טירוף חדש בצ'אט ג'יפיטי: התמונות שיפעילו לכם את חוש הריח

פיצ'ר חדש ומפתיע מעורר סערה ברשת: גולשים מבקשים מצ'אט GPT ליצור תמונות מזון עם "אפקט הרחה", ומדווחים כי הם חווים תחושת ריח ממשית – למרות שמדובר רק בתמונה. כך זה עובד

ד"ר איתי גל צילום: מעריב אונליין
קפה. פולי הקפה מגיעים אל המוח (
קפה. פולי הקפה מגיעים אל המוח ( | צילום: אינגאימג'
3
גלריה

לדברי גולשים רבים, התמונות שמופקות בתגובה לבקשה הזו מצליחות לייצר תחושה מוחית של ריח, מעין אשליה חושית של ממש, כאילו המזון נמצא לפניהם.

העיקרון פשוט: המשתמש מבקש מצ'אט GPT (בגרסה הכוללת יצירת תמונות) לצייר למשל פיצה נפוליטנה, ומוסיף את הבקשה "השתמש באפקט ההרחה". התמונות שמתקבלות מציגות את המאכל בזווית קרובה מאוד, לעיתים עם קיטור עדין או טשטוש רקע שנועד להכניס את הצופה למצב מנטלי מסוים.

פיצה, מרגישים את הגבינה הלוהטת
פיצה, מרגישים את הגבינה הלוהטת | צילום: אינג'אימג'

למרות שאין כאן שידור של מולקולות ריח אמיתיות, ההשפעה הפסיכולוגית עשויה להיות עוצמתית. מחקרים מצביעים על כך שחוש הריח מקושר עמוקות לזיכרון ולרגש וכי תמונות שמעוררות דימוי מוחשי של ריח יכולות להפעיל אזורים במוח הקשורים לעיבוד ריחות.

השילוב של תיאור חזותי מדויק, מיקוד בפרטים כמו אדים חמים או גבינה נמסה, ומילים שמזוהות עם ריח – כל אלה יוצרים אשליה מוחית מרשימה, הסביר חוקר חושים, שטוען כי הדבר דומה למראה בושם שגורם למוח "כמעט להריח אותו".

משתמשים בישראל ובעולם החלו לשתף תוצרים מפתיעים של הפיצ'ר: קפה הפוך עם ענן אדים ומגע קרמלי באוויר, קרואסון חמאה שהתמונה שלו "הוציאה ריח מהמסך", ופיצה נפוליטנה שגרמה לגולשים להריח את אדי הגבינה הלוהטת.

האם מדובר באשליה או במהפכה חושית חדשה בתחום הדמיה מוחית? ימים יגידו. בינתיים, הרשת מוצפת בבקשות של משתמשים שרוצים לבדוק בעצמם. נסו וכתבו לנו בתגובות אם הרחתם!

קרואסון צרפתי. ניחוח החמאה יוצא מהמסך
קרואסון צרפתי. ניחוח החמאה יוצא מהמסך | צילום: אינגאימג'
תגיות:
טכנולוגיה
/
מזון
/
ריחות
/
בינה מלאכותית
/
צ'אט GPT
/
OpenAI
/
AI
/
ChatGPT
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף