מנגד, נתוני הרכישות בכרטיסי אשראי הצביעו דווקא על עלייה חודשית של 0.2% בפדיון – עלייה שנתית של 6.6%. כלומר, הצריכה הפרטית נמשכת – אך כנראה פחות ברשתות המזון. על פי נתוני ש.ב.א (שירות בנקאות אוטומטית), מתוך כלל הרכישות בכרטיסי אשראי, סעיף המזון רשם ירידה חדה של 4.2% במרץ – וירידה שנתית של 4.3%. ייתכן שלרמדאן הייתה השפעה על הביקושים, אך להערכת הכלכלנים מדובר בגורם משני בלבד. גם האינפלציה לא מספיקה להסביר את העוצמה של הירידה.
בבנק ישראל הבחינו כי דווקא באפריל נרשמה התאוששות חלקית של 1.3% ברכישות מזון (נתונים מנוכי עונתיות, כלומר לאחר נטרול השפעת פסח). גם בתחום המסעדות נרשמה עלייה של 0.5%, שנראית סבירה נוכח העלייה בטיסות לחו"ל. עם זאת, חשוב לציין כי בעוד המכירות מצטמצמות, סקר הלמ"ס מראה כי סנטימנט העסקים בענפי הקמעונאות והשירותים דווקא עבר לטריטוריה חיובית בחודש מרץ. המשמעות: ייתכן שהירידות בפדיון הן זמניות בלבד – אך תלויות בהתפתחויות גיאופוליטיות וכלכליות בטווח הקצר.
הסנטימנט העסקי – אופטימי
למרות הנתונים המעורבים, בצד ההיצע התמונה חיובית: סקר מגמות של הלמ"ס מצביע על מעבר של מאזני המכירות בענף הקמעונאות לטריטוריה חיובית בחודש מרץ, לראשונה אחרי חמישה חודשים. הערכת החברות את מצבן העסקי זינקה ל-21.1 נקודות – רמה חיובית במיוחד בראייה היסטורית.
גם בענפי השירותים נרשמה מגמה דומה, עם עלייה לרמה חיובית של 8.3 נק'. ציפיות המנהלים לחודש מאי נותרו חיוביות בכלל הענפים – למעט תחום המלונאות, שצפוי להיפגע מהשלכות האירועים הביטחוניים.
הישראלים טסים – ושוברים שיאים
הלמ"ס דיווחה גם על עלייה חדה בתנועה האווירית מישראל ואליה: מספר הישראלים שטסו לחו"ל באפריל הגיע ל-800 אלף – עלייה של כ-31% לעומת אפריל 2024, ושל כמעט 50% לעומת אפריל 2023, טרום המלחמה. לאחר ניכוי עונתיות, מדובר ב-810 אלף יוצאים – מרחק של כ-3% בלבד משיא כל הזמנים שנרשם בינואר 2023.
גם בכניסת תיירים לישראל נרשמה קפיצה משמעותית: 156 אלף תיירים נכנסו דרך האוויר – עלייה של כ-70% לעומת החודש הקודם. במצטבר, נרשמו באפריל 955 אלף נוסעים בטיסות בינלאומיות – שיא מאז תחילת המלחמה, ורמות הדומות לאלו שלפני הקיץ האחרון שלפני העימות. הגידול לווה גם בעלייה ניכרת בכמות הטיסות עצמן: לפי הערכות מהלוח של נתב"ג, מספר ההמראות והנחיתות היומי עלה מ-490 בתחילת אפריל לכ-640 בסופו – עלייה של 31%. הגידול נרשם בעיקר בטיסות לואו-קוסט, שזינקו מכ-120 טיסות ביום לכמעט 190.
פגיעת טיל חות'י בסמוך לנתב"ג בתחילת מאי גרמה לירידה זמנית בפעילות: מספר ההמראות והנחיתות היומיות ירד ל-620. שיעור הביטולים עמד על כ-13% מתחילת החודש – אך לקראת סוף השבוע כבר ירד מתחת ל-10%, והצפי הוא לחזרה לרמות שגרתיות בקרוב.