המס על הרכב החשמלי פתח מלחמת עולם: "לכו תסגרו את זה עכשיו"

ועדת הכספים דנה בשינויים שמציע האוצר במיסוי הרכב: שווי שימוש, מס יוקרה ומס קנייה על רכבים חשמליים. חברי הכנסת סירבו לאשר את הצעת האוצר וביקשו לראות תכנית נוספת

אברהם בלוך צילום: לירון מולדובן
רכב חשמלי
רכב חשמלי | צילום: Pixabay
4
גלריה

הוועדה דנה בשינויים שמציע האוצר במיסוי הרכב: שווי שימוש, מס יוקרה ומס קנייה על רכבים חשמליים. חברי הכנסת סירבו לאשר את הצעת האוצר וביקשו לראות תכנית שתאפשר החדרת רכב ירוק גם לאנשים שאין באפשרותם לרכוש רכבים יקרים.

רכב חשמלי
רכב חשמלי | צילום: רויטרס

האוצר הציג לוועדה את הצעתו להעלות את מס הקנייה על רכבים חשמליים מ-45 אחוז ל-52 אחוז, עם תקרת הטבה של 30 אלף שקל. לפי נתוני האוצר, הכנסות המדינה ממיסוי רכבים ירוקים צפויות לעמוד על 90 מיליון שקלים בשנת 2026 ועל 80 מיליון שקלים בשנה שאחריה.

בדיון אמר מילביצקי: "לא מדובר במגה סכומים של משרדי ממשלה. אם אתם מאמינים ברפורמה ירוקה ברכבים ושהדרך להמשיך את החדירה של אותם רכבים היא לא להעלות מס, לכו תסגרו את זה עכשיו בדיוני התקציב, כשהכל עדיין פתוח. בואו לא נשגע את היבואנים כל שנה עם מיסוי משתנה".

חנוך מילביצקי
חנוך מילביצקי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"אני מבקש מכם לחזור לדיון הבא בוועדה עם תכנית רב שנתית בעלת מדדים ברורים שמראים איך חוזרים למסלול שמחדיר יותר רכבים לשוק, בלי מס גודש ובלי מס נסועה. במידה ולא – אמליץ לחברי הוועדה שלא לאשר את ההפחתה. אני מציע ששלוש המשרדים הרלוונטיים, האוצר, האנרגיה והתחבורה, יתכנסו בנפש חפצה ויחלקו ביניהם את העלויות בדרך כזאת או אחרת", דרש מילביצקי.

מילביצקי הזהיר: "אל תבואו לשכנע אותנו למה להישאר במצב הנוכחי כי אני מעריך שזה לא יקרה. אם זה חשוב לממשלה, תראו לציבור שזה חשוב ותממנו את זה. אל תבואו אלינו עם בור תקציבי של 100 מיליון ש"ח ולהגיד שאתם ממליצים שלא לגעת בזה."

מילביצקי מתח ביקורת גם על העלאת המיסוי: "ככה לא משיגים שום תכלית. ממשיכים לשמור על רכבים חשמליים לעשירים בלבד, פוגעים בהכנסות המדינה, וגם לא מקדמים את החדירה שלהם לשוק. הסובסידיה מוצדקת אם היא מלווה בתכנית להחדרת רכב ירוק לשוק, אחרת מאפשרים רק לאנשים שידם משגת לקנות רכבי יוקרה ומביאים לבזבוז כסף, שאני מתנגד לו".

האוצר הציג גם שינוי במס יוקרה שמוטל על רכבים שמחירם מעל 300 אלף שקל. מילביצקי התנגד ואמר: "לדעתי צריך להטיל מס יוקרה על רכבים בעלות מעל 250,000 שח. מי שיש לו סכום של 300,000 להשכיב על רכב, יכול לשלם מס למדינה. זהו ציבור שלא בהכרח צריך להיטיב איתו." הוא ביקש מהאוצר להציג סימולציה על היקף הרכישות בטווח המחירים הזה.

רכב חשמלי
רכב חשמלי | צילום: אינג'אימג'

בדיון על שווי שימוש דרשו חברי הכנסת לתקן עיוותים כמו תשלום זהה על רכב חדש וישן, ורישום זהה לרכב פרטי ורכב עבודה. נציג רשות המסים אמר שהנושא נבחן בשנה שעברה אך ניתן לבחון אותו מחדש. אודי אדירי, מנכ"ל קבוצת בליליוס, הסביר כי מערכת המס אינה מבחינה בין רכבי עבודה לרכבים פרטיים: "רכבי עבודה, הם לרוב ואנים ש-97% מהם מזהמים ורובם גם במשקל גדול ומיותר. רכבי עבודה מזהמים פי 10 ביחס לרכב פרטי. באופן מעוות רכבי העבודה הם באותה קטגוריה של שווי שימוש. זה עשוי להגדיל הכנסות".

אדירי הוסיף: "אין סיבה שמי שקונה טרנזיט ישלם מס יוקרה. אנחנו אומרים קחו רכבי עבודה חשמליים, בעיקר ואנים שעצמאים רוכשים אותם ויש פחות מ-200 כאלה היום ותתחשבו בהם בשווי שימוש. כתוצאה מכך הרבה יקנו רכב כזה וישלמו מס. תנו להם שווי שימוש לתקופה קצובה. אינסטלטור ושיפוצניק שנוסע על ואן לא יוכלו להחליף אותו בתחבורה ציבורית".

בהמשך הוצג מתווה BDO ל"מודל בטריה", שלפיו הטבת המס תחול על סוללת הרכב בנוסף להטבה הירוקה. מילביצקי אמר: "הקלת המיסוי לבטרייה, שהיא פחות או יותר שווה בשוויו, ולתת עליו את חלק הארי מאפשרת את הקטנת הזיהום ואנחנו נתרכז בה. התמקדות בסוללה מגדילה את אחוז ההטבה ברכב בשווי קטן יותר ומקטינה את ההטבה ככל שהרכב יקר יותר". נטלי מירנצ'וב מרשות המסים אמרה: "זה מודל שנבחן אותו, כרגע אנחנו רוצים ודאות לגבי שנה הבאה והמתווה הזה מוסיף בעיות תפעוליות".

תגיות:
רשות המסים
/
משרד האוצר
/
מסים
/
רכב חשמלי
/
חנוך מילביצקי
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף