כשהמזוודות עפות באוויר: מה גורם לחוויה המלחיצה בזמן טיסה?

מה גורם לרעד במטוס כשנכנסים לעננים? ההסבר המדעי שמאחורי התחושה המטלטלת בגובה של 30 אלף רגל

ד"ר איתי גל צילום: מעריב אונליין
מטוס נוסעים מקפץ
מטוס נוסעים מקפץ | צילום: מעריב
3
גלריה

עננים אינם רק ערפל סמיך שמסתיר את השמיים. מדובר במבנים אטמוספריים פעילים מאוד, המכילים מיליוני טיפות מים וגבישי קרח בגבהים משתנים, שנוצרים כאשר אוויר חם ולח עולה למעלה ומתקרר. אך בתוך הענן לא שורר שקט. להפך – קיימת פעילות אינטנסיבית של זרמי אוויר אנכיים, תנועה מתמדת של אוויר חם שעולה כלפי מעלה (updrafts) ושל אוויר קר שיורד מטה (downdrafts) . התנועה הזו יוצרת מערבולות, שינויים בלחץ ובכיוון, והפרעות בזרימה החלקה של האוויר.

עננים. לא סתם ''אדים שקטים''
עננים. לא סתם ''אדים שקטים'' | צילום: שאטרסטוק

הטורבולנציה בתוך עננים נוצרת לרוב בשל זרמים אנכיים. כאשר אוויר חם ולח עולה במהירות – למשל בעננים מסוג קומולונימבוס, שמאפיינים מזג אוויר סוער – נוצרות תנועות חזקות מאוד מעלה ומטה. אם המטוס נתקל באחד מהזרמים הללו, הוא מרגיש לפתע כאילו "הועף" מעלה, ולאחר מכן נדחף למטה. התחושה הזו מזכירה נפילה קצרה או קפיצה לא צפויה – אך למעשה מדובר בהתאמות מינוריות של הגוף המורכב של המטוס לתנאי אוויר משתנים.

מטוס בתוך עננים. הטורבולציה גורמת לרעידות
מטוס בתוך עננים. הטורבולציה גורמת לרעידות | צילום: שאטרסטוק

גם ההבדל בצפיפות האוויר בתוך הענן משפיע על תחושת הרעד. בעננים עבים יש לעיתים הבדלים חדים בין אזורים חמים וצפופים יותר לאזורים קרים ודלילים, דבר שיכול להשפיע על כוח העילוי של הכנפיים. ברגעים כאלה, מערכות בקרת הטיסה של המטוס מפצות על ההפרש, ומבצעות תיקונים מידיים בתנועת המטוס. התוצאה היא הטלטול שמרגישים הנוסעים, אך בפועל המטוס נותר בשליטה מלאה.

לצד זאת, בתוך הענן נמצאות גם טיפות מים וגבישי קרח שמתנגשים בגוף המטוס. למרות שמשקלם זעיר, הפגיעות החוזרות בקצב מהיר מגבירות את תחושת הרעידות, בעיקר באף המטוס ובכנפיים, היכן שמוקמים חיישנים רבים. מדובר בתחושה מורגשת אך לא מסוכנת, שמתווספת להשפעת זרמי האוויר.

במטוסים המודרניים מותקנות מערכות מתקדמות כמו מכ"ם מזג אוויר שמזהות מראש עננים בעלי פוטנציאל לטורבולנציה גבוהה. הטייסים נעזרים גם בתחזיות שמועברות ממטוסים אחרים שטסו באותו אזור, ומבצעים שינויי מסלול כדי להימנע מאזורים מסוכנים. אך לא כל טורבולנציה ניתנת לחיזוי: ישנן גם תופעות של טורבולנציה באוויר צלול – כלומר רעידות שמתרחשות גם בלי עננים, אך זו כבר תופעה נפרדת.

חשוב להבין שטורבולנציה אינה "חור באוויר" כמו שמכנים אותה בטעות. האוויר אינו ריק, ואין בו חללים – אלא תנועה בלתי אחידה שמובילה לתחושת תזוזה לא רצויה. טייסים מנוסים יודעים להתמודד עם טורבולנציה, וגם המטוס עצמו בנוי לעמוד בעומסים פי כמה מאלו שמורגשים בעת טיסה דרך ענן פעיל. גם אם הנסיעה נראית סוערת, ברוב המקרים אין סכנה ממשית. חגורת הבטיחות נועדה למנוע פציעות קלות כתוצאה מתזוזה של הנוסעים או חפצים. לכן, ההמלצה של חברות התעופה להישאר חגורים גם כאשר השלט כבוי – נכונה.

תגיות:
חרדת טיסה
/
עננים
/
מטוס
/
כיס אוויר
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף