זו הסיבה שחברות לואו קוסט משתמשות במדרגות במקום שרוול בירידה מהמטוס

אם טסתם לאחרונה עם חברת לואו קוסט, יש סיכוי גבוה שירדתם מהמטוס דרך מדרגות מתכת ולא דרך שרוול ממוזג. למה זה קורה ומה עוד מרוויחות החברות?

ד"ר איתי גל צילום: מעריב אונליין
מטוס מתחבר לשרוול. עלות כבדה על הקרקע
מטוס מתחבר לשרוול. עלות כבדה על הקרקע | צילום: שאטרסטוק
3
גלריה
שרוול. שירות פרימיום של שדה התעופה
שרוול. שירות פרימיום של שדה התעופה | צילום: שאטרסטוק

מחיר השער: כמה עולה שרוול?

חיבור למדרגות, שירות שגם הוא עולה כסף, נחשב זול משמעותית. כשהמטוס לא מחובר לשרוול, הוא יכול להחנות גם באזורים צדדיים וזולים יותר של שדה התעופה, מה שמפחית את דמי השימוש. באזורים אלה גם זמני ההמתנה קצרים יותר ויש זמינות גבוהה יותר להמראות ונחיתות.

מהירות הפינוי והעלאת הנוסעים

מטוסים של לואו קוסט מתוכננים להחלפה מהירה של נוסעים, לעיתים פחות מ־25 דקות בין נחיתה להמראה מחודשת. עיכוב אחד יכול לגרור שרשרת איחורים בהמשך היום ולפגוע באמון הנוסעים. היכולת להפעיל את שני הסטים של המדרגות במקביל חוסכת זמן קריטי.

גמישות תפעולית

חנייות ללא שרוול מעניקות גמישות גדולה יותר: המטוס יכול לעצור בכל רחבת החנייה הזמינה, ולא להיות תלוי בזמינות של שרוול ספציפי. בשדות תעופה עמוסים כמו נתב"ג, היתרון הזה משמעותי במיוחד: כשאין מספיק שערים עם שרוולים, חברות הלואו קוסט ממשיכות לפעול כרגיל, בעוד החברות המסורתיות ממתינות לשער שיתפנה. גם במקרה של עיכובים או בלת"מים קל יותר להזיז מטוס לאזור חניה פתוח עם מדרגות, מאשר להתאים אותו לשרוול מוגבל.

מנקודת מבט של הנוסע, חוויית הירידה מהמטוס דרך מדרגות שונה משמעותית: חשיפה לחום כבד או גשם, הליכה על פני המסלול או נסיעה באוטובוס צפוף עשויים להיתפס כפחות נוחים. אבל נוסעי לואו קוסט לרוב מקבלים את הפשרה מתוך הבנה שהמחיר הזול כולל גם חיסכון בנוחות.

יש אפילו נוסעים שנהנים מהמראה: מבט על המטוס מבחוץ, סלפי על גרם המדרגות או תחושת "טיסה של פעם". לעיתים זו גם הזדמנות אחרונה לנשום אוויר טרי לפני הכניסה לתורים בטרמינל.

ומה קורה בנתב"ג? בישראל, מרבית חברות הלואו קוסט פועלות מטרמינל 1 הוותיק, שם כמעט כל ההמראות והנחיתות מתבצעות עם אוטובוס ומדרגות. רק חלק קטן מהטיסות עובר לטרמינל 3 והשרוולים היקרים שלו. זה מאפשר תפעול יעיל ומוזל, במיוחד בקיץ שבו תנועת הלואו קוסט גוברת דרמטית.

מדרגות. זול ומהיר יותר
מדרגות. זול ומהיר יותר | צילום: שאטרסטוק

בעולם שבו כל דולר חשוב, חברות הלואו קוסט יודעות לגלח עלויות בכל שלב בטיסה. הן מצמצמות את משך השהייה על הקרקע, נמנעות מהוצאות מיותרות, ומציעות לנוסעים מוצר בסיסי במחיר אטרקטיבי. השרוול? נשאר מותרות למי שמוכן לשלם עליהן.

ולמרות החיסרון באי הנוחות, הטיסות ממשיכות להתמלא. ברוב המקרים, נוסעים מעדיפים לשלם 300 שקלים פחות ולוותר על המיזוג ביציאה מהמטוס. המדרגות לא רק חוסכות לחברה כסף, הן מסמלות את כל מהות הלואו קוסט: טיסה פשוטה, יעילה, ולפעמים גם פחות נוחה.

תגיות:
טיסות
/
שדה תעופה
/
מטוס
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף