לא מה שהכרתם: כרטיסי המועדון נבראו מחדש, כך זה קרה

שוחחנו עם חמישה מנהלים על שופינג בזמן משבר כלכלי, על צרכנים שלא סוגרים את החודש ועל אלו שמתביישים לצאת לחופשה כשהמדינה במלחמה

אילנה שטוטלנד צילום: פרטי
דיזנגוף סנטר
דיזנגוף סנטר | צילום: גיא חמוי
3
גלריה

"במהלך השנתיים האחרונות, ובעיקר ב־14 חודשי המלחמה, כולנו מרגישים את יוקר המחיה. אנחנו, מועדוני הצרכנות, נדרשנו להיות מאוד יצירתיים כדי להקל באופן משמעותי בנושא הזה על החברים שלנו. אם קודם לכן עיקר הפעילות שלנו היה בתחום התרבות והפנאי, בשנה האחרונה השינוי הגדול הוא שמועדוני הצרכנות הפכו גם למקום שבו רוכשים מזון”. כך אומרת הילה קניסטר בר־דוד, מנכ”לית מועדון הצרכנות “שלך” ו”שלך לגמלאי”, המונה יותר מ־‏‏֫200 אלף חברים - עובדי הרשויות המקומיות בישראל, גמלאי הרשויות המקומיות, התאגידים העירוניים וגופי הסמך.

אחת השיטות לנסות להוזיל לעצמנו את יוקר המחיה ולחסוך בהוצאות היומיומיות היא להצטרף לאחד ממועדוני הצרכנות וההטבות, שמציעים בהנחה מוצרים שונים לצד תווי קנייה בשלל קטגוריות צרכניות. “באמצעות המועדונים האלו אפשר לחסוך בסל המשפחתי עד 30% בחודש”, מדגישה קניסטר בר־דוד. “חיסכון בעת קניית ביגוד, הנעלה, פרפומריה, ובטח ובטח מזון. כאשר הכוונה היא לא רק לקניות בסופרמרקט, אלא גם במסעדות ובהזמנת אוכל הביתה”.

באופן כללי, היא מציינת, כל מי שיש לו כרטיס אשראי הוא כיום חבר במועדון זה או אחר, אבל עדיין אנשים רבים לא יודעים שזה נמצא אצלם בכיס ולא מנצלים את ההטבות המשמעותיות שניתן ליהנות מהן. “יש למשל כאלה שמנצלים עכשיו את מועדוני הצרכנות לטובת כרטיסים לפסטיגל ומופעי חנוכה. אבל אם היו משתמשים בהטבות השונות לאורך כל השנה, הם היו חוסכים מאות שקלים בחודש”.

לדבריה, בשנה האחרונה - בשל עליית המחירים - היה מאוד מאתגר לספק הטבות שיספקו מענה ליוקר המחיה. “בסוף, את צריכה לסבסד את המוצר באופן משמעותי כדי שיהיה משתלם ויהיה שווה ללקוח לקנות אותו. זה דרש מאיתנו גם להיערך אחרת מבחינה כלכלית מול התקציב שעומד לרשותנו, וכמובן להכניס ספקים חדשים שעונים על הצורך הזה. פתחנו גם קטגוריה ייעודית לעסקים מהצפון ומהדרום במטרה לתמוך בהם”.

אושרת פרידריך סמנכלית שיווק מועדון חבר
אושרת פרידריך סמנכלית שיווק מועדון חבר | צילום: שחר פליישמן

לדבריה, “אנשים מודעים יותר לכסף שלהם, רוצים לחסוך יותר. ראינו למשל עלייה של מאות אחוזים ברכישת הטבות לרשתות מזון דרך המועדון. בכלל, שיעור ניצול ההטבות השונות אצלנו עלה השנה בעשרות אחוזים, וכך גם הבקשות להצטרף למועדון. השנה גם ייצרנו וובינרים מקצועיים ללא עלות לחברי המועדון בנושאי צרכנות נבונה ואיך משקיעים נכון את הכסף שלנו בתקופה של אי־ודאות".

“החל מתקופת הרפורמה המשפטית ענף ההייטק חווה טלטלה ומשברים. אנחנו עושים לא מעט סקרים, והייטקיסטים אמרו לנו שנכון שהם לא ירעבו ללחם מחר אבל כל אחד מחשב להיכן הולך השקל הפנוי שלו. הבנו שהם ישמחו לקבל הנחות בכל סוגי ההוצאות”, אומרת ספי פלס, משנה למנכ”ל “הייטקזון”, מועדון הצרכנות של עובדי ההייטק בישראל (כ־1,700 חברות), המונה כ־370 אלף חברים. כ־180 אלף מלקוחות המועדון מחזיקים כרטיסי אשראי הייטקזון מבית כאל.

ארי שטינברג
ארי שטינברג | צילום: רפי דלויה

יומיים לפני האירוע הגבירו את הכוננות בפיקוד העורף ונאלצנו לבטל. אז צריך להחזיר את הכסף או לנסות למצוא יום אחר במקום. כל השנה הזו נעה סביב אי־‏‏ודאות, הצורך להגיב לכל הביטולים, ובמקביל לנצל הזדמנויות וכשאפשר לעשות דברים - אז לעשות אותם מהר”, אומר ארי שטינברג, מנכ”ל “אשמורת”, מועדון הצרכנות וההטבות מבית הסתדרות המורים, המיועד לעובדי הוראה וגמלאי הוראה בישראל ומונה כ־180 אלף חברים ו־270 אלף מחזיקי כרטיסי אשראי אשמורת.

שטינבג ממחיש כמה מהשפעות המלחמה: “עשינו למשל עם רשת טרקלין חשמל יריד הנחות מאוד משמעותי לחברי המועדון, ובדיוק נפתחה המערכה בצפון. אנשים מהצפון לא יכלו להגיע לסניפים בגלל הטילים והאזעקות. אנשים שמגיעות להם הטבות לא יכלו לממש אותן בגלל המצב. יש גם מקרים שאנשים מזמינים דרכנו נופשים בבתי מלון ומבטלים מכל מיני סיבות, כמו הקפצה למילואים, ילדים בצבא ולפעמים גם חרדה בעקבות המצב. אנחנו עושים את המקסימום כדי ללכת לקראת העמיתים שלנו, אבל לפעמים אנחנו לא יכולים להושיע בגלל קשיחות של הספק או סיבות לא מוצדקות לביטול. גם זה יכול לקרות”.

“כחברה עסקית יש לנו יעדים ואתגרים”, מתארת פלס. “אחד מהם למשל הוא להגדיל מחזורים ביעדי חו”ל. כלומר, כשאת נוסעת לחו”ל, תשלפי את הכרטיס שלנו ולא כרטיסים אחרים. השנה היו יחסית מעט טיסות, ואחד הדברים שעשינו גם לטובת הלקוחות וגם לחיזוק הכרטיס הוא 0% עמלת המרת מט”ח בעת קנייה בחו”ל בחודשי הקיץ. גם בנובמבר, שנחשב חודש הקניות, אפשרנו את ההטבה הזו ברכישה באתרים הבינלאומיים”.

היה צורך אמיתי באירועים הללו למשפחות שנמצאות בבית, אנשים צריכים את האתנחתא הזאת. עשינו כ־50 אירועים השנה לעומת 20 בשנה שעברה. הייתה אצלנו גם עלייה בהזמנת כרטיסים לאטרקציות ולמופעי סטנד־‏‏֫אפ ועלייה של 46% בתחומי הידע וההשכלה, הזמנת קורסים וסדנאות. ערכנו לחברים שלנו גם הרבה זומים בחינם, כמו זומים לילדים עם אומנים וזומים עם הרצאות להורים על חרדה והתמודדות”.

“כ־85% מהחברים אצלנו במועדון הם נשים”, מציין שטינברג. “הצריכה עלתה משמעותית, כי רוב העמיתים שלנו נשארו בארץ בשנה האחרונה. אנו רואים עלייה של כ־15% בתשלומים שנעשו דרך כרטיס האשראי שלנו לעומת הימים שלפני המלחמה, ואילו בעולם ההטבות, בכרטיס נטען, חלה עלייה של 20%־25%. השנה גם התפתחנו מאוד בעולמות הרכב, הפיננסים, מכירת דירות ודיור מוגן”.

“אנחנו מזהים ירידה של כ־20% בעסקאות בפריסה לתשלומים”, מציינת הראל. “לפי הניתוח שלנו, הצרכנים נמנעים מהתחייבויות ארוכות טווח כי הם לא יודעים מה יקרה מחר. קונים יותר מוצרים שצריכים כאן ועכשיו, ורוכשים פחות מוצרי חשמל יקרים, פחות טיפולי קוסמטיקה יקרים כגון הסרת שיער, וגם משקיעים פחות בשיפוץ בתים. לעומת זאת, זיהינו למשל עלייה של 15% בחדרי כושר ובריכות. בתרגום שלנו, זה המקום של המצוקה הנפשית - אנשים מחפשים שחרור. כמו כן, אם תחום התיירות ירד בחודשים הראשונים של המלחמה כמעט ב־100% - במהלך השנה התחלנו לראות עלייה בהזמנות, גם בארץ וגם בחו”ל. באיזשהו שלב אנשים כבר לא התביישו להגיד שהם יוצאים לנופש”.

“עולם התרבות וההופעות ירד משמעותית לא מפני שאנשים לא רצו, אלא כי בעקבות הנחיות פיקוד העורף נזהרנו והיינו צריכים כל הזמן לבטל ולשנות”, מוסיפה קניסטר בר־דוד. “אבל אנחנו כמובן ממשיכים עם אירועי תרבות. למשל, מופע סיכום השנה של המועדון שלנו, עם עומר אדם, היה אמור להתקיים בספטמבר בקיסריה. לא יכולנו לקיים את האירוע בגלל ההנחיות, אז פיצלנו אותו לשני מופעים בדצמבר ובינואר בהיכל התרבות בתל אביב. דווקא בזמן מלחמה, תרבות ממלאה את הנפש וצריך לדאוג לייצר אירועים בתחום עד כמה שניתן”.

שטינברג: “כרגע למשל אני מתכנן יריד גדול לפסח, כאילו אין בעיות יבוא או הגבלת התקהלויות במקומות מסוימים. מתכנן כרגיל, אבל יש לנו כמה תוכניות לכל תרחיש ונתאים את עצמנו”.

קניסטר בר־דוד: “מבחינתנו, שנת 2025 תהיה עטופה בארץ ישראל. נציע טיולים יומיים בארץ ופעילויות שונות עם נגיעה בעוטף ובצפון. כמועדון צרכנים, גם חשוב לנו לאחד בין ימין לשמאל ובין מרכז לפריפריה. כמה שיותר מפגשים מרכזיים שנערוך - שבהם כולם יהיו ביחד, רוקדים ושמחים - יקרבו לבבות”.

תגיות:
קניות
/
כלכלה
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף