דינוזאור, יהלון ואנדי וורהול: איך השפיעה הקורונה על עולם המכירות הפומביות?

רוני גילת-בהרב, מנכ"לית בית המכירות כריסטי'ס בישראל, מתראיינת לראשונה ומספרת מה ההבדלים בין החברה הבינלאומית לשלוחה הישראלית שלה, מה שינתה הקורונה בתהליך וכמובן מה הטרנד החם בעולם המכירות הפומביות

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
מכירה פומבית, אילוסטרציה
מכירה פומבית, אילוסטרציה | צילום: ingimage ASAP
6
גלריה

סטן הדינוזאור ודאי לא תיאר לעצמו לפני מיליוני שנים שהוא שווה כל כך הרבה. השלד שלו התגלה בשנת 1987 והוצא מהאדמה ב־1992, ובאוקטובר 2020 נמכר ה־T-REX המרהיב לקונה אנונימי מאושר תמורת 31 מיליון דולר במכירה פומבית של Christie's (כריסטי'ס) ניו יורק.

לפני כמה חודשים נמכר The Rock, היהלום הלבן הגדול ביותר שנראה, במכירה פומבית. גודלו 228 קראט, צורתו אגס והוא נכרה לפני יותר משני עשורים בדרום אמריקה. The Rock נמכר בז'נבה במכירה פומבית מסקרנת במיוחד של כריסטי'ס בסכום סופי של 21.6 מיליון פרנק שווייצרי והסעיר את שוק היהלומים.

שלד דינוזאור
שלד דינוזאור | צילום: christie's images Limited 2022

מעט קודם לכן עלה בית המכירות כריסטי'ס לכותרות במכירה פומבית בניו יורק של אוסף אומנות מהמאה ה־20 של תומאס ודוריס אמן. במסגרת המכירה נמכר דיוקן של מרילין מונרו "מרילין הכחולה", שצייר אומן הפופ ארט אנדי וורהול ב"פקטורי" שלו במחיר של 195 מיליון דולר.

אבל יצירת האומנות המפורסמת ביותר שמכר בית המכירות שייכת ללא אחר מאשר לאונרדו דה וינצ'י, והיא "סלבטור מונדי" (מושיע העולם), המציגה את ישו מצליב שתי אצבעות ומחזיק כדור בדולח. היצירה נמכרה ב־2017 בכריסטי'ס ניו יורק בסכום סופי של 450 מיליון דולר.

גילת־בהרב מכניסה אותנו בראיון ראשון לתקשורת אל נבכי המסדרונות הנוצצים של בית המכירות הגדול והמפורסם בעולם. לפיה, הקורונה טרפה את הקלפים ואת הכללים. "היום אנשים יושבים בבית בזמן המכירה ויכולים לצפות ולהשתתף בתהליך באינטרנט. אני תוהה מי נמצא שם, מאחורי המחשב. פעם זה היה אירוע עניבה שחורה, כשאנשים הזמינו מקומות באולם וזה היה גם אירוע חברתי. היום אפשר לעשות את זה מהמיטה בפיג'מה, ואין לנו מושג מי נמצא מולנו או בחדר. הם מחליטים, לאחר שהסתכלו אונליין בקטלוג המכירה, שפריט מעניין אותם. אפשר למצוא את כל המידע עליו במחשב ולהיעזר בשאלות נוספות באדם שנמצא פיזית במכירה. זה נכון אם הם נמצאים בשנגחאי, בתל אביב ובניו יורק, והם יכולים לפנות אלינו לשאול ולבדוק כל דבר שמעניין אותם בקשר לכל פריט שאנחנו מוכרים".

beeple NFT
beeple NFT | צילום: christie's images Limited 2022

"פעם היינו מדפיסים קטלוג, והתהליך היה ארוך יותר. היום אפשר להיכנס לאתר של כריסטי'ס באינטרנט, לראות עשרות מכירות פומביות, להיכנס לפריט, להגדיל ולהקטין אותו ואף בחלק מהקטלוגים לבצע הדמיה שלו בחדר ולקבל תחושה איך הפריט ייראה על הקיר. אפשר גם לעיין בפריט בסופר זום עד רמת טביעת האצבע של האומן. הטכנולוגיה שינתה הרבה מאוד בדרך שבה אפשר לצרוך אומנות מרחוק. לאחר המכירה החברה משלמת למוכר בניכוי העמלה וההוצאות שהוסכמו איתו. לבית המכירות יש אחריות של חמש שנים לפריט שנמכר. אם יוכח במסגרת חמש השנים שזה לא שאגאל, העסקה תבוטל. כל פריט נבדק בפרוטרוט, בהתאם לדרישות השוק. כל תמונה שאנו מוכרים וכל פריט עוברים בדיקה מדוקדקת".

ציורו של אנדי וורהול
ציורו של אנדי וורהול | צילום: christie's images Limited 2022

בין ישראל לעולם

רוני גילת־בהרב, תל־אביבית, נשואה ואמא לשלושה ילדים, בוגרת תואר ראשון באוניברסיטת תל אביב ותואר שני ב־Courtauld Institute בלונדון. התחום שלה הוא אומנות אימפרסיוניסטית, מודרנית ושל המאה ה־20.

כשסיימה את לימודיה בלונדון, עבדה בכריסטי'ס לונדון. היא חזרה ארצה, וכשהתחילו מכירות פומביות בישראל בשנת 1994 חיפשו מומחית בתחום. תחילה, הייתה אחראית למכירות בתל אביב. ב־2008 התקבלה החלטה גורפת בחברה לצמצם מכירות פומביות מחוץ למרכזים, והיא עובדת כיום בעיקר עם השוק הבינלאומי.

בחציון הראשון של 2022, פוסט־מגיפה, לא שנים רגילות, המחזור של כריסטי'ס היה 4 ביליון דולר. "זה שוק ענק, בינלאומי, שונה מאוד מהשוק הישראלי. יש לנו אומנים נהדרים, שפה אומנותית מגוונת ואומנות של מהגרים, אבל הערך שלה נקבע בישראל, משום שהשוק בעיקר מקומי. בישראל יש משפחות מעטות שהגיעו ארצה עם אוספי אומנות היסטוריים, ובכלל היהודים לא נודעו כאספני אומנות המאה ה־19 ותנועת ההשכלה. כמי שגדלה פה, אני חושבת הרבה בשנים האחרונות על הדור שנספה בשואה ולא הביא ארצה את עולמו התרבותי. אנחנו מכירים את ההיסטוריה שלנו שני דורות אחורה, לא יותר מזה. כשחושבים באותו אופן על שוק האומנות הישראלי, מבינים שמסתכלים על אספנות של אומנות שנותרה כעת או על ההיסטוריה הקרובה".

רוני גילת-בהרב
רוני גילת-בהרב | צילום: הגר בדר
יהלום ''דה רוק''
יהלום ''דה רוק'' | צילום: christie's images Limited 2022

תיקים באפלה

"הדינמיות של השוק כרוכה באי־היכולת של אנשים לרצות את הצורך שלהם כרגע בחנות. אנו רואים מגמת התחזקות בשוק של שעוני יוקרה. יש שעונים שאי אפשר לרכוש בחנות מסיבות שונות: לוקח זמן לייצר אותם, יש יותר צרכנים, היצרן לא מייצר את הדגם הזה יותר וכולי. כשיותר אנשים רוצים מעט דברים, נוצרת תחרות בשוק. בעוד תיק או שעון הם מוצרי צריכה ויש בהם שימוש, באומנות קונים יצירה של אומן שפונה לרגש, אבל גם לביטחון בהשקעה באומנים מסוימים, שהרי בשעון משתמשים על בסיס יום־יומי".

תגיות:
מכירה פומבית
/
דינוזאורים
/
אנדי וורהול
/
יהלום
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף