אחת מיצרניות הרכב הגדולות באירופה מזהירה: "אנחנו נגיע לקריסה"

תעשיית הרכב האירופית ניצבת בפני משבר עמוק כשיצרניות מזהירות שהקשחת תקנות הפליטה עלולה לפגוע בצמיחה ולהוביל לסגירת מפעלים

לוגו reuters צילום: רויטרס
ייצור רכבים
ייצור רכבים | צילום: MARCO BERTORELLO / AFP via Getty Images
3
גלריה

אלקאן ציין כי התעשייה גיבשה סדרת הצעות שמטרתן להעניק ליצרנים גמישות רחבה יותר בעמידה ביעדי הפחתת הפליטות, וכי מהלך כזה עשוי למנוע את הפגיעה הצפויה בענף. לדבריו, ישנן דרכים נוספות להפחתת פליטות באירופה תוך שמירה על צמיחה ועל התאמה לצורכי הציבור.

הצעות התעשיינים כוללות מתן היתר לשימוש בהיברידיות נטענות (Plug-in), מנועי טווח מוארך (Range extenders) ודלקים אלטרנטיביים גם לאחר שנת 2035; פריסה הדרגתית של יעדי הפליטה לשנת 2030 על פני מספר שנים; הרחבת תכניות לגריטת כלי רכב ישנים; והתאמת הרגולציה לעידוד ייצור מכוניות קטנות.

בחברה מקווים כי המהלך יסייע להתאוששות הייצור באיטליה, שנפגע בשנים האחרונות בעקבות ירידה בביקוש, בעיקר לדגמים חשמליים, ובשל תחרות גוברת מצד יצרניות סיניות. הדגם החדש של פיאט 500 בגרסה ההיברידית אחד הדגמים שעליהם מבססת סטלנטיס את תכנית ההתאוששות.

תציל את איטליה? פיאט 500
תציל את איטליה? פיאט 500 | צילום: יחצ

פילוזה ציין כי אם יינתן לענף מרחב פעולה שיאפשר להשיב את אמון הצרכנים באמצעות מוצרים מותאמים יותר, כמו פיאט 500 ההיברידית, תוכל התעשייה לשוב למסלול של צמיחה – תנאי הכרחי להשקעות עתידיות ולחדשנות, ולתמיכה בשוק התעסוקה האירופי.

הנהלת סטלנטיס לא פירטה מהם הצעדים האפשריים במקרה שהאיחוד יותיר על כנו את משטר הפליטות הנוקשה. עם זאת, מוקדם יותר השנה הזהיר ראש החטיבה האירופית לשעבר כי התקנות עשויות להוביל אף לסגירת מפעלים בשל חשש מקנסות כבדים בגין חריגה מיעדי פליטת הפחמן.

אזהרה חמורה. ג'ון אלקאן
אזהרה חמורה. ג'ון אלקאן | צילום: MARCO BERTORELLO/AFP via Getty Images

בעוד תעשיית הרכב האירופית נערכת לעימות רגולטורי מול האיחוד סביב יעדי הפליטות, ההשפעה על ישראל עשויה להיות עקיפה אך מורגשת. מרבית כלי הרכב הנמכרים בישראל מבוססים על תקינה אירופית, ולכן כל החמרה ביעדי הפליטה או שינוי בתקנות הייצור מתורגמים ישירות למחירים, למגוון הדגמים ולזמינותם בשוק המקומי.

כבר כיום ניכרת מגמה של היעלמות דגמים קטנים וזולים מאירופה, בעיקר בשל עלויות ייצור מחמירות ודרישות פליטה קפדניות. התהליך הזה ניכר גם בישראל - וכל הקשחה נוספת צפויה להאיץ אותו: דגמי בנזין היברידיים קטנים יתייקרו או ייעלמו, והיצע הדגמים בתקינה האירופית יקטן משמעותית.

לקבוצת סטלנטיס, מהגדולות בישראל (פיג'ו, סיטרואן, פיאט, אופל, ג’יפ), יש לכך משמעות מיוחדת. הקונצרן כבר הזהיר בעבר כי רגולציה אירופית מחמירה עלולה לפגוע בכדאיות הייצור ולחייב צמצומים במפעלים. אף שאין כרגע סימן לכך, כל פגיעה בייצור האירופי תורגש בישראל דרך זמני אספקה, מבצעים ומבחר הדגמים.

שוק החשמליות מושפע גם הוא: הביקוש הנמוך באירופה יוצר עודפי מלאי שמופנים לישראל במחירים תחרותיים יותר. לכן כל טלטלה בשוק האירופי - האטה, החמרת רגולציה או שינוי תמריצים - עשויה לשנות גם את מחירי החשמליות בישראל ואת קצב כניסת הדגמים החדשים.

במקביל, התחזקות היצרנים הסינים באירופה - בין היתר בשל הרגולציה שמייקרת את הייצור המקומי - מתרחשת במקביל גם בישראל. ככל שהתעשייה האירופית נחלשת, הזירה המקומית עשויה להיפתח עוד יותר למותגים הסינים הזולים, שמציעים רכבים מאובזרים במחיר נמוך משמעותית. במצב כזה, ישראל עשויה למצוא את עצמה תלויה יותר ביבוא מסין ופחות ביבוא אירופי.

תגיות:
רכב
/
תעשיית הרכב
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף