ברקע הקריסה בשוק הרכב הישראלי: בכנסת קיבלו החלטה דרמטית

הכנסת אישרה השבוע את הגדלת המכסות של יבואנים זעירים מ-20 ל-60, והארכת ההיתר שמאפשר להם לייבא רכבים משומשים. המומחה מזהיר: "בלי שינויי עומק הצרכן ימשיך לשלם ביוקר"

אריאל פייגלין צילום: רינה נקונצ׳ני
מכוניות
מכוניות | צילום: אינגאימג
2
גלריה

על פי התיקון, יבואנים זעירים – כלומר, גורמים בעלי היקפי יבוא מצומצמים – יוכלו לייבא עד 60 כלי רכב בשנה, במקום 20 בלבד כיום. בנוסף, ההיתר המאפשר להם לייבא רכבים משומשים עד 12 חודשים ממועד הייצור, שאמור היה לפוג, הוארך לארבע שנים נוספות. מדובר בשינוי שנועד להרחיב את הגמישות של יבואנים קטנים ולשמור על מסלול יבוא חלופי לשוק המקומי, המהווה במקרים רבים תחרות ליבואנים הבלעדיים.

קניית רכב
קניית רכב | צילום: אינגאימג'

"למרות שבשנים האחרונות נפתחו מסלולי יבוא מקבילים ואישי, המגבלות הרגולטוריות צמצמו את היכולת של היבוא המקביל להגדיל את נתחו בשוק באופן משמעותי. התוצאה – מחירי הרכב בישראל נותרו גבוהים יחסית, והיצע הדגמים מוגבל בהשוואה לשווקים חופשיים יותר. התיקון לחוק הוא צעד בכיוון הנכון, אבל כל עוד לא יוסרו מהחוק כל החסמים הרגולטוריים המיותרים – לא נראה תחרות אמיתית בשוק הרכב. רק פתיחה מלאה של השוק ומתן הזדמנות שווה לכל השחקנים תוכל להוביל לשינוי מהותי במחירים ובזמינות הרכבים לצרכן הישראלי, הוא מוסיף.

לדבריו, החסמים כוללים דרישות רגולטוריות שאינן נובעות מתכלית בטיחותית או סביבתית, מגבלות על גיל הרכב, על זהות ספק הרכב, ועוד – כולן מגבלות שלטענתו נועדו לשמר את כוחם של היבואנים הבלעדיים. "ההקלות הנוכחיות עשויות להוביל בטווח הקצר להגדלת ההיצע, בעיקר בדגמים משומשים יוקרתיים צעירים, ואף לירידה מתונה במחירים. עם זאת" הוא מזהיר, "ללא רפורמות מקיפות – הכוללות הרחבת היבוא האישי, ביטול הגבלות כמותיות, הקלה בתקינה ופישוט הליכי השחרור מהמכס – התחרות תישאר מוגבלת והמחירים הגבוהים ימשיכו ללוות את הצרכן הישראלי".

תגיות:
רכב
/
מכוניות יד שנייה
/
יוקר המחיה
/
מחירים
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף