סין גילתה את הזהב הקולינרי שיש לה בין הידיים - והשתלטה על השוק

מסין של ייבוא למעצמת ייצור: כיצד קוויאר, כבד אווז, מקדמיה ודובדבנים הפכו ממותרות מיובאות למנוע חקלאי־כלכלי למעצמה השנייה בעולם - ומה זה עושה לשווקים העולמיים?

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
מסעדת המישלן שנפתחה מחדש על גלגל ענק (צילום: רויטרס) | צילום:
קוויאר כתום
קוויאר כתום | צילום: אינג אימאג

הביטוי המובהק ביותר לשינוי הוא שוק הקוויאר. מאז שנות ה־90 התרחב הייצור הסיני במהירות, עד שסין הפכה לגורם הדומיננטי ביותר בשוק העולמי. מותג הקוויאר Kaluga Queen, שפותח בידי מומחים שעבדו עבור משרד החקלאות הסיני, הוא כיום הספק הגדול בעולם, עם ייצור של מאות טונות בשנה וחלק משמעותי מהתפוקה הגלובלית.

נשיא סין שי ג'ינפינג
נשיא סין שי ג'ינפינג | צילום: רויטרס
כבד אווז. אילוסטרציה
כבד אווז. אילוסטרציה | צילום: Freepik

תעשיית אגוזי המקדמיה מדגימה היטב את האסטרטגיה: לאחר ניסיונות כושלים באזורי חוף, זוהה מחוז יונאן כמתאים יותר לגידול. בתוך פחות מעשור עלה חלקו של המחוז בייצור העולמי מכ־3% לכ־20%, וסין עקפה את אוסטרליה והפכה ליצרנית השנייה בגודלה בעולם. רוב התוצרת נמכרת בשוק המקומי, בעיקר בעונת המתנות של ראש השנה הירחי, כאשר ירידת המחירים מרחיבה את מעגל הצרכנים.

דובדבנים
דובדבנים | צילום: אינג'אימג'
תגיות:
סין
/
בתי יוקרה
/
גורמה
/
מלחמת סחר
/
קוויאר
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף