בענף הרכב מסבירים כי חלק ניכר מהרכבים שנרשמו החודש אינם נמסרים ללקוחות פרטיים, אלא לחברות ליסינג או לחברות־בת של היבואנים עצמם, מאחר שחלפה שנה מתאריך הייצור - תופעה המכונה "גיול רכבים". המהלך הזה מאפשר ליבואנים להציג עלייה מלאכותית במספרי המסירות, אך בפועל מדובר ברכבים שלא נמכרו לצרכן הסופי, ולעיתים יופיעו בהמשך כ־"אפס קילומטר" - רכבים "חדשים" שכבר עברו בעלות ומחירם נשחק בהתאם.
כך למשל, מותגים סיניים חדשים יחסית כמו צ'רי, ג'ייקו, דונגפנג ו־BYD רשמו בחודש ספטמבר גידול ניכר - 1,054, 929, 1,045 ו־602 רכבים בהתאמה - בעוד המותגים הוותיקים והמוכרים יותר כמו טויוטה, יונדאי וסקודה דווקא ירדו, ב־489, 539 ו־253 רכבים בהתאמה. נתון זה משקף, ככל הנראה, את המצב האמיתי של השוק.
ומה קורה מתחילת השנה? בצמרת הרשימה ממשיכות להוביל היצרניות הגדולות - טויוטה (28,494), יונדאי (27,402), קיה (20,170) ו־סקודה (16,912) - אך לצדן תפסו מקום של כבוד גם שחקניות סיניות חדשות כמו צ'רי (20,912), ג'ייקו (13,113) ו־BYD (11,574), שנכנסו היישר לצמרת המכירות של השוק הישראלי. לעומתן, מותגים ותיקים כמו מיצובישי (5,536), מאזדה (8,023) ו־סיאט (5,787) ממשיכים להיחלש, עם ירידה ניכרת לעומת השנה הקודמת.
בסך הכול, לפי איגוד יבואני הרכב, נכון לסוף ספטמבר נמסרו בישראל 242,037 כלי רכב חדשים, לעומת 226,363 בתקופה המקבילה אשתקד - עלייה של כ־7%. עם זאת, הנתון הזה מוטה בגלל תופעת הגיול, ולכן אף שבמבט כללי יש יותר רכבים רשומים, אין בכך הוכחה לגידול אמיתי במסירות לצרכן הסופי.
נזכיר כי מבחינה רישומית, רכב "אפס קילומטר" נחשב ליד שנייה, ולכן קונים שעלולים להתפתות למודעות המכירה המבטיחות "הזדמנות חד־פעמית" עשויים לגלות שהרכב שלהם יימכר בהמשך במחיר נמוך משמעותית. ברשות להגנת הצרכן כבר הזהירו בקיץ מפני הטעיה בפרקטיקה הזו, אך בענף מודים כי "אין כמעט דרך אחרת להזיז מלאים בעידן שבו הצרכנים פשוט קונים פחות".