודרת ביותר נוגעת לעתיד הרחוק: "נראה עלייה באבטלה בקרב בוגרי אוניברסיטאות, מה שגרמניה לא חוותה זמן רב". דור שלם של מהנדסים צעירים, שגדל על החלום לעבוד בחברות הרכב המפוארות של גרמניה, נאלץ עכשיו לחשוב על חלופות.

תגיות:
גרמניה
/
אדם חסין
/
ארה"ב
/
רכב חשמלי
/
תעשיית הרכב
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף