109 תחנות, 24 ערים, 65 מיליארד שקל: כך תיראה רשת המטרו של ישראל

נת"ע החלה בשלב המיון המוקדם למכרזי הענק של פרויקט המטרו בגוש דן, בהיקף כ-65 מיליארד ש"ח. הפרויקט כולל עשרות תחנות תת־קרקעיות, מאות קילומטרים של מנהרות ואלפי עובדים מהארץ ומהעולם

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
הרכבת הקלה (צילום: אבשלום ששוני) | צילום: אבשלום ששוני

לקראת מכרזי הענק הבין־לאומיים של פרויקט המטרו במטרופולין תל אביב, לבניית המנהרות והתחנות התת־קרקעיות, החלה חברת נת"ע בשלב המיון המוקדם (PQ - Pre Qualification). במסגרת שלב זה ייבחרו החברות שיוזמנו להשתתף במכרזי הביצוע של הפרויקט. מדובר בשלב הראשון בפרויקט המטרו, בהיקף של כ־65 מיליארד שקלים, הכולל הקמת כ־78 קילומטרים של מנהרות כפולות ו־59 תחנות תת־קרקעיות.

בהמשך להליך המיון המוקדם, צפויות להתפרסם כ־11 חבילות עבודה - כלומר, 11 מכרזים נפרדים. מדובר באחד הפרויקטים הגדולים והמורכבים ביותר שבוצעו בישראל מאז הקמתה. הסבב הראשון של המכרזים יתמקד במקטעי הטבעת הפנימית של שלושת קווי המטרו, אשר אמורים ליצור קישוריות רשתית רחבה ולספק את עיקר התועלות הכלכליות של המיזם.

הליך ה־PQ נועד לאתר חברות ישראליות ובינלאומיות בעלות ניסיון מוכח בכרייה ובבנייה של מנהרות ותחנות תת־קרקעיות, לקראת השתתפותן במכרזי התכנון והביצוע של שלב א' של הפרויקט. החברות תוכלנה להתמודד כגוף עצמאי או בקבוצות של עד שלושה שותפים בכל קבוצה. הליך ה־PQ כולל שני מסלולים עיקריים: הראשון לעבודה במנהור באמצעות מכונות TBM ותחנות שיבוצעו בשיטת חפירה וכיסוי (Cut & Cover); והשני - לעבודות מנהור באמצעות מכונות TBM ותחנות בשיטת כרייה, לצד תחנות נוספות שיבוצעו גם הן בשיטת חפירה וכיסוי. מדובר בהליך "דינמי" שיכלול סבבי עדכון, במטרה לאפשר לחברות שעברו את שלב המיון לבצע שינויים בהרכב הקבוצות או לצרף שותפים חדשים בהמשך הדרך.

בשנה האחרונה נפגשו משלחות מטעם נת"ע, משרד התחבורה, משרד האוצר ורשות המטרו עם חברות רבות מהארץ ומהעולם, אשר הביעו עניין להשתתף בפרויקט הנחשב לאחד הגדולים בעולם.

רשת המטרו תכלול שלושה קווים, שיחברו בין 24 רשויות מקומיות, אזורי תעסוקה, מוסדות חינוך ורפואה ומוקדי מגורים. בסך הכול מדובר בכ־300 קילומטרים של מנהרות ו־109 תחנות תת־קרקעיות. לפי התחזיות, המטרו ישרת מעל 600 מיליון נסיעות בשנה, ובשילוב עם רשת הרכבת הקלה - למעלה מ־800 מיליון נסיעות בשנה.

לאחר שאושרו התוואים והוקמו מנהלות הקווים, החלו בשנת 2025 העבודות בשטח: דפו ראשון בקו M1, דפו סגולה בקו M2 בגולדה מאיר בחולון, ודפו ביגאל אלון באור יהודה במסגרת קו M3. מעבר למענה התחבורתי לגוש דן, המטרו צפוי להיות גם מנוע כלכלי מרכזי שיזרים אלפי משרות לשוק ויעודד התחדשות עירונית לאורך התוואי. לפי מחקר כלכלי עדכני, המטרו צפוי להביא לחיסכון משקי שנתי של למעלה מ־34 מיליארד שקלים.

קו M1 עובר בציר צפון-דרום ומחבר את הערים רעננה, הרצליה, כפר סבא, רמת השרון והוד השרון בצפון, עם לוד, רמלה, רחובות, נס ציונה, באר יעקב, חולון וראשון לציון בדרום, דרך תל אביב. אורכו של הקו 85 קילומטרים, והוא צפוי לשרת 14 רשויות מקומיות ולכלול 62 תחנות.

קו M2 עובר בציר מזרח-מערב ומחבר את חולון, גבעתיים, רמת גן, פתח תקווה, גבעת שמואל ובני ברק למרכז המטרופולין. אורכו 25 קילומטרים, הוא צפוי לשרת 9 רשויות מקומיות ולכלול 22 תחנות.

קו M3 הוא קו חצי טבעתי היוצר רשת היקפית באורך כולל של כ־39 קילומטרים. הקו משרת את הטבעת התיכונה של המטרופולין, יגיע עד נתב"ג, ויחבר בין הרצליה, רמת השרון, תל אביב, רמת גן, פתח תקווה, קריית אונו, אור יהודה, בת ים וחולון. הקו צפוי לשרת 13 רשויות מקומיות, ולאורכו ייבנו 25 תחנות.

במהלך הפרויקט יוקמו שבעה מתחמים תחבורתיים משולבים שיכללו גם אזורי פנאי ותעסוקה, תחנת כוח שתספק חשמל למטרו, וכן מפעלים לייצור חלקי המנהרות.

שרת התחבורה, תא"ל (במיל') מירי רגב, התייחסה לפתיחת שלב המכרזים ואמרה: "מרגע שהבאנו תקציב לחיבור מדינת ישראל באמצעות רכבת מקריית שמונה ועד אילת, הנחתי להאיץ את פרויקט המטרו. מדובר ברגע היסטורי - משרד התחבורה באמצעות חברת נת"ע מוציאים לדרך את מכרזי ה־DB של המטרו, מכרזים בעשרות מיליארדי שקלים בפרויקט התשתית הגדול ביותר במדינת ישראל. זהו אתגר עצום והזדמנות אדירה להתחדשות, להשקעה ולעתיד טוב יותר של כולנו."

יו"ר דירקטוריון נת"ע, יודפת אפק ארזי, הוסיפה: "זהו יום משמעותי והיסטורי עבור מדינת ישראל. חברת נת"ע גאה להוביל את פרויקט התשתיות הגדול ביותר שנעשה כאן אי פעם. פרויקט המטרו הוא פרויקט לאומי משנה מציאות ובעל חשיבות אסטרטגית לכלכלה ולחברה. כדי להצליח, נדרשת התגייסות ושיתוף פעולה מלא של כלל הגורמים - משרדי הממשלה, הרשויות המקומיות, חברות התשתית והציבור הישראלי. רק כך נוכל להוביל את מהפכת התחבורה במדינת ישראל."

מנכ"ל נת"ע, איתמר בן מאיר, סיכם: "פרויקט המטרו הוא הרבה מעבר לפרויקט תחבורתי - הוא מחולל שינוי כלכלי וחברתי. המטרו הוא קטר שיניע את המשק קדימה ויוביל את תושבי ישראל לעתיד תחבורתי טוב יותר. האתגר גדול, האחריות אדירה, אך אנחנו בנת"ע מוכנים לאתגר, משום שהמטרו הוא מחויב המציאות למען הדורות הבאים."

תגיות:
גוש דן
/
מטרו
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף