במשך עשרות שנים היו בישראל שני חגים, או יותר נכון ערבי חגים, שבהם נשברו באופן מסורתי שיאי המכירות - ערב פסח וערב ראש השנה. בשנים האחרונות הצטרף אליהם "חג" נוסף תוצרת ארצות הברית, שלא רק נכנס לשלישיה הפותחת, אלא גם טיפס בשנים האחרונות לראשה - יום שישי השחור, הלוא הוא ה"בלאק פריידיי".
על הנייר ההפרש אמנם לא גדול, אם אפשר להגדיר 100 מיליון שקל כלא גדול, אלא שבפועל הפער האמיתי כנראה גדול בהרבה. בעוד שערבי חג מתבססים בעיקר על רכישות בישראל, הרי שבמבצעי הבלאק פריידיי הישראלים גם מזמינים מחו״ל, באתרים כמו AliExpress, Shein, Temu ו־Amazon - עסקאות שלא באות לידי ביטוי בנתוני שבא.
עם זאת, ראוי להוסיף הסתייגות קלה ולהניח שההבדל מתקזז חלקית עם העובדה שברבים מהחגים הישראלים הציבור נוטה לטוס לחו״ל ועושה שם שופינג בסכומים לא מבוטלים, סכומים שגם הם לא נכללים בנתוני שבא, בעוד שבנובמבר רובנו נמצאים בעבודה, בבית - ובאתרי הקניות.
אבל נובמבר הוא כמובן מזמן כבר לא רק "בלאק פריידיי". בעשורים האחרונים נובמבר הפך לחודש הקניות הגדול בעולם, עם סדרת ימי מבצעים שהפכו זה מכבר לחגיגה צרכנית עולמית - וגם ישראל מצטרפת אליה במלוא העוצמה.
נובמבר הפך לחודש שלם של צרכנות אינטנסיבית, שמתחיל ב־Shopping IL – יוזמה של גוגל ישראל שייערך השנה בין ה־5 ל־8 בנובמבר ויאגד יותר מ־3,000 עסקים, בהם מאות מהעוטף ומהצפון וכ־300 עסקים של מילואימניקים. אחריו יגיע יום הרווקים הסיני ב־11 בנובמבר, שבועיים אחר כך, ב־28 בנובמבר, יגיע תורו של בלאק פריידיי, ובהמשך Cyber Monday ב־1 בדצמבר.
לפי נתוני שבא, נובמבר 2024 היה החודש החזק ביותר בשנה, עם הוצאות כוללות של 44.4 מיליארד שקל - עלייה של כמעט 19% לעומת נובמבר 2023, וגבוה משמעותית גם ביחס לשנת 2022 שקדמה למלחמה. באונליין נרשמה פעילות שיא של 26.2 מיליארד שקל, יותר ממחצית מכלל העסקאות במשק. “הישראלים יודעים לקנות חכם, ומנצלים את מבצעי נובמבר כדי לשלב בין קנייה משתלמת לחוויית צרכנות גלובלית,” מוסיפה הולנברג. “אנחנו צופים שגם השנה נראה שיאים חדשים, במיוחד בתחומי האונליין והטכנולוגיה".
אז מה באמת קונים הישראלים ב"חגי נובמבר" ובמיוחד בבלאק פריידי? הנתונים מצביעים על עליות חדות כמעט בכל ענף: הוצאות על חשמל ואלקטרוניקה צמחו בכ־35%, ענף הריהוט עלה בכ־28%, ההלבשה וההנעלה זינקו בכ־12%, ותחום בתי הקפה והמסעדות רשם עלייה של 26%. אפילו ענף הפארם, שבדרך כלל מושפע פחות מהנחות אונליין, רשם צמיחה של קרוב ל־17%.
“מדובר בתקופה שבה כל המשק עובד בעומס שיא,” אומרת טלי הולנברג, סמנכ״ל פיתוח עסקי, שיווק ומכירות בשבא. “בתי העסק נערכים חודשים מראש, הצרכנים מצפים למבצעים, ובסופו של דבר נובמבר הופך לחודש שמרכז לתוכו פעילות צרכנית שמזכירה את ערב חג – רק לאורך שבועות שלמים ולא יום אחד בלבד.”