על רקע המלחמה, לקראת חג פורים שיחול ב-14 במרץ, צפוייה עלייה משמעותית בביקושים לתחפושות בתחום הלחימה וההצלה. כך מעריכים בענף הצעצועים בלשכת איגוד המסחר, על פי דיווחים של בעלי חנויות צעצועים.

"אנו רחוקים כמה שבועות מהחג והשנה מסתמן ביקוש לתחפושות בתחום הלחימה וההצלה. ותחפושות כמו שטיצ', מפרץ ההרפתקאות, סוניק, ברול סטארס, פסטיגל ועוד תחפושות קלאסיות לילדים קטנים", העריכו בענף הצעצועים באיגוד. 

"בכל הקשור לפורים, אנחנו צופים שהחג המתרגש ובא יהיה בסימן חזרה לשגרה", העריך מאיר קלוגהפט – יו"ר ענף הצעצועים באיגוד לשכות המסחר ומנכ"ל חברת "שחק נא".

מזה מספר שנים שחג הפורים נקלע לאירועים שמעיבים על שמחת החג – קורונה, אירועי טרור ומלחמה. 

לקראת פורים הקרוב, התחושות בענף שונות. "פורים הוא בעיקר חג של ילדים, אך גם מבוגרים מציינים את החג באירועים ובמסיבות מיוחדות", ציין עוד קלוגהפט.

 מסקר שנערך בהזמנת ענף הצעצועים בלשכת המסחר (על ידי חברת צ'מנסקי בן שחר) עולה, כי הצריכה הממוצעת למשפחה של תחפושות ואביזרים עומד על כ-70 עד 80 שקל בממוצע לילד, כאשר סך כל הצריכה לפורים מהווה כ- 10% מסך הרכישות השנתיות בענף הצעצועים העומד על כ-140 מיליון שקל.

בתוך כך, בסקר שערכה חברת דואר ישראל באמצעות מכון שיוב חקרי שוק, השיבו 48% מהנשאלים, כי הם מתכוונים לקנות השנה תחפושות לפורים.

על רקע פתיחת השמיים והפסקת האש, כ-78% מרוכשי החחפושות ירכשו השנה על פי הסקר את כל התחפושות או חלק מהן מאתרים בינלאומיים, לעומת כ-55% שהשיבו לקראת פורים אשתקד, שבכוונתם להזמין תחפושות מחו"ל.

בדואר ישראל העריכו, כי בשנה שעברה, של החשש מעיכוב בהגעת חבילות לארץ בשל צמצום הטיסות היה הגורם המרכזי, אשר בגללו ישראלים רבים העדיפו לצמצם את ולרכוש חלק גדול יותר מהתחפושות בארץ. על רקע החשש הזה. כ-45% מהמשיבים ציינו אשתקד שירכשו תחפושות רק בארץ.

לעומת זאת, השנה רק מיעוט של 22% מהמשיבים מתכננים רכישה מקומית בלבד של תחפושות, ללא הזמנות מחו"ל.

מבחינת אותם 22% רוכשי תחפושות, שמתכוונים לקנות השנה את התחפושות רק ישראל, המניע המרכזי לרכישה בארץ הוא שהמוצר שיגיע לא תואם אל מה שהתכוונו להזמין (45%). רק אחר כך מגיע החשש מאיחור הגעת הפריטים ו"פספוס" החג (37%), הרצון לתמוך בעסקים ישראלים (37%) והנוחות שברכישה ליד הבית (31%).

"האתרים הבינלאומיים נערכים לקראת חג התחפושות הישראלי, הם כולם מכירים הייטב א פורים ואת ההעדפות של הצרכן הישראלי מבחינת מגוון תחפושות לילדים ומבוגרים", העריך סמנכ"ל הסחר בדואר ישראל, ערן קריסטל.

ערן טלף מנהל תחום הצעצועים בלשכת המסחר, התריע: ''חשוב מאוד שהורים יוודאו שילדיהם ערים לסכנות שבמוצרים אלו, ויאסרו עליהם לרכוש ולשחק עם צעצועים מסוכנים שעלולים לפגוע בהם או באחרים."

ענף הצעצועים בלשכת המסחר ריכז כללי התנהגות לקנייה בטוחה של תחפושות ואביזרים לפורים בחנויות ובאינטרנט:  צעצוע המותר בשיווק ובמכירה חייב בסימון כחוק עם הוראות אזהרה בעברית, ובצורה ברורה: שם היבואן , שם היצרן , כתובת , אופן השימוש והגבלות גיל. יש לשים לב במיוחד להופעת אזהרה בעברית להגבלת הגיל של תחפושת.

בוחרים ורוכשים תחפושת ואביזרים כגון מסכות , פאות או קישוטי ראש, המאושרים על ידי מעבדות הבדיקה ומסומנים כחוק בתווית הצמודה לתחפושת. על התווית חייבים להופיע פרטי היצרן והיבואן וכן הוראות אזהרה בעברית באופן ברור. משנה זהירות יש לנקוט לגבי תחפושות הנרכשות באתרים מחו''ל.

לא קונים ולא משחקים בשום חומרי נפץ לסוגיהם, כולל קפצונים, אקדחים ורובים הדומים לכלי נשק אמיתיים. מוצר שנרכש בדוכן ברחוב שאינו מוכר, עלול להיות מסוכן מאוד ואין להשתמש בו. בעת משחק במתקני שעשועים מומלץ להוריד את התחפושות וכל אביזרים הנלווים (פאות, מסכות) מחשש להיתפסות במתקן או קרע. 

איפור לפורים – ילדים הם בעלי עור עדין ורגיש ביותר ועלינו לשמור עליו ביתר זהירות. לפיכך כאשר רוכשים איפור לחג חובה לבדוק שיש אישור של משרד הבריאות , שהוא מתאים למגע עם העור ואינו גורם לגירוי. 

תחפושות לפעוטות ולילדים מתחת לגיל 3 חייבות להיות ללא חלקים קטנים וללא גישה לחומרי מילוי וכן ללא חוטים העלולים ליצור לולאה ולגרום לחנק. בשל כך יש לבדוק כי אין בתחפושות שרוכים ארוכים או מרכיבים קטנים. תרסיסי שלג באירוסולים (תקן 742) מיועדים רק לבגירים כאשר יש סימון בהתאם לתקן. מומלץ לבדוק מול ספקי התחפושות את התאמת התחפושות לדרישות התקן האירופאי 71-EN  שעליו מבוסס התקן הישראלי.