השנה האזרחית החדשה מביאה עמה לא רק תקוות וריענון, אלא גם שורת התייקרויות שמקשות על משקי הבית להישאר בתוך מסגרת תקציבית סבירה. גל המחירים הצפוי, שכולל עליות בתחומים מרכזיים כמו מיסוי, אנרגיה, תחבורה ומוצרי צריכה, מצביע על מגמה מדאיגה של יוקר מחיה הולך וגדל. כל משפחה ומשק בית ירגישו את הכובד על העו"ש (עובר ושב), והמשמעות תהיה בעיקר פגיעה משמעותית באיכות החיים וביכולת החיסכון.
שינוי שיעור המע"מ
אחת הגזירות המרכזיות שתחול עם תחילת שנת 2025 היא העלאת שיעור המע"מ (מס ערך מוסף) מ-17% ל-18%. מדובר בשינוי שנראה לכאורה קטן ושולי, אך בפועל יש לו השפעה נרחבת ומכבידה על כל הוצאה ורכישה שאנו מבצעים. המע"מ, שמוטל על כל מוצר ושירות במשק, הוא מס אחיד שמחושב על בסיס העלות הכוללת, וכאשר שיעורו עולה – כך גם ההוצאה הסופית לצרכן.
השפעת השינוי על ההוצאות היומיומיות
השפעה מצטברת על העו"ש השפעת השינוי אינה מוגבלת להוצאה חד-פעמית – מדובר בהשפעה מתמשכת ויומיומית. אחוז נוסף שמתווסף על כל רכישה מתורגם למאות ואף אלפי שקלים בשנה, בעיקר עבור משפחות שמנהלות תקציב צפוף.
היבטים ביקורתיים ביקורת על המהלך מתמקדת בכך שעליית המע"מ היא מס רגרסיבי – כלומר, הוא משפיע באופן משמעותי יותר על בעלי הכנסות נמוכות, שמוציאים חלק גדול יותר מהכנסתם על צריכה בסיסית. בתקופה שבה משפחות רבות מתמודדות עם עלייה ביוקר המחיה, מהלך כזה עלול להחמיר את הפערים החברתיים ולהעמיק את תחושת חוסר הביטחון הכלכלי בקרב הציבור.
התייקרויות במוצרי אנרגיה ומים
התייקרויות במוצרי האנרגיה והמים הופכות לאחד האתגרים המשמעותיים ביותר למשקי הבית בשנת 2025. למרות שהרפורמות בשוק החשמל נועדו לעודד תחרות ולהוביל להוזלות, המציאות מכתיבה תוצאה הפוכה – עלייה של 3.8% בתעריפי החשמל, שמשפיעה ישירות על כל משק בית בישראל.
השפעה מצטברת על ההוצאות השילוב בין התייקרות החשמל, המים והארנונה יוצר מציאות שבה ההוצאות השוטפות של כל בית גוברות משמעותית. משפחות ממוצעות צפויות להוציא מאות שקלים נוספים מדי חודש על הוצאות שאי אפשר להימנע מהן.
תחבורה פרטית וציבורית
גם בתחום התחבורה, הציבורית והפרטית כאחד, צפויות עליות מחירים משמעותיות בשנת 2025.
למרות ההצהרות על רפורמות שנועדו להקל על יוקר המחיה, בפועל הן מתקשות לממש את מטרותיהן ולעיתים אף מובילות לתוצאה הפוכה. דוגמה לכך היא רפורמת סימון מדינת המוצא של מוצרים מן הצומח, שהובילה לעלויות נוספות לסוחרים, אך אינה מיושמת כראוי, ומחירי הפירות והירקות נותרו גבוהים.
כיצד ניתן להפוך רפורמות לאפקטיביות?
תופעת הריכוזיות במשק
הריכוזיות במשק הישראלי ממשיכה להיות אחד הגורמים המרכזיים לעליית המחירים. מספר מצומצם של חברות גדולות מחזיק בשליטה בענפים מרכזיים, כמו מזון ותוצרת חקלאית.
כיצד הריכוזיות פוגעת בצרכנים?
יוקר המחיה בשיאו
יוקר המחיה הפך בשנים האחרונות לאחת הבעיות המרכזיות שמכבידות על משפחות ומשקי בית בישראל. בשנת 2025 המגמה המדאיגה של התייקרות במוצרי הצריכה נמשכת, כשהעלייה במחירים כוללת מוצרים בסיסיים שכולנו צורכים מדי יום.
במסגרת מחקר שערכנו, ביצענו סקר מדגמי של סל הקניות הנפוץ במשקי הבית בישראל, שכלל מגוון רחב של מוצרים בסיסיים הנדרשים למשפחה ממוצעת. ממצאי הסקר העלו כי קיימים פערים משמעותיים במחירי המוצרים בין רשתות השיווק השונות, גם כאשר מדובר באותם מוצרים בדיוק. בחנו האם הפערים הללו הצטמצמו לאורך הזמן, אך נראה כי חוסר מודעות של הצרכנים עדיין מוביל לכך שמשקי בית רבים משלמים יותר ממה שנדרש, לעיתים בעשרות אחוזים.
מצב זה מדגיש את החשיבות של מודעות צרכנית ושל השוואת מחירים לפני ביצוע קניות. צרכנים המקדישים זמן לבחינת מחירי המוצרים ולניצול מבצעים ופעולות קידום מכירות מצליחים לחסוך סכומים משמעותיים בהוצאותיהם החודשיות. מעבר לכך, התנהלות צרכנית חכמה יכולה גם להשפיע על השוק כולו, שכן רשתות השיווק נוטות להגיב ללחצים של צרכנים ערניים באמצעות תמחור תחרותי יותר.