הנמל בישראל נסגר: "לא לתיירים, ולא לעסקים. זה פוגע בכל העיר"

הכנסות הנמל הדרומי צנחו דרסטית מאז פתיחת מעשי האיבה של החות'ים, והחובות שלו הלכו ותפחו. הבוקר התפרסם כי חשבונות הבנק של הנמל עוקלו והוא צפוי להיסגר. הסיבה - חוב של 5 מיליון בארנונה לעיריית אילת

אריאל פייגלין צילום: רינה נקונצ׳ניפלד ארבלי צילום: ללא
נמל אילת
נמל אילת | צילום: פלאש 90

חוב לעירייה שהולך ותופח הוא לא תופעה חריגה לצערנו בקרב משקי הבית בישראל, אך כעת הוא עולה לכותרת בהקשר חדש ומפתיע – נמל אילת, הנמל הדרומי של מדינת ישראל, צפוי להיסגר לאחר שחובות הארנונה שלו לעיריית אילת צמחו ל-5 מיליון שקל.

זהו לא החוב היחיד של הנמל, שבעקבות מתקפות החות'ים הושבת כמעט לחלוטין מפעילות שוטפת ונקלע למשבר מתמשך. בשנה וחצי האחרונות מאז השביעי באוקטובר הממשלה ומשרד התחבורה הזרימו אליו לא מעט כספים ומענקים בסך כולל של כ-15 מיליון שקלים, אך אפילו זה לא היה מספיק כדי לחפות על הירידה בהכנסות והחובות הלכו והצטברו עד שכאמור הגיעו לכדי עיקול חשבון הבנק.

אם לא יהיו הפתעות סגירת הנמל תקרה כבר בראשון הקרוב, ואין ספק שיהיו לכך השלכות, אך לפחות בטווח זמן המיידי מדובר בעיקר בהשלכות צבאיות ולא בהשלכות כלכליות. שכן, נמל אשדוד מהווה את שער הכניסה לארץ עבור רכבים חדשים, אך יבוא הרכבים דרכו הופסק כמעט לחלוטין כבר בפרוץ המלחמה ולכן השינוי בעלות היבוא כבר משוקללת.

בפן הצבאי לעומת זאת ייתכנו השלכות חמורות כבר בשבוע הבא, כך על פי רשות החירום הלאומית, שמציינת כי הנמל הדרומי היווה עורף לוגיסטי משמעותי וחיוני עבור חיל הים במרחב זירת ים סוף.

כיום, נמל אילת הוא נקודת היציאה הימית היחידה מהעיר לחו”ל. אם אני, כבעל יאכטה פרטית, רוצה לצאת להפלגה בינלאומית – אני חייב לעבור דרך נמל אילת. אין לי שום אפשרות אחרת. בשונה ממקומות אחרים בארץ – כמו חיפה או הרצליה – שבהם ניתן לצאת עם כלי שיט פרטי מהמרינה ישירות לחו”ל, באילת זה לא אפשרי. רק לנמל יש את הסמכות לאשר יציאה. ברגע שסוגרים את הנמל – אין יותר מוצא ימי מהעיר. הים הופך לבלתי נגיש. ללא נמל – אין חיבור ימי לאילת. לא לתושבים, לא לתיירים, ולא לעסקים. זה פוגע בכל העיר".

"במשך חודשים הזהרנו מפני קריסת נמל אילת בעקבות מחדל ההתמודדות מול איומי החות'ים. במקום לפעול בנחישות לשמירת נתיבי שיט פתוחים, להפעיל מדיניות של תמיכה, הממשלה אפשרה לנמל לקרוס בשקט, וכעת עיריית אילת נאלצת לעקל חשבונות בגלל חובות שצמחו מהפקרות ממשלתית", הדגיש.

"אני קורא לממשלה לעצור את כדור השלג – להעביר מיידית תקציב חירום להמשך פעילות הנמל, ולבנות תכנית אסטרטגית לשיקום שער הדרום של ישראל. כל יום שעובר הוא נזק נוסף לפריפריה, לכלכלה ולריבונות", אמר לסיום.

תגיות:
אילת
/
כלכלה
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף