“אני כאן עם בעלי הנוכחי": כך הטרנד בטיקטוק משגע את המדינה

נשים מפתיעות את בן הזוג בטיקטוק במשפט מעורפל אחד: “אני כאן עם בעלי הנוכחי”. התגובה: הלם, בלבול ולעיתים גם כעס - הפכה את הקטע להיסטריה ויראלית; מאחורי ההומור הזוגי עומדת מערכת חכמה של בינה מלאכותית

ד"ר איתי גל צילום: מעריב אונליין
טיקטוק
טיקטוק | צילום: שאטרסטוק
2
גלריה

הטרנד מבוסס על הומור, הפתעה ומבוכה, אך מאחוריו פועלים כוחות טכנולוגיים מדויקים שמסבירים איך תוך ימים ספורים הוא הפך מתעלול חד פעמי לריטואל זוגי שחוזר על עצמו באלפי סרטונים ברחבי העולם. את הכול מכתיב המוח שמאחורי טיקטוק: האלגוריתם.

טיקטוק אינה רשת חברתית במובן המסורתי. היא אינה מציגה תכנים בעיקר מחברים או עוקבים, אלא ממקדת את פעילותה סביב המלצות שמבוססות על מעורבות. ברגע שסרטון מסוים אפילו של משתמש אלמוני זוכה לאחוז גבוה של צפייה מלאה, שיתוף, תגובה או סתם צפייה חוזרת, האלגוריתם מזהה שמדובר בתוכן מעניין במיוחד.

טרנד בטיקטוק. דוחף רגשות זוגיים למיליוני צופים
טרנד בטיקטוק. דוחף רגשות זוגיים למיליוני צופים | צילום: שאטרסטוק

במקרה של "בן הזוג הנוכחי", האלגוריתם קלט נוסחה מנצחת: וידאו קצר, טקסט פרובוקטיבי אך סתום, תגובה רגשית בלתי צפויה ותחושת אותנטיות מצולמת באווירה ביתית. לכך נוסיף אלמנט שמע ברור שחוזר על עצמו: הטון בו נאמרת המילה "נוכחי", והתוצאה היא סאונד שנטמע בזיכרון ומזמין שחזור.

משתמשים בטיקטוק יודעים שברגע שהם יוצרים תוכן שמתחבר לטרנד קיים, הם מגבירים את הסיכוי להגיע לחשיפה רחבה. לכן רבים מהם מצלמים גרסה אישית לטרנד, עם אותו משפט מפתח אך עם בן זוג שונה, רקע שונה ולעיתים גם תגובה קיצונית יותר: קללות, הלם או עזיבה פתאומית של הפריים. כל תגובה מוגזמת מושכת עוד צפיות - ומקבלת עדיפות אוטומטית באלגוריתם.

טרנד שמשכפל רגשות

הייחוד של טרנדים כמו זה טמון בכך שהם מדביקים לא רק התנהגות אלא גם רגש. תחושת ההפתעה שמבוטאת על ידי בן הזוג מחזירה לצופה תחושת אמפתיה, מתח זוגי ולפעמים גם הזדהות. משתמשים שנחשפים לסרטון כזה נוטים להגיב רגשית, מה שמעלה עוד יותר את דירוג הסרטון.

ממד פרטי שהופך לציבורי

הטרנד גם מעיד על הגבול המיטשטש בין אינטימיות פרטית לבין מופע ציבורי. רגע זוגי לעיתים אמיתי, לעיתים מבוים מוצג לקהל של מיליונים. התגובה הכנה של בן הזוג, אם קיימת, הופכת לחומר בידורי ואם מדובר בשחקן מודע, התגובה הופכת לתחרות על מקוריות.

זו דוגמה נוספת לדרך שבה טכנולוגיה משפיעה לא רק על תרבות הצפייה אלא גם על ההתנהגות היומיומית שלנו. משתמשי טיקטוק לא רק צופים בעולם אלא מייצרים אותו מחדש כשהם יודעים בדיוק מה יגרום לאלגוריתם להעדיף אותם.

בסופו של דבר מדובר בבדיחה תמימה יחסית שאינה מזיקה. אבל כמו כל טרנד רגשי היא מעלה שאלות על האופן שבו בני זוג מוכנים לשתף את הקהל הרחב במערכות היחסים שלהם ועל המחיר האפשרי של הפיכת רגשות למופע חוזר. האם בעוד שבועיים יהיה טרנד הפוך שבו גברים מצלמים את נשותיהם ואומרים "אני כאן עם אשתי הזמנית"? ואם כן, האם זה עדיין יצחיק? כנראה שזה יהיה האלגוריתם שיבדוק את הנתונים ויחליט עבורנו.

תגיות:
טרנדים
/
אלגוריתם
/
טיקטוק
/
סרטון ויראלי
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף