הפעם עם הקובץ: המשמעות האמיתית מאחורי החרם האווירי של ארדואן על ישראל

מדוע באנקרה ממשיכים להכריז שוב ושוב על "עצירת הסחר" שעל פניו כבר נעצר מזמן? התשובה היא שזה תלוי את מי שואלים אם הסחר נעצר

אריאל פייגלין צילום: רינה נקונצ׳ני
רג'פ טאיפ ארדואן
רג'פ טאיפ ארדואן | צילום: רויטרס
2
גלריה

עוד באפריל 2024 עצרה טורקיה יצוא של עשרות מוצרים, במאי הכריזה על אמברגו מלא, בשבוע שעבר היא שוב הכריזה על עצירת המסחר "הפעם באמת", והיום היא שוב מודיעה על עצירת הסחר. כנראה שהפעם זה "עם הקובץ".

אז למה באנקרה ממשיכים להכריז שוב ושוב על "עצירת הסחר" שעל פניו כבר נעצר מזמן? התשובה היא שזה תלוי את מי שואלים אם הסחר נעצר. כי בעוד שבדיווחים הטורקיים נרשמה עצירה מוחלטת כבר לפני שנה, בדיווחים הישראליים עדיין רואים זרימה מסוימת של סחורות דרך צדדים שלישיים וזה מציג את הממשל באנקרה באור מגוחך למדי.

בניסיון לסתום את הפרצות האלו טורקיה החמירה את המגבלות על שינוע ימי בין נמלי המדינה לישראל. בשונה מהצעדים הקודמים שהתמקדו בהגבלת הסחר הישיר, ההנחיות החדשות מרחיבות את היקף האיסור גם על התשתית הלוגיסטית עצמה. נמלים טורקיים קיבלו הוראה לא לקבל כלי שיט בבעלות, בדגל או בניהול ישראלי, ומטענים הקשורים לישראל לא יעובדו כלל בנמלים במדינה גם אם הם מגיעים ויוצאים אל מדינה שלישית.

אנקרה, טורקיה
אנקרה, טורקיה | צילום: רויטרס

והיום, בהודעת עצירת מסחר הסופית סופית אבל הפעם באמת, התווספו לרשימה גם השמיים הטורקיים. ההשפעה של כך על המסחר היא זניחה לחלוטין, שכן מרבית היבוא והיצוא מישראל ממילא מגיע באוניות ולא במטוסי מטען. מעבר לפגיעה בטיסות האזרחיות שייאלצו לבחור בנתיב חלופי, למעט הקו לגיאורגיה שנמצא תחת סכנת ביטול, מדובר בעוד צעד סימבולי של ארדואן שממשיך לנסות להוביל את החזית המוסלמית והאזורית מול ישראל כדי לתפוס את התפקיד במרחב שעד עתה מילאה איראן.

תגיות:
טיסות
/
ישראל
/
טורקיה
/
סחר חוץ
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף