עלייה של 70%: מרכז הקניות הצפוני שהשאיר אבק לקניונים במרכז

דו"ח ריס מציג התאוששות מתונה בצריכה עם עליות חדות בפריפריה וירידות בתל אביב ובקניונים האזוריים בעוד הפאואר סנטרים ממשיכים להתחזק ומדגישים את שינוי הרגלי הקנייה של הישראלים

אריאל פייגלין צילום: רינה נקונצ׳ני
מעצר שוהים בלתי חוקיים בביג פאשן גלילות | צילום: באדיבות המשטרה

חברת ריס, הסוקרת מאות מרכזים מסחריים ברחבי הארץ, משחררת מדי חודש דו"ח שסוקר את השינויים בפעילות הקמעונאית לעומת שנה שעברה. החריגים היחידים הם ספטמבר-אוקטובר שנסקרים במשותף, משום שבכל שנה ראש השנה, יום כיפור, סוכות וחול המועד נופלים על תאריכים לועזיים אחרים, מה שגורם לכך שהשוואה חודשית רגילה אינה משקפת באמת את מגמות הצריכה.

בשנים כתיקונם איחוד הנתונים לדו"ח דו חודשים מאפשר לבחון את התקופה כולה כמקשה אחת, ולנטרל את ההשפעה של חופשות, סגירת עסקים ומועדי קנייה חריגים, אך השנה מתווסף לכך מצב המלחמה ששרר אשתקד בצפון שמקשה גם הוא על ההשוואה

ועכשיו, אחרי ההקדמה וההסתייגות הזו, נצלול למספרים. בעוד שבספטמבר נרשמה עלייה של כעשרה אחוזים במכירות לעומת השנה שעברה, באוקטובר נרשמה דווקא ירידה של כ-8.6 אחוזים, כך שסיכום התקופה הדו-חודשית מצביע על עלייה מתונה של שליש אחוז בלבד. מאחורי המספרים מסתתרת תמונה של שוק שמתאושש באופן לא אחיד, עם פערים משמעותיים בין אזורים וסוגי מרכזים.

הנתונים מראים כי בקניונים האזוריים, הממוקמים בדרך כלל בערים הגדולות וכוללים רשתות אופנה ומזון מוכרות, נרשמה ירידה של יותר משני אחוזים במכירות, בעוד שבפאואר סנטרים - מתחמים פתוחים עם חניה נוחה (למשל מתחמי ביג. א.פ.) שבהם פועלות בעיקר רשתות חשמל, ריהוט ותחזוקת הבית - נרשמה עלייה חדה של יותר משישה אחוזים.

גם מבחינה גיאוגרפית נרשמו פערים בולטים. בצפון, בדרום ובחיפה נרשמו עליות דו-ספרתיות, בעוד שבמרכז ובירושלים נרשמה עלייה מתונה בלבד, ותל אביב אף סבלה מירידה של כחמישה אחוזים. אחד ההסברים לפערי הזה נעוץ כאמור במצב הביטחוני, שכן בתקופה המקבילה אשתקד, חנויות רבות בצפון ובאילת פעלו תחת איום ישיר של המלחמה בלבנון והמתקפות של החות’ים בהתאמה. השנה, לעומת זאת, הפעילות באזורים אלה חזרה לשגרה כמעט מלאה, ולכן נרשם בהם גידול חד, בעוד שבמרכז, שבו הפעילות נותרה גבוהה גם בשנה שעברה, הצמיחה כמעט נעצרה.

עוד עולה מהדו"ח כי קיימים פערים ניכרים בין הנתונים שמפרסמת ריס לבין אלו של שבא שמרכזת את נתוני הרכישות בכרטיסי אשראי. לפי שב״א, חלה באוקטובר עלייה של יותר מחמישה אחוזים בהיקף הרכישות בתחום האופנה וההנעלה, אך לפי ריס, שבודקת את המכירות בפועל למטר מרובע בחנויות זהות (חנויות שהיו קיימות גם בשנה שעברה, בדיקה שנחשבת משקפת יותר כיוון שהיא מסירה מהחישוב חנויות חדשות שנפתחו או ישנות שנסגרו. א.פ.), נרשמה דווקא ירידה של כ-7.4 אחוזים.

ההבדל בין הנתונים של ריס לאלו של שב״א נובע מהדרך שבה כל אחד מהם מודד את הפעילות במשק. שב״א, שאוספת נתונים מחברות האשראי, בוחנת כמה כסף הועבר בפועל בכרטיסים. לכן, אם יותר אנשים עברו לשלם באשראי במקום במזומן, הנתונים שלה יראו עלייה - גם אם סך הקניות לא באמת השתנה. לדוגמה, ייתכן שבשנה שעברה הציבור קנה בסך שני מיליון שקלים - מיליון באשראי ומיליון במזומן - והשנה קנה ב־1.1 מיליון באשראי ובכלל לא במזומן. מבחינת שב״א זו עלייה, אבל מבחינת ריס זו דווקא ירידה, כי היא מודדת את המכירות עצמן בחנויות זהות ולא את אופן התשלום.

בנוסף, ריס בוחנת את הנתונים לפי שטחי מסחר ומנטרלת פתיחה של מרכזים חדשים או סגירה של חנויות, כך שהיא מתמקדת בשינוי בהרגלי הצריכה של הציבור הישראלי - ולא רק בתנועת הכסף או בהתרחבות הפיזית של השוק. מבין המרכזים שבלטו לחיוב נכללים חוצות המפרץ עם עלייה של 70 אחוזים במכירות, קניון עופר הקריון שרשם עלייה של 24 אחוזים, וגרנד קניון חיפה עם עלייה של 11 אחוזים. גם ביג אילת וביג פאשן אשדוד הציגו שיפור דו-ספרתי. במתחמי הקניות הפתוחים נרשמו אף עליות חריגות יותר: ביג פאשן ירכא עלה ב-54 אחוזים, ביג כרמיאל ב-41 אחוזים וביג רגבה ב-33 אחוזים.

תגיות:
קניונים
/
ביג פאשן גלילות
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף