וזה, תסכימו איתי, כבר נשמע לא רע בכלל. למה רק נשמע? נגיע גם לזה כמובן, אבל אנחנו מקדימים את המאוחר. בואו קודם נפרק את זה צעד צעד, ונסביר איך הגענו למספרים האלו.
זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב, מסביר כי המהלך של העלאת הפטור ממע"מ על ייבוא אישי מ־75 ל־150 דולר משפיע בעיקר על מוצרי אופנה, אביזרים ופריטים קטנים שרוכשים באינטרנט, ולכן סך משקל הסעיפים במדד המחירים שיכולים להיות מושפעים ממנו עומד על כ-6% שכמעט חצי מהם הם הלבשה והנעלה.
המהלך השני הוא התערבות רגולטורית שמטרתה להוזיל את ביטוח הרכב. כבר בשנה האחרונה ירידת מחירי הביטוח השילה כ־0.13% מהמדד, אבל מאז אוקטובר 2021 ביטוח הרכב דווקא הוסיף למדד כ־0.35% במצטבר. לא כל ההעלאה הזו תימחק – שכן כלי הרכב עצמם התייקרו ומחירי הביטוח צריכים לשקף זאת – אבל זבז'ינסקי מעריך שההוראה החדשה עשויה לגרור ירידה נוספת של כ־0.05% עד 0.1% מהמדד בשנה הקרובה.
אם כי זבז'ינסקי מסייג, יש לקחת בחשבון שאפילו בהינתן המלחמה מחרי הטיסות בישראל עלו בשש השנים האחרונות פחות מאשר באירופה – כ-50% בישראל, לעומת כ-55% בצרפת, כ-75% בגרמניה וכ-85% בבריטניה. "בשורה התחתונה", הוא מסכם, "המהלכים האחרונים להוזלת המחירים עשויים להוריד אינפלציה בשנה הקרובה ב-0.1%-0.2% אם יתממשו, ולכן הורדנו את התחזית האינפלציה ל-12 חודשים הבאים ב-0.1% ל-1.9%".