המערכת שנפלה – MUSE/cMUSE של Collins Aerospace – אחראית על צ’ק-אין, כרטוס ותוויות כבודה. כשהיא קרסה, נאלצו חברות התעופה לחזור להפעלה ידנית כאילו חזרנו לשנות השבעים. עשרות אלפי נוסעים מצאו עצמם חסרי אונים בתורים אינסופיים, והאירוע כולו המחיש עד כמה ענף התעופה תלוי בתשתיות דיגיטליות משותפות.
אבל מעבר לבלגן בשדות התעופה, יש כאן גם תג מחיר כבד: עיכובים וביטולים בהיקף כזה מתורגמים להפסדים של עשרות מיליוני אירו ביום לחברות התעופה והנמלים, פיצוי לנוסעים והוצאות תפעול חריגות. כשמוסיפים לכך את הפגיעה במוניטין ואת החשש מירידה בביקושים עתידיים – מקבלים מכה כואבת לענף שגם בימי שגרה מתמודד עם מרווחי רווח צרים במיוחד.
עמרם מסבירה כי "מתקפות DDoS אפליקטיביות על שירותי API או אתרי אינטרנט עלולות להפיל מערכות קריטיות, לא בגלל פריצה מתוחכמת אלא משום שהן מציפות אותן בעומס מלאכותי". לדבריה, רק השנה נמדדו מתקפות בהיקף של יותר מ־7Tbps – מספר בלתי נתפס שמסוגל לשתק גם שירותים מבוזרים ומבוססי ענן.
ענף התעופה נשען על מערכות משותפות, וזו בדיוק החולשה. ברגע שהמערכת נופלת – כל הענף משותק. עמרם מדגישה כי "לא די בהטמעת פתרונות סייבר מתקדמים בלבד; יש לבנות מערך הגנה משולב – מצד אחד טכנולוגיות הגנה מתקדמות, ומצד שני תהליכי גיבוי ידניים שמאפשרים רציפות תפעולית גם ברגעי משבר". ללא תרגול ונהלי חירום ברורים, היא מזהירה, המשמעות היא חשיפה מסוכנת מדי – הן לחברות התעופה והן לנוסעים.
מעבר להיבט הטכנולוגי, יש כאן גם ממד אסטרטגי. שיבוש טיסות אינו רק בעיה לוגיסטית: הוא יכול לשמש כלי בידי מדינות או ארגונים לא-מדינתיים להשגת הישגים גיאופוליטיים, ליצירת לחץ ציבורי ולהחלשת אמון במדינות ובמוסדות. "כשמערכת אחת נופלת," מסכמת עמרם, "העולם מגלה עד כמה כולו שביר".
ואם נדמה לכם שמדובר בבעיה של חברות התעופה בלבד – תחשבו שוב. כל נזק כזה בסופו של דבר מתגלגל ישירות לנוסעים. כשחברות התעופה סופגות הפסדים של עשרות מיליוני אירו ביום, כשדירוג האשראי שלהם נשחק והן נאלצות לשלם יותר ריבית על החובות שלהם, הן נאלצות להעלות מחירים, לקצץ בשירותים או לגלגל את העלויות לחברות הביטוח – שמצדן מייקרות את הפוליסות.
התוצאה הישירה והמיידית היא שכרטיסי הטיסה מתייקרים, זמינות הטיסות נפגעת, והכיס של כולנו הוא זה שמשלם את המחיר. במציאות שבה הביקוש לטיסות שוב בשיאו, כל מתקפה כזו מתורגמת לא רק לעוגמת נפש בשדה התעופה אלא גם להוצאה יקרה יותר בכל הזמנה עתידית.