החלום החשמלי מתפוצץ: אילון מאסק וסין מפילים את ענקית הרכב לברכיים

קבוצת פולקסווגן מצמצמת השקעות ל-160 מיליארד אירו בעקבות קשיים בארה"ב ובסין, פגיעה בפורשה ותחרות גוברת. המנכ"ל הודיע כי יתמקד באירופה, יקדם תוכניות חיסכון - ומתנצל בפני המשקיעים

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
מפעל פורשה בגרמניה, פורשה 911
מפעל פורשה בגרמניה, פורשה 911 | צילום: רויטרס
3
גלריה
עובדי וולקסוואגן עוזבים את המפעל לאחר ההורדה בשכר
עובדי וולקסוואגן עוזבים את המפעל לאחר ההורדה בשכר | צילום: רויטרס

בסין, השוק החשמלי המקומי הפך תחרותי מאי פעם, עם יצרניות כמו BYD שמקשות על היצרן לשמור על מעמדו ההיסטורי. הפגיעה המשמעותית ביותר הורגשה בפורשה, שמוכרת כמחצית מכלי הרכב שלה בשני השווקים הללו ונאלצה לבצע נסיגה רחבה מהאסטרטגיה החשמלית שלה.

בלומה, שיניח בינואר את תפקידו כמנכ"ל פורשה ויתמקד בניהול קבוצת פולקסווגן כולה, ציין כי פורשה אינה מצפה לצמיחה בסין בשנים הקרובות. עם זאת, הוא רמז על אפשרות מהותית לשינוי אסטרטגי: לוקליזציה של הייצור בסין עבור השוק הסיני, ואף יצירת דגם ייעודי שיותאם במיוחד להעדפות המקומיות - מהלך שבו נקטו כבר יצרנים אירופיים אחרים. לגבי אאודי, הוא הוסיף כי הקמת מפעל בארצות הברית תישקל רק אם ממשל וושינגטון יספק תמריצים כספיים משמעותיים.

מפעל וולקסוואגן
מפעל וולקסוואגן | צילום: רויטרס

לצד כל אלה, בלומה קיבל לאחרונה הארכת חוזה עד שנת 2030 - צעד שנועד לשדר יציבות למשקיעים. ההחלטה זכתה לתמיכת משפחות פורשה, המחזיקות בחלק הגדול של היצרן, וכן מדינת סקסוניה התחתונה, בעלת מניות מרכזית בחברה.

פולקסווגן ניצבת כעת בפני שנים מכריעות. קיצוץ השקעות, שווקים מאתגרים, אסטרטגיות משתנות בפורשה ובאאודי, והנהגה שמנסה לנווט בתוך תחרות גוברת ושינויים טכנולוגיים מהירים. מה שהובטח בעבר כעשור הזהב של הרכב החשמלי הפך למאבק הישרדותי מורכב יותר, יקר יותר ותחרותי בהרבה.

תגיות:
רכב
/
פורשה
/
פולקסווגן
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף