שרפה שאירעה בשעות הלילה במפעל אלומיניום בניו יורק שרפה חלק מרכזי שלו תוך שעות. על פי דיווח של הוול סטריט ג'ורנל, האירוע צפוי לשבש את הפעילות של ענף הרכב האמריקאי בחודשים הקרובים, ובעיקר את הפעילות של חברת פורד מוטורס.
אנליסטים בתעשייה טוענים שבעלת המפעל, נובליס, מספקת כ-40% מהאלומיניום המשמש את תעשיית הרכב בארצות הברית. נובליס מסרה כי חלק ניכר מהמפעל שנמצא באוסווגו, ניו יורק, יושבת עד תחילת 2026.
חברת פורד היא הלקוחה הגדולה ביותר של המפעל. הטנדר שלה מדגם F-150, הרכב הנמכר ביותר בארצות הברית ומנוע הרווח העיקרי של החברה, הוא אחד מהרכבים בתעשייה שצורכים הכי הרבה אלומיניום. על פי הדיווח, העיכוב שנוצר מהשרפה במפעל חמור דיו עד שפורד צפויה להציג השלכות פוטנציאליות למשקיעים כאשר תחשוף את הדוחות הכספיים הרבעוניים שלה בהמשך החודש.
"זוהי שאלה רצינית לייצור ה-F-150 מכיוון שזה האלומיניום שיוצא מאוסווגו", אמר אנליסט בתעשיית האלומיניום. פורד החליפה את החלק החיצוני של ה-F-150 לאלומיניום מפלדה לפני עשור. פורד מסרה שהיא משתמשת במספר ספקי אלומיניום בנוסף לנובליס.
"מאז השרפה לפני כמעט שלושה שבועות, פורד עובדת בשיתוף פעולה הדוק עם נובליס, וצוות שלם מוקדש לטיפול במצב ולבחינת כל החלופות האפשריות כדי למזער כל שיבוש פוטנציאלי", מסרה החברה בהצהרה.
על פי הדיווח, נובליס מייצרת יותר מ-350,000 טון של יריעות אלומיניום מדי שנה עבור תעשיית הרכב. כ-12 יצרניות רכב מקבלות אלומיניום מנובליס, כולל פורד, טויוטה, יונדאי, פולקסווגן ויצרנית הג'יפים סטלנטיס.
טויוטה מסרה שהיא עובדת עם ספקי אלומיניום חלופיים כדי למתן את השפעת השרפה. "צוות שרשרת האספקה שלנו היה מעורב בנושא", אמר דובר טויוטה. "אנחנו במצב די טוב, אבל לא לגמרי מחוץ לסכנה". סטלנטיס מסרה כי החברה פועלת למתן את ההשפעה הפוטנציאלית של השרפה על פעילות החברה. יונדאי מסרה כי אין השפעה מיידית על הייצור.
יצרניות רכב ויצרנים תעשייתיים גדולים אחרים פעלו לגוון את שרשראות האספקה שלהן בעקבות מגפת קורונה, שחסמה את הגישה למפעלים סיניים, הרבה חברות נותרות תלויות במידה רבה ביצרן מפתח אחד או שניים עבור חלקים קריטיים בגלל העלות הגבוהה הקשורה להעסקת ספקים מרובים.
השרפה במפעל התרחשה ב-16 בספטמבר גרמה לקריסה של חלק מהגג, באירוע שכלל פעולה של 26 תחנות כיבוי אש לכיבוי. על פי הדיווח, כוחות ההצלה הגיעו למקום תוך שתי דקות מקבלת הקריאה, וכ-175 כבאים נלחמו בשרפה. עם גג בוער וסכנת קריסה, הכבאים נאלצו לעבוד כמעט אך ורק באמצעות משאיות סולם.
הבניין שספג את הנזק הרב ביותר כלל את אזור העיבוד החם של המפעל, שם מיוצרות יריעות האלומיניום המשמשות בתעשיית הרכב. מפעל העיבוד החם הפך לבלתי שמיש.
נוובליס, שהיא חלק מחברת Hindalco Industries ההודית, מסרה כי היא פונה לחלק ממפעליה בחו"ל כדי לספק אלומיניום ללקוחותיה בארצות הברית. החברה מפעילה מפעלי גלגול באירופה, בברזיל ובקוריאה הדרומית, אך נוובליס כפופה כעת למכס אמריקאי של 50% על אלומיניום מיובא. "אנו נוקטים בדחיפות צעדים כדי למזער את השפעת השרפה במתקן שלנו באוסווגו על לקוחותינו", מסרה החברה.