כל הצפון מדבר על עיר התעשייה של ישראל: אלטרנטיבה זולה לחיפה

"נשר היא אחת הערים המזדקנות בארץ. יש כאן בניינים בני שבעים שנה בלי ממ"דים, וזה לא רק נדל"ן - זה ביטחון", מספר ליאור בן חיים, לקראת ההתחדשות העירונית של נשר. האם העיר הצפונית תשנה את תדמיתה?

בתיה גלעדי צילום: ללא
נשר
נשר | צילום: דוברות עיריית נשר
6
גלריה

נשר נולדה מתוך "נשר מפעלי מלט" בשנות ה־20 של המאה הקודמת, והוכרזה כעיר רק ב־1995. במשך עשרות שנים היא התנהלה כעיר תעשייתית קטנה - שכונות של פועלים, תלות במפעל ובציר בר יהודה ובנייה מצומצמת על מדרונות ההר. כשהמפעל איבד מחשיבותו, נשר התקשתה למצוא לעצמה זהות חדשה. הטופוגרפיה המאתגרת, ההגבלות מצד רשות התעופה האזרחית (רת"א) בשל הקרבה לשדה התעופה בחיפה והעדר שכונות חדשות רחבות־היקף הותירו אותה מאחור, בזמן שערים שכנות התפתחו והפכו ליעדי מגורים מבוקשים.

נשארה מאחור. נשר
נשארה מאחור. נשר | צילום: דוברות עיריית נשר

המשמעות של יעד כזה היא קפיצה דרמטית: עיר קטנה עם אופי שכונתי תהפוך לעיר בגודל בינוני, צפופה ומשמעותית - בצפון. זה לא רק עניין של דירות חדשות אלא גם הרחבה דרמטית של שטחי המסחר, התעסוקה, מערכות החינוך, התחבורה, המים והביוב. בעירייה מבינים שלא כל המספרים יתממשו, אך עצם הצבת היעד מציבה את נשר על מפת הצמיחה כאחת הערים בצפון שמדברות בגלוי על הכפלת אוכלוסייה בפרק זמן קצר יחסית.

\'\'אחת הערים המזדקנות בארץ\'\'. נשר
\'\'אחת הערים המזדקנות בארץ\'\'. נשר | צילום: דוברות עיריית נשר

ממול לשכונה ייבנה פארק אגמים -  מהגדולים בצפון. הפארק העצום ישלב שני אגמים שנוצרו בלב שטחי המחצבה, שעוברת כיום תהליך שיקום בהשקעה של כ-70 מיליון שקלים שהוקצו מהקרן לשיקום מחצבות ועיריית נשר, במטרה להפוך את "פצע הנוף" התעשייתי לריאה ירוקה, עם מדשאות רחבות, שבילי אופניים, אזורי משחק ומתחמי פנאי. בעירייה מתייחסים אליו כאל "הפרויקט שימתג מחדש את נשר״.

האגם בנשר
האגם בנשר | צילום: דוברות עיריית נשר
השכונה החדשה בנשר
השכונה החדשה בנשר | צילום: 3DIVISION

"בשנתיים האחרונות נשר מבססת את מעמדה כאלטרנטיבה זולה יחסית לאזור חיפה, ונהנית מעליית מחירים מתונה, בין 8% ל-10% בסך הכול בתקופה זו. בשנה החולפת נרשמה עלייה של 5%–6% בעיקר זכות התחדשות עירונית, פינוי-בינויותוספת פרויקטים חדשים בעיר. לקראת המשך 2025, אני סבור כי העיר תנוע יחד עם המגמה הכלל ארצית", אמר.

השכונה החדשה בנשר
השכונה החדשה בנשר | צילום: 3DIVISION

תחבורה ותשתיות הן נושא קריטי שילווה את מהלך הצמיחה. המבנה הטופוגרפי של נשר מקשה על ניידות יומיומית בתוך העיר, והפתרונות הקיימים נותנים מענה חלקי בלבד. הרכבלית, שמקשרת בין מרכזית המפרץ לטכניון ולאוניברסיטה, משרתת בעיקר את מוסדות ההשכלה הגבוהה ופחות את רוב שכונות נשר. קו המטרונית חולף בציר בר יהודה, אך צריך שייתן מענה מלא לכלל חלקי העיר. בעירייה מדגישים כי הפיתוח יתבצע בצעדים מדודים ותוך תיאום עם משרדי הממשלה, כדי להבטיח שהגדלת האוכלוסייה תלווה גם בשדרוג מערכות התחבורה והתשתיות.

לצד ההבטחות, נשר עדיין מתמודדת עם אתגרים: טופוגרפיה קשה והיעדר קרקעות מדינה. לכך מתווספת תדמית עיקשת של עיר קטנה ואפורה שעדיין לא הצליחה לנער לגמרי. אבל הפעם, נדמה שהמפה משתנה. הקרקעות זזות, הדחפורים עובדים והיזמים משווקים פרויקטים בקצב.

אם החזון יבשיל, ייתכן שדווקא פארק האגמים - הפארק הענק שנבנה בלב נשר - יהפוך לסמל של עיר חדשה: עיר שמצליחה להפוך את אבק המלט לאגם כחול, ואת העבר התעשייתי למרחב ירוק שמזמין משפחות צעירות וסטודנטים. עד אז, נשר ממשיכה ללכת על החבל הדק שבין עבר כבד לעתיד מבטיח.

תגיות:
נדל"ן
/
נשר
/
התחדשות עירונית
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף