ד”ר חסן עבאסי, בן 35, לא היה האיש שהייתם מצפים לראות בראש חברת משלוחים. ״אני חנון של טכנולוגיה,״ הוא אומר, ולא סתם. הוא למד מדעי המחשב בטכניון, השלים דוקטורט בגיל 27 בלבד, והפך למרצה בטכניון. ברזומה שלו רשומות תחנות בחברות ענק כמו אינטל וגוגל - בארץ ובעולם.
אבל החיים, כמו תמיד, מפתיעים. כשהוא ואשתו חזרו מציריך לאום אל פחם, היא הייתה בהריון ורצתה להזמין אוכל. “גיליתי מסעדות שמקבלות רק מזומן, אנשים בלי כתובות. זה היה הזוי. אמרתי לאשתי: תני לי חצי שנה ואני אמצא לזה פתרון. בינתיים עברו שבע שנים ואני עדיין פה".
מהפתרון הפרטי הזה נולדה HAAT - אפליקציית משלוחים שצמחה מהצורך המקומי, והפכה לפלטפורמה ארצית.
המודל של HAAT מבוסס על עיקרון פשוט, הוא אומר, ״להסתכל בגובה העיניים על כל השחקנים - הלקוח, המסעדה והשליח. אנחנו לא רק מקשרים, אלא גם נותנים ערך אמיתי," מסביר עבאסי. “אנחנו עוזרים לעסקים לשווק את עצמם ברשתות החברתיות, הופכים אותם לדיגיטליים, ואנחנו פרטנרים שלהם.”
למסעדות - האפליקציה מציעה עמלות נמוכות בכ־5-6% מהמתחרים הגדולים. ללקוחות - מחירים נגישים ודמי משלוח של 10-20 שקלים. ולשליחים - הכנסה ממוצעת של 60 שקלים לשעה. “זה לא עניין של מספרים בלבד,” מוסיף עבאסי. “זה עניין של גישה. מסעדות רבות בוחרות לעבוד רק איתנו, לא בגלל הכסף, אלא בגלל השירות".
אחת מנקודות השוני הבולטות של HAAT היא גמישות התשלום. בעוד חברות אחרות מתעקשות על אשראי, כאן אין כפייה: אשראי, מזומן, סיבוס - הכל הולך. ״אני לא מכריח את הלקוח איך לשלם,״ אומר עבאסי. ״יש ילדים עם דמי כיס, יש אנשים שמעדיפים מזומן מטעמי ניהול פיננסי. אנחנו לוקחים את הסיכון - גם בזכות טכנולוגיה שמזהה הזמנות חשודות וגם כי האוכלוסייה ברובה אמינה".
המסעדות מתחשבנות עם החברה בסוף החודש, והמודל עובד. לא פחות חשוב - הוא מתאים את עצמו לשוק המקומי. ״ביוון, למשל, 80% מהתשלומים הם במזומן. בגרמניה - 40%. גם בישראל, מחוץ לגוש דן, המזומן רק גדל".
“אני מתחרה בעצמי, לא באחרים"
המספרים שלא משאירים מקום לספק: 7 שנות פעילות, 50 ערים ברחבי הארץ, 5,000 שליחים פעילים, 350 עובדים ו-3,000 עסקים שמחוברים לאפליקציה. החברה כבר פועלת בחיפה, נצרת, עכו, ירושלים, טירה, כוכב יאיר ועוד, ומתרחבת בהדרגה גם לנגב, ולאזורים בהם אין תחרות. “בכרמיאל אנחנו שם עוד לפני וולט", מציין עבאסי. “בוואדי ערה אין בכלל תחרות אז ברור שאנחנו שם".
לאורך הדרך היה ברור ש HAAT לא תוכל להימנע מהשוואה לוולט. עבאסי מודע לכך. “אני מתחרה בעצמי, לא באחרים", הוא מדגיש. ״אבל כן, אני נמצא בערים שבהן יש עוד שחקנים. נכנסנו לחיפה באפריל, וזו הייתה הצלחה למרות שבחיפה וולט מאוד חזקים". היתרון, לדבריו, טמון בהוגנות. ״המחירים יותר טובים כי העמלה טובה למסעדה, השירות מצוין, והלקוחות מקבלים גמישות. זו נוסחה שעובדת".
עבאסי רואה ב-HAAT לא רק פלטפורמה עסקית, אלא כלי חברתי. ״אני רוצה לקדם את הקהילה ולהנגיש טכנולוגיה,״ הוא אומר. ״דרכנו אנשים הופכים יותר דיגיטליים. אבל אני גם לא שוכח את מי שעדיין מעדיף להתקשר בטלפון - 40% מהלקוחות. אצלנו יש גם וגם.״
האפליקציה לא עוצרת רק במשלוחים. היא מאפשרת רכישת שירותים דיגיטליים למשל, מנוי לנטפליקס או משחקי מחשב - גם במזומן. “אנחנו מקשיבים ללקוחות,” מסביר עבאסי. “רוצים נטפליקס במזומן? תקבלו. זה הכול עניין של התאמה.”
“יש לנו עובדים מכל הארץ - דרוזים, מוסלמים, יהודים, נוצרים. ״זה מגוון יפהפה,״ אומר עבאסי. ״אני מרגיש שאני שליח חברתי. אני ערבי שמביא טכנולוגיה וחדשנות, וזה נותן השראה לצעירים. בחברה הערבית יש בעיות כמו אלימות ויש חוסר בחלומות. כשיש חזון וחלומות - צומחים דברים טובים. היום באום אל פחם יש כבר 6-7 אפליקציות חדשות שצמחו בהשראתנו.”
החזון ברור. “בעוד חמש שנים נהיה בכל מקום בארץ שבו צריכים אותנו,” אומר עבאסי. “בעוד עשרים שנה העולם לא ישתמש במזומן אבל אנחנו נדע להתאים את עצמנו". ההתרחבות כבר באופק: יוון וגרמניה על הכוונת. ״יש שוק אירופי עם אחוז גבוה של משתמשי מזומן, שוק שמחכה לפתרון כזה".
מה שהתחיל משיחה ביתית בין בעל ואישה באום אל פחם הפך לאחת מחברות הטכנולוגיה המעניינות בישראל. המשרדים של החברה בחיפה, והעובדים מגיעים מכל רחבי הארץ. עבאסי רואה בזה לא פחות מהצהרה: ״אנחנו מקומיים, אנחנו מבינים את השטח, ואנחנו גם חושבים גלובלי".
כך, מתוך בעיה קטנה של כתובות ומזומן, צומחת חברה שמביטה קדימה לעבר שוק בינלאומי, עם חזון טכנולוגי וחברתי גם יחד. HAAT אולי נולדה בפריפריה, אבל היא מתכוונת לשנות את כללי המשחק ״בכל מקום שבו יהיו לקוחות שזקוקים לה״, מסכם עבאסי.