מה מסתתר מאחורי המחיר הנמוך?
לכאורה מדובר במבצע, אבל לא כזה שרואים בכל יום. בניגוד לשוק המזון שבו אושר עד פועלת שנים, עולם הסלולר מבוסס על חוזים, יבוא רשמי, ורווחיות נמוכה. כדי להצליח לשבור את השוק, נדרשה הרשת ללכת במסלול אחר - יבוא מקביל.
המכשירים שהגיעו לישראל במסגרת המהלך נרכשו ככל הנראה בארצות הברית, ומגיעים בתצורה של eSIM בלבד, כלומר -ללא חריץ לסים פיזי. זה אולי נשמע כמו חסרון למי שעדיין לא עבר לטכנולוגיה הזו, אך מצד שני, מדובר בגרסה הנחשבת איכותית יותר, עם סוללה בנפח גדול יותר, שלא זמינה בדגמים המשווקים על ידי היבואן הרשמי בישראל.
אחריות ושירות -הפעם הצרכן לא לבד
החשש העיקרי ברכישת מכשיר ביבוא מקביל הוא שאלת האחריות. אך במקרה הזה, הצרכנים יכולים לנשום לרווחה. ספק השירות הרשמי של Apple בישראל, DCS, כמו גם אייקון גרופ, היבואנית המורשית, מחויבות לטפל בכל מכשירי האייפון בישראל - גם אם נרכשו ביבוא מקביל.
כלומר, גם אם המכשיר לא נקנה דרך אפל או דרך היבואן הרשמי, הצרכן זכאי לשירות ואחריות, בדיוק כמו לקוחות אחרים. ההבדל היחיד הוא שבמקרים של תיקון או החלפה, זמן הטיפול עשוי להיות מעט ארוך יותר. אבל בשורה התחתונה, מי שקונה באושר עד יודע שהוא לא מתמודד מול אתר עלום או מוכר אנונימי - אלא מול רשת ארצית גדולה ומוכרת.
האם מדובר בגימיק או בשינוי מגמה אמיתי
אם נבחן את המגמות האחרונות בשוק הקמעונאות קשה להתעלם מהעובדה שרשתות המזון הפכו בשנים האחרונות למרכזי צרכנות רב-תחומיים. בסניפים של רשתות כמו שופרסל, רמי לוי קרפור , ועתה גם אושר עד, ניתן למצוא כיום לא רק מוצרי מזון, אלא גם מוצרי חשמל, ריהוט קל, ציוד משרדי, ובקרוב אולי גם מחשבים וסמארטפונים.
הרשתות מבינות כי הצרכן הישראלי לא מחפש רק את החלב, הביצים או הדגים, אלא גם את תחושת המציאה את הרגע שבו הוא מרגיש שניצח את המערכת.
פסיכולוגיית ה"ניצחון בקנייה"
ישראלים רבים נוסעים מדי שנה לאילת כדי לרכוש מכשירי אייפון ולחסוך את המע״מ -כמעט 18% הנחה במחיר. גם אם בפועל ההפרש הסופי לא תמיד מצדיק את הנסיעה, התחושה הפסיכולוגית של "הצלחתי לחסוך" היא חלק מהחוויה הצרכנית הישראלית.
המבצע של אושר עד משחזר בדיוק את התחושה הזו -רק בלי לטוס דרומה. הצרכן מקבל את אותו המכשיר הנחשק, באותה קופסה נוצצת, במחיר שנראה כמעט "מחוץ למציאות". וכשההצעה מגיעה מרשת מוכרת ובעלת גב חזק, התחושה היא לא של סיכון -אלא של הזדמנות אמיתית.
השלכות אפשריות על השוק
אם המהלך הזה לא ייעצר בשבוע הקרוב, הוא עשוי לשנות את כללי המשחק. רשתות הסלולר הגדולות, בהן KSP, איי דיגיטל, באג, ודינמיקה, ייאלצו להגיב. הדרך היחידה לעשות זאת תהיה או בהוזלת מחירים, או בהוספת ערך מוסף למשל, הרחבת אחריות, שדרוגי טרייד-אין, או הטבות למנויים.
אם אושר עד תצליח למכור אלפי מכשירים תוך זמן קצר, זה עלול להוכיח לשוק שלצרכן הישראלי יש אלטרנטיבה אמיתית גם מחוץ לרשתות הסלולר.
מה זה אומר על העתיד
ייתכן שאנחנו עדים לשלב חדש באבולוציה של הקמעונאות הישראלית שבו רשת מזון מצליחה לערער את שוק הסלולר, ממש כפי שרשתות אופנה פרצו לתחום הקוסמטיקה או חברות טכנולוגיה נכנסו לעולם הסטרימינג.
העובדה שרשת גדולה כמו אושר עד בוחרת להיכנס לשוק שמזוהה עם מותגים, טכנולוגיה ומרווחים צרים -מלמדת על מגמה רחבה יותר: הצרכן הישראלי כבר לא נאמן לקטגוריה אחת של רשתות, אלא למקום שבו הוא מקבל את העסקה הכי טובה.
כמה זה עולה?
מה המחירים המוצעים לדגם iPhone 17 בנפח 256GB, בשקלים נכון להיום: בארצות הברית המחיר הרשמי הוא 799 דולר שהם בערך 2,610 ש״ח לפי שער בנק ישראל 1$=3.268 ₪. בבריטניה המחיר מתחיל מ־£799 שהם בערך 3,410 ש״ח לפי שער 1£=4.269 ₪. בגרמניה המחיר הרשמי ל־256 GB הוא €949 שהם בערך 3,560 ש״ח לפי שער 1€=3.754 ₪ בישראל, ההצעה של אושר עד עומדת על 2,999 ש״ח, בעוד שבדינמיקה וב־ KSP טווח המחירים סביב 3,879 ש״ח לדגם הבסיסי
שורה תחתונה
המהלך של אושר עד הוא ניסוי אמיץ בשוק שמנוהל בדרך כלל על ידי שחקנים ותיקים. ייתכן שמדובר בגימיק זמני, אך ייתכן גם שמכאן תתחיל מהפכה אמיתית. אם הצרכנים יגיבו בהתלהבות, ואם הרשתות האחרות יבחרו להצטרף למלחמה על המחיר -אין ספק שנראה בעתיד הקרוב תחרות אמיתית בשוק הסלולר הישראלי, ולא רק על גודל המסך או מהירות המעבד, אלא גם על כמה נשלם על החלום שבכף היד שלנו.
מה המחירים המוצעים לדגם iPhone 17 בנפח 256GB, בשקלים נכון להיום: בארצות הברית המחיר הרשמי הוא 799 דולר שהם בערך 2,610 ש״ח לפי שער בנק ישראל 1$=3.268 ₪. בבריטניה המחיר מתחיל מ־£799 שהם בערך 3,410 ש״ח לפי שער 1£=4.269 ₪.
בגרמניה המחיר הרשמי ל־256 GB הוא €949 שהם בערך 3,560 ש״ח לפי שער 1€=3.754 ₪ בישראל, ההצעה של אושר עד עומדת על 2,999 ש״ח, בעוד שבדינמיקה וב־ KSP טווח המחירים סביב 3,879 ש״ח לדגם הבסיסי