השבוע הוכרזה כחדלת פירעון רשת אוטומקס, שהתמחתה בייבוא מקביל של מותגים כמו טויוטה וג'יפ, והחלה בשנתיים האחרונות לשמש גם כיבואנית JAC הסינית. מנהל העסקים הראשי ינון עמית ואחד ממייסדיה הודיע עוד בשבוע שעבר על עזיבה, לאחר מעצרם של הסמנכ"לים חיים ותומר לוי, ויערה אלפי, בחשד למרמה, גניבה ומניפולציה בדוחות הכספיים.
מעבר לחשדות הפליליים, קריסת אוטומקס סימנה את הקושי של מי שאינם גופים בעלי גב כלכלי רחב להתמודד בשוק הרכב הישראלי, ורגע הדרמות הקבועים שלו, ממלחמות, דרך שינוי מיסוי ורגולציה ועד השינויים בהעדפות הרוכשים.
מי שעומדים באותן דילמות הם תומר דותן ומאיר אוחיון. ב-1997 הם הקימו את רשת הטרייד אין אוטודיל, ולפני כמה שנים מכרו את השליטה בה לחברת אלייד, הבעלים של יבואנית מותגי פולקסווגן צ'מפיון מוטורס, לפי ההערכות תמורת סכום של כ-150 מיליון שקל. ב-2021 עזבו את החברה, ואחרי שנתיים הקימו את אוטוארט, שמלבד ייבוא דגמי אסטון מרטין, החלה בייבוא ומכירת רכבי יוקרה, חדשים ומשומשים, אך בשנה האחרונה ביצעה שינוי כיוון, לצד גידול נוסף.
"אחרי שסיימנו לעבוד באוטודיל התחייבנו לשנתיים של אי תחרות", אומר דותן. "אחרי שהזמן חלף פתחנו את אוטוארט כבוטיק כזה קטן של מכוניות, שלאט לאט תפס תאוצה. אבל השוק השתנה. הרבה יבואנים תקועים עם מלאים. זה יצר לנו הזדמנות ונכנסנו לתחום של מכירת מכוניות חדשות. עסקנו בהתחלה קצת בייבוא בעצמנו, היום אנחנו רוכשים מלאים מהיבואנים ומוכרים אותם דרך הערוצים שלנו. כבר לא שווה לייבא בעצמנו, כי כדי למכור את הכמויות הגדולות שהביאו היבואנים נותנים יותר הנחות מבעבר. 20% מהמכירות שלנו זה כבר רכב חדש".
ויש עוד שינוי שמקשה על היבואנים אבל מקל על גופים כמו אוטוארט. "הנאמנות של לקוחות למותגים ירדה", אומר דותן. "לקוח נכנס ומתעניין בדגם מסוים ב-300 אלף שקל. אני מראה לו אותו. ואז מציע לו לראות עוד אופציות במחיר שבו נקב. לקוח יכול להגיע ולחפש מותג יוקרתי, ובסוף לצאת עם חשמלית סינית. או להיפך. הנאמנות היא להתחייבות לטרייד אין עתידי, לזמינות ולמבחר".
כיום אפשר למצוא במתחם של אוטוארט בהרצליה גם חשמליות שהיבואנים התקשו למכור בעצמם, ונמכרות אצלם כחדשות. אוחיון: "לשוק החשמליות נזרקו בבת אחת הרבה מכוניות, מה שהביא לירידת מחירים. ההיצע גדול מהביקוש, וזה הוריד מחירים, בעיקר של מכוניות ממותגים סינים. אם נתח השוק בשנה שעברה של חשמליות היה 25%, והשנה 20% כולל הגיולים, הביקוש כרגע מחזיק באמת רק נתח שוק של 12%, גם בגלל המחסור בתשתיות טעינה ובקושי של מי שאין לו חנייה פרטית לטעון. מה שעוד הוריד את המחירים היה ששוק היוקרה לא ממהר לעבור לחשמל. זה שוק קטן והלקוחות לא ממהרים להיפרד מהבנזין. יש גם הרבה מותגים חדשים שמתייחסים לעצמם כיוקרתיים, אבל השוק לא רואה אותם ככאלה. ואז נוצר מעגל: זה הוריד את מחירי היד השנייה, שהפכו לאטרקטיביים. נוצר פער בין המשומשות שנרכשו גם בתעריפי מס נמוכים יותר, לבין מחירי אותם דגמים כחדשים".
בינתיים גדלה אוטוארט עם יותר ויותר מכירות של דגמים עממיים. "אנחנו כבר לא מתמקדים רק ביוקרה. תראה את רשימת המכוניות שקנינו היום למלאי: מאזדה CX-5, אודי A4, פורד מוסטנג GT 5000 מנוע. מכרנו מאזדה 3 ספיריט, הלקוח שממנו קנינו את ה-CX-5 קנה סרס חשמלית. מכרנו ראב4, שממשיך לשמור על ביקושים ומחירי שוק יוצאי דופן. גם זיקר הולך טוב".