צפי לשווי שוק של חצי טריליון דולר: גם במלחמה - הביקוש לסייבר ישראלי מזנק

חברות הסייבר הישראליות נוסקות לשמיים, והשיא הגיע בחודש שעבר - עם האקזיט הגדול בהיסטוריה. גם היוניקורן Salt Security זוכה לתשומת לב רבה, והמנכ"ל רועי אליהו מספר על הקולגות שנדהמו מקצב העבודה במלחמה

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
בנייני הייטק
בנייני הייטק | צילום: גיל יערי, פלאש 90
4
גלריה

בזמן שגיוסי הכספים להייטק הישראלי מתחילים להתאושש, בצל הריבית הגבוהה ומלחמת חרבות ברזל, תחום אחד בו לא מפסיק לפרוח - הסייבר, וביתר שאת במהלך מלחמת חרבות ברזל.

מתקפות הסייבר עלו בעד מאות אחוזים (בהתאם לסוג המתקפה) בתקופת הקורונה והעלו את סיכוני הסייבר, עד הפיכת ההתגוננות מולם לדרישה במדיניות הארגונים כחלק מכללי הממשל התאגידי שלהם. כך התקבע הסייבר בתור מוצר נדרש, שהביקוש לפתרונותיו הייחודיים רק הולך וגובר ככל שהעולם הופך יותר דיגיטלי.

ארבעת מייסדי וויז
ארבעת מייסדי וויז | צילום: אבישג שאר ישוב

הסייבר המקומי גם הוביל את רוב גיוסי ההייטק הישראלי בשנים 2023 ו־2024, עם גיוס מצרפי של כארבעה מיליארד דולר לדוגמה אשתקד – וקצב הגיוסים רק עולה. ברבעון הראשון של השנה, לדוגמה, חברות הסייבר גייסו כ־25% מכ־2.1 מיליארד הדולר שגויסו לחברות ההייטק המקומיות, כך על פי נתוני דוח לאומיטק ו־IVC לתקופה.

אחת מחברות הסייבר שנהנות מקופה מלאה ויצאה מהמרוץ אחר ההון היא יוניקורן הסייבר Salt Security, שהוקמה בדצמבר 2015 על ידי רועי אליהו ומייקל ניקוסיה. החברה, הפועלת בתחום ה־API security, גייסה כ־2שביעי1 מיליארד דולר עד שנת 2022, שבמהלכה נקבע שווייה על כ־1.4 מיליארד דולר.

“גלגלי החברה המשיכו להסתובב, אבל הרגשנו צורך לשלב את הפעילות ההתנדבותית. בכל זאת, רבים מאיתנו, וכל אחד בחברה, הכיר אדם ממעגל כזה או אחר שהיה מעורב בצורה כזו או אחרת באירועי שביעי באוקטובר ומה שהגיע אחריו".

משרדי הייטק בתל אביב
משרדי הייטק בתל אביב | צילום: רויטרס

כמו דלת פתוחה

אליהו החל לעסוק בתכנות כבר בגיל 11, ואף ביצע אז מספר עבודות פרילנס בתחום. הוא מעיד כי אף “השתעשע" גם בסייבר. במהלך שירותו הצבאי העמיק ידיעותיו בתחום, ולאחר שהשתחרר החל את מסעו להקמת Salt Security.

“בהיבטי המקום שבו נמצאות חברות החדשנות השונות, אז במעגלים שאני נמצא בהם ושאני מכיר תמיד יש עזרה בין סטארט־אפים. אני, לדוגמה, נמצא בבורד של ICON (מיזם שנועד לחבר בין מנכ"לים ויזמים ישראלים לבכירים בעמק הסיליקון, שהוקם ומנוהל על ידי יסמין לוקץ', צ"ג), ועוזר ומעורב בכמה שיותר דברים שבהם אני יכול לעזור".

“אני גם מקבל פניות מיזמים שמאוד חרדים לעסק, וחד־משמעית מורגשת ירידה בגיוסי הון גם השנה, לעומת קצב וכמות גיוסי ההון הנדרשים לכלל התעשייה. לצד זאת יש לזכור כי עדיין יש ביקוש להשקיע בחברות החדשנות הישראליות. חברה מתחרה לנו, לדוגמה, נמכרה לאחרונה בכחצי מיליארד דולר".

“איש המפתח בסיפור היה רפפורט, שאותו הכרתי בעבר באקראי מכנסי ואירועי סייבר. הוא החליט להזמין אותי לארוחת ערב ולעוד מספר פגישות כדי להכיר אותי ואת הטכנולוגיה טוב יותר, ונתן את ברכתו למייקל שאכן התחושות שלו נכונות ושיש פה משהו ענק. ביני לבין מייקל הייתה כימיה מדהימה, ומשם אומנם הכל היסטוריה, אבל זה לא קרה בבת אחת. בהתחלה מייקל היה ‘נעול' במיקרוסופט בשל מכירת אדאלום אליה. אז התחלנו לדבר פעם בחודש ולאחר מכן התדירות עלתה לשיחה שבועית, עד שהגיעה לרמת שיחות כמעט יומיות".

“הוא היה המנטור שלי לכל תחום המכירות, והקשר והאמון נבנה במשך תקופה לפני שהחלטנו להתחבר לשותפים רשמית, אף ששנינו הרגשנו את החיבור כבר בשלב מאוד מוקדם. המעורבות של אסף בתהליך נתנה למייקל את התמיכה לעזוב את מיקרוסופט לטובת הצטרפות אליי בתור שותף להקמת Salt Security".

יצחק הרצוג וסם אלטמן
יצחק הרצוג וסם אלטמן | צילום: עמוס בן גרשום לע''מ

“בזכות יסמין קיבלתי חיבורים לאנשי מפתח כמו מריוס נכט, שגם השקיע בנו, ול־Y Combinator, שנחשבת לתוכנית ההאצה הטובה בעולם, ובה הכרתי לראשונה את אלטמן, ששימש אז נשיא התוכנית וליווה אותי באופן אישי. שם גם הכתה בי התובנה עד כמה אנחנו רחוקים מהשוק בפער של שנים. חלק מתהליך הקבלה ל־YC הוא ריאיון בשיחה אישית למועמדים שעברו סינון ראשוני, ולאחר מכן הצטרפות לקבוצה של עד עשר חברות המקבלת מנטור אישי. רצה הגורל וסם היה מי שטיפל בטופס ההרשמה שלי, וזה ששימש המנטור האישי. אבל לא הכרתי את שמו באותם ימים.

“לאחר הריאיון נשלחתי הביתה וחיכיתי לתשובה. אני זוכר שכל אימייל שהתקבל הקפיץ אותי, עד שסם עצמו התקשר לבשר לי שהתקבלתי לתוכנית, וביקשתי ממנו שיחזור על זה שוב, כי כנראה מהתרגשות לא קלטתי את התשובה החיובית שלו. בתקופה ההיא סם ואני נפגשנו לפחות ארבע פעמים בשבוע, והוא היה שותף שהתייעצתי איתו לגבי הכל; גיוס הון, חיבור עם האנשים הנכונים ועוד. הוא אדם מאוד מיוחד, מאוד חד ומאוד ממוקד. הייתי מגיע אליו עם חמישה נושאים לפגישה של חצי שעה, שבמהלכה הייתי בטוח שלא נספיק לעבור על כולם, ותוך חצי מהזמן הוא כבר היה מסיים לעבור איתי על הכל, בלי להתקשקש". Salt Security ואליהו גמלו לאלטמן לפני כשנה, כשאיתרו פרצות אבטחה ב־ChatGPT לטובת סגירתן.

צפי לשווי של חצי טריליון דולר בשנת 2032

שוק הגנת הסייבר הגלובלי עמד על כ־194 מיליארד דולר בשנת 2024, וצפוי לעמוד על כ־563 מיליארד דולר עד שנת 2032, מה שמבטא קצב צמיחה של 14.3% שנה אחר שנה. כך על פי דוח סקירת הענף של חברת המחקר וסקרי השוק Fortune Business Insights.

שוק אבטחת ה־API (Application Programming Interface), שבו מתמקדת החברה, ואשר הוא תת־תחום בסייבר, הוערך בכ־874 מיליון דולר אשתקד, צפוי לעמוד על כ־1.02 מיליארד דולר השנה ועל כ־3.7 מיליארד דולר עד שנת 2033, מה שמבטא קצב צמיחה של כ־17.5% שנה אחר שנה. כך עולה מנתוני הסקירה של חברת המידע Straits Research.

לפני כשנה נרכשה חברה ישראלית שפעלה בתחום בשם Noname תמורת כ־450 מיליון דולר, והשנה נמכרה חברת API סקיוריטי אמריקאית בשם Traceable לפי שווי של 900 מיליון דולר. עיקר פעילות Salt מתבצעת בארה"ב (65%), לצד פעילות במדינות אירופה (30%) ובשאר העולם (5%). מרכז הפיתוח של החברה ממוקם בתל אביב ומעסיק כ־110 עובדים, שהם כ־61% מכלל עובדי החברה. מטה החברה ממוקם בפאלו אלטו, קליפורניה, ארה"ב, ולחברה גם משרדים בניו־יורק.

“בהתאם לסוג פעילות החברה, רוב ה־API's לא יהיו ידועים לה, ומדובר בשיעור של בין 20% ל־שביעי0%, בהתאם לחברה. מדובר על אלפי עד עשרות אלפי API's לחברה, וקצב השינויים בארגונים עומד על כ־35% מבחינה שבועית. בתוך אפליקציה של בנק, לדוגמה, יכולות להיות מאות ואלפי API's חדשים בכל יום או שבוע. מדובר בפעולות אחרונות שעושים הלקוחות כמו עדכון כתובת, העברת כספים או כל פעולה אחרת".

כשנוצר API חדש הוא בעצם פרצת אבטחה, המאפשרת להאקר לפרוץ לחשבונות – בייחוד לאור התפתחות ה־GenAI שמסייע לפתח מהר יותר ומגדיל משמעותית את הסכנה. “ChatGPT יצר בעיה לצוותי סייבר", מאשר אליהו. “ככל שנוצרים יותר API בקצב יותר גדול, כך נוצרים יותר שינויים, שהם גם יותר תכופים, והבעיה שאנו פותרים – גדלה. ככל שהמידע והשירותים יהפכו יותר דיגיטליים, ולשם העולם הולך, כך הסכנה תגבר, והשירות שאנו נותנים יהפוך עוד יותר חיוני. כיום מעל 80% מהתעבורה באינטרנט היא API, וכמו שהכייסים נמצאים איפה שיותר צפוף, גם כדי שיהיה להם יותר קל וגם כדי שיהיו להם יותר קורבנות, אותו הדבר קורה במרחב הדיגיטלי.

“לכן הלקוחות שלנו הם מכל תחומי החיים, החל מתעופה ובנקאות ועד קמעונאים וחברות רכב. בין לקוחות החברה: Carrefour, HYUNDAI, Alaska Airlines, Sisense, Cathay Bank, Standard Bank, SoFi, Hard Rock, TripActions ו־FCMB".

תגיות:
טכנולוגיה
/
סייבר
/
אבטחת מידע
/
ווייז
/
הייטק
/
יוניקורן
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף