הילדים של הילדים עוד ישלמו: חסימת כביש 1 עלולה לגרום לנזק של מיליוני שקלים

הפגנת החרדים נגד הגיוס תשבית היום את כביש 1 לשעות ארוכות - והמשק ישלם את המחיר: מומחים מזהירים מהפסדים של מיליונים, פגיעה בפריון, עיכובי אספקה, ואף נזקים בריאותיים וזיהום אוויר גובר

אריאל פייגלין צילום: רינה נקונצ׳ני
רכבת סבידור מרכז, עצרת המיליון של החרדים | צילום: מאיה כהן

ויש גם השלכות בריאותיות. “כאשר אמבולנסים נתקעים בפקקים או כשאלפי רכבים עומדים ממושכות עם מנוע פועל, מדובר לא רק באי־נוחות אלא בסיכון ממשי,” אומרת אינגבר. “הזמן המצטבר על הכביש מתורגם ישירות לזיהום אוויר, שמביא בטווח הארוך לבעיות בריאותיות שיעלו גם הם לא מעט כסף למדינה".

רכבת סבידור מרכז, עצרת המיליון של החרדים
רכבת סבידור מרכז, עצרת המיליון של החרדים | צילום: אבשלום ששוני

אבל האם יש הבדל בין העלות הכלכלית של שני סוגי החסימות? ד"ר אינגבר סוברת שכן. "חסימות בלתי מתוכננות יוצרות זעזוע כלכלי גדול יותר בשל הפגיעה בכושר התכנון, הפתאומיות של השיבוש, והיעדר דרכי התמודדות יעילות של המערכת הכלכלית והתחבורתית. במקרים כאלה הנהגים נתקעים בלי אפשרות לסטות מהדרך, מה שיוצר פקקי ענק ואובדן זמן יקר. חברות הובלה ומשלוחים אינן מסוגלות לשנות מסלולים בזמן אמת, מה שמוביל לעיכובים קריטיים באספקת סחורות, הפסדי הכנסות ואף קנסות. גם עובדים שנתקעים בדרכים מאבדים שעות עבודה יקרות ללא יכולת פיצוי, מה שמביא לירידה ניכרת בפריון העבודה".

"לעומת זאת, חסימות כבישים מתוכננות  מאפשרות היערכות מוקדמת הממתנת חלק משמעותי מהנזק הכלכלי. במקרים כאלה ניתן לפרסם מראש דרכים חלופיות, מה שמאפשר לנהגים, חברות הובלה, ושירותי משלוחים לתכנן מסלולים מחדש או לדחות נסיעות שאינן חיוניות. עסקים יכולים להתאים את שעות הפעילות שלהם או את מועדי המשלוחים והפגישות בהתאם לחסימות הצפויות, מה שמפחית פגיעה בפריון של העובדים".

"גם הציבור מקבל התראות מספיק זמן מראש, מה שמפחית את רמת הכאוס והתסכול ברגע החסימה. אף שעדיין נגרמים הפסדי זמן ועלויות תפעול גבוהות יותר בשל נסיעות ארוכות יותר או פקקים בדרכים חלופיות, הפגיעה היא ממוקדת ומתוחמת בזמן ובמרחב, ויש פחות הפתעה ושיבוש כולל - וכתוצאה מכך, גם הנזק הכלכלי קטן יותר".

תגיות:
חרדים
/
כביש 1
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף