הטיפ המרכזי שלי ליזמיות: השקיעי בבניית קהילה, לא רק בלקוחות.
פיתחנו קהילת 'מטיילים' תוססת, המורכבת ממשפחות שמשתפות חוויות וטיפים באופן קבוע. אנחנו מארגנים סופי שבוע לפי תחומי עניין - למשל סוף שבוע מיוחד למשפחות לילד/ה שעולה לכיתה א', שהפך לשם דבר אצלנו. הקסם האמיתי? התוכן מגיע מתוך הקהילה עצמה, מזין ומעשיר אותה.
הקהילה שלנו מתרחבת מעבר ללקוחות. אנו יוצרים שותפויות עסקיות – הן מסחריות והן מקומיות – שצומחות באופן טבעי מתוך ערכי המותג. שותפויות אלה מצמיחות את העסק, תורמות לחשיפה ומחזקות את המוניטין שלנו. ערכי המותג הם המצפן שלנו, המוביל אותנו בכל צעד, בחירה ופיתוח.
אימצנו גישת תוכן המציגה בכל פעם זווית חדשה על אותם המקומות, מה שגורם למעל ל-60% מהלקוחות לחזור שוב ושוב, ולייצר חוויות שונות אך להישאר באותו עולם ערכים. השיווק האפקטיבי ביותר שלנו מתרחש כשהאורחים עצמם הופכים לשגרירי המותג.
הקמתי את החברה לפני 29 שנים אחרי שעבדתי חמש שנים בחברת ישקר של סטף ורטהיימר (בית הספר של החיים לאחר תואר ראשון בתקשורת חזותית בבצלאל). השנים בישקר היו קריטיות להצלחת החברה, שם למדתי את עולם התוכן שאני כל כך אוהבת והפך להיות המיקוד של החברה שלי מאז ועד היום – קידום התעשייה הישראלית בעולם.
ומכאן מספר המלצות שאני מאמינה בהן בכל ליבי:
תעסקי במה שאת הכי אוהבת: כסף הוא לא המטרה אלא התוצאה. החיבור בין מה שאת הכי אוהבת והכי טובה בו, למה שמביא ערך לקהל יעד ספציפי הוא שמביא את ההצלחה.
מיקוד ובידול: אני מאד מאמינה בפוקוס. הדבר הכי קשה זה לוותר על הזדמנויות שמגיעות לפתחינו אבל יש המון עוצמה וכוח להיות הכי טובים בשוק מאד ממוקד. זה משהו שמאפיין גם את התעשייה הישראלית המובילה בעולם, חברות מדהימות שמובילות בנישה מאד מקצועית".
התפתחות מתמדת: היי קשובה ללקוחות ולשוק וכל הזמן תפתחי ותשני את השירותים שאת נותנת כדי שיתאימו לשוק המשתנה. היום כשאני מסתכלת אחורה, החברה היא חברה שונה לגמרי, עדיין ממוקדת באותו עולם תוכן אבל התפתחה מחברה שיצרה חומרי שיווק לחברה שמובילה אסטרטגיות מותג והיום גם נותנת מענה לכל מה שקשור לשיווק דיגיטלי ולדיגיטציה של תהליכי שיווק ומכירות.
תעשי רק מה שאת טובה בו: לכל השאר תיקחי אנשים שטובים בתחומם. תתמקדי בליבת העסק ותיקחי אנשים מומחים לכל התחומים המשלימים כמו שיווק, כספים, מערכות מידע וכו'.
״אני לא יודעת למכור את עצמי״ – זו אחת האמירות שאני שומעת שוב ושוב. החדשות הטובות? שיווק הוא לא מכירה. הוא יצירת סביבה שבה הלקוחות הנכונים פוגשים אותך, מתחברים אלייך, ורוצים לעבוד איתך. אם פעם היינו תולים פליירים על הדלת, היום זה כבר לא הסיפור. שיווק הוא לא רק נוכחות – הוא התפתחות. והסיפור? זה את. למה שיזמינו אותך לכנסים, אירועים ופודקאסטים? בעיקר בגלל מי שאת.
נשים רבות מתמקדות במוצר או בשירות שלהן, כי זה מרגיש יותר "קל". אבל אנשים מתחברים לאנשים לפני שהם מתחברים למוצרים. כשאת מספרת את הסיפור שלך, כשאת מדגישה את הערכים שמובילים אותך – את הופכת למקור השראה, למי שאנשים רוצים לשמוע ולהכיר.
שיח במקום נוכחות: המגע עם הקהל הוא דיאלוג. אנחנו כבר לא מדברים רק על ״נוכחות״ אלא על יצירת שיחה. במקום רק "להיות שם" ברשתות החברתיות, צרי תוכן שמושך אנשים לעצור, לחשוב, ולהגיב. שתפי דילמות אמיתיות, נקודות מפנה, וגם כן - פדיחות וטעויות שלמדת מהן. ככל שהתוכן שלך אותנטי יותר, כך תגלי שיותר אנשים ירצו להיות חלק מהמרחב שלך.
חוויות עדיפות על קמפיינים יבשים: עולם השיווק השתנה. אנשים כבר לא מסתפקים בפרסומות – הם רוצים לחוות. דאגי ליצור או להיות חלק מאירועים שמייצרים חוויה: מפגשים, וובינרים, אתגרים אינטראקטיביים – כל מה שמעורר מעורבות רגשית אמיתית, כי החיבור הרגשי הוא זה שמייצר את ההמשכיות.
עולם של מערכות יחסים: כן, גם למוסך וגם למלון המהמם באוסטריה אנחנו חוזרים בגלל מערכת יחסים, גם אם אנחנו לא תמיד מודעים לזה. פה אני רוצה לתת עצה מהלב – תשאלי את עצמך: מה יש לי ולעסק שלי לתת, שייטיב את חיי הלקוחות שלי? הרעיון בעסק הוא שאת בוחרת את הקהל שלך, את הלקוחות ואת האנשים שלהם את מביאה ערך, לא פחות משהם בוחרים בך.
כפי שאני רואה את זה, יזמת היא לא רק בעלת עסק, היא בטוח לא רק מותג - היא דמות מובילה ומשפיעה. אני מזמינה אותך לשאול את השאלה שגם אני עסוקה בה ללא הרף במסע היזמי - מי הדמות שאת רוצה להיות?.
הלקוחות שלך רוצים לדעת מי עומדת מאחורי העסק. השתמשי במדיה החברתית כדי להראות את המקצועיות שלך, אבל גם את האישיות שלך. אותנטיות ובידול הם המפתח למותג חזק ולצמיחה עסקית אמיתית.
שרה דריי, עורכת דין, מחברת שותפה של הספר Lead Like a Woman, ומנכ"לית Dray Translations – חברת תרגומים משפטיים בינלאומית. בנוסף, בעלת עסק אמזון מצליח ועסק בתחום הכושר.
תמיד נמשכתי לטכנולוגיה – לרעיון שאפשר לפתור בעיות, לבנות מערכות, ולשלב יצירתיות עם חשיבה חדה. אני אוהבת לפרק דברים לגורמים, להבין איך הם עובדים, ולמצוא דרכים לשפר אותם. מהר מאוד הבנתי שזה לא רק עניין של ידע – זה סט של יכולות: חשיבה אסטרטגית, קבלת החלטות מהירה, אומץ לקחת סיכונים, ובעיקר – היכולת להוביל, גם כשאין תשובות ברורות.
בהתחלה, עשיתי הכל לבד. למדתי איך למכור רעיון, איך להפוך “לא” ל”כן”, איך לשכנע, ואיך לנווט בסביבה משתנה בלי לפחד משינויים. ככל שהתנסיתי יותר, צברתי ביטחון – לא כי לא טעיתי, אלא כי ידעתי איך להפוך כל טעות לשיעור הבא שלי.
היום אני יודעת שהצלחה ביזמות לא תלויה רק בכמה את יודעת, אלא בכמה את פועלת, מתנסה, ויוצרת השפעה. אם הייתי צריכה לתת טיפ אחד? תחשבי רחוק, תפעלי חכם, תמיד תמשיכי קדימה ותהפכי אמפתיה לחלק בלתי נפרד מהתהליך. זה מה שבונה יזמות חזקה באמת.