בזמן שמכונות הארקייד הקלאסיות, שליוו את ילדותי לפחות, נעלמו מהקניונים והמסכים השתלטו על חדרי הילדים, זה מעניין לראות איך הרשת של בבילון פארק הצליחה להחזיר קצת מהקסם של פעם באמצעות טכנולוגיה מתקדמת שגורמת למכונות של אז להתחבר לילדים של היום. בבילון פארק מפעילה בארץ עשרה מתחמים, מדרום ועד צפון המדינה. ביקרתי באחד.
בהם באילת באילת בקריות בראשון לציון, מודיעין, באר שבע ועוד. אני ביקרתי במתחם העצום שלהם בהאנגר 4, בנמל ת"א. שטח עצום ומקורה, הפעיל כל ימות השנה, ובו משחקי וידאו, סימלוטרים, רכבות הרים, מכוניות מתנגשות, מתחמי נינג'ה ובמה הופעות ייחודית, ובעיקר המון ילדים מרוצים שמתרוצצים מצד לצד.
אפי מלכה, מייסד והבעלים של הרשת, מסביר השינוי הטכנולוגי הגדול, שמחבר בין החוויה הפיזית של הילדים במתחם לחוויה דיגיטלית שאיתה הם יכולים ללכת הביתה. "פעם היו אסימונים – חצי שקל, שקל. אחר כך כרטיסים. אנשים היו שוכחים את הכרטיס בבית והיו מתעצבנים. אמרתי – למה לא נעשה הכול באפליקציה", הוא מסביר, "המהלך הזה הוליד מערכת חכמה שיודעת לנהל לא רק את חוויית הלקוח אלא גם את העסק עצמו: ניתוח נתוני שימוש, זיהוי משחקים פופולריים, שליחת קופונים והזמנות לאירועים בזמן אמת.
“המערכת שלנו יודעת היום לדבר עם כל מכונה ולדעת כמה שיחקו בה, מתי, ואיזה גיל הכי אוהב אותה. אין בעולם מערכת אנליטית ברמה הזאת", מדגיש מלכה.
טל הר־לוי, מנהל הפעילות של הרשת בישראל מוסיף כי: "העסק הזה הוא כולו טכנולוגיה, כולו תוכנה. כל אחד יכול לקנות מכונות. לא כל אחד יודע לחבר את זה לאונליין, להפעיל את המשחק מהטלפון, לתת נקודות שמחזירות את הלקוח לפארק ולהפוך את החוויה למעגלית".
"החדשנות הגדולה של בבילון בשנים האחרונות היא חיבור מלא בין האונליין לאופליין. היום ילד משחק בפארק, מקבל פרי־קוין באפליקציה, צובר כרטיסים דיגיטליים, ואחר כך יכול מהבית להמשיך לאתגר את עצמו ולחזור לפארק עם בונוסים", מדגיש הר־לוי.
בבילון אינה מסתפקת באפליקציה ובשליטה מרחוק. אחד הפיתוחים החדשים הוא חוויות מציאות רבודה בקניונים. הכוכבים של המהלך זה החייזרים של בבילון, הדמויות שיצר מלכה, שמהוות השראה למתחמים כולם, ואולי בקרוב יהפכו גם לכוכבים בפני עצמם. כל אחד מהחייזרים מגיע מגיע מכוכב אחר עם סיפור משלו ומעבירים מסרים מחנכים לילדים, כמו שיפור איכות הסביבה ובעולם ירוק יותר. "אנחנו רואים כבר היום שהילדים מתלהבים כשהעולם הדיגיטלי שלהם נכנס למציאות. זה גם פרסום חכם וגם חוויית משחק שמחזירה אותם אלינו", מסביר הר לוי. במקביל, החברה מפתחת קיוסקים רובוטיים ניידים שיסתובבו בקניונים, יזהו ילדים, ידברו איתם, יציעו פרסים ויכוונו אותם לפארק“.
תשלומים חכמים
אחד האתגרים בעולם הארקייד היה תמיד התשלומים והתחזוקה של מכונות. בבילון פיתחה בקר חכם שמאפשר תשלום בכרטיסי אשראי ישירות במכונה, לצד האפליקציה.
“הצלחנו להוריד את עמלות האשראי לרמות כמעט אפסיות, ולתת גם לבעל עסק קטן עם שתי מכונות מערכת שאנחנו משתמשים בה", מסביר הר וי, ומדגיש שהמערכת לא רק מקלה על הלקוח אלא גם מגנה על העסק: “אנחנו שולטים על כל מכונה מרחוק. יודעים אם היא פעילה, אם יש בעיה, ואם מישהו מנסה לנצל את המערכת". המערכות של בבילון, שפעילות גם בסניפים של הרשת בחו"ל, מעוררות עניין רב מסטארט אפים בינלאומיים שונים.
הסניף בלונדון של בבילון הוא הבולט ביותר בגדול 4,000 מ"ר, שלוש קומות עם רכבות הרים ומסכי ענק. "הסתכלו עלינו ואמרו, איך אתם עושים פארק כזה בחצי מהעלות שלנו", נזכר מלכה, "הסוד זה החיבור בין טכנולוגיה, יצירתיות וניהול משפחתי צמוד".
הוא מוסיף כי תקופת הקורונה האיצה את המהפכה הטכנולוגית שלהם "העולם נעצר, ואנחנו השתמשנו בזמן הזה כדי לפתח את כל המערכות – האפליקציה, הבקרים, החיבור לאונליין. הקורונה קידמה אותנו עשר שנים קדימה כשהמתחרים צמצמו פעילות, אנחנו בנינו פלטפורמה שלמה שמחברת את כל העולמות. היום אין בעולם מערכת שנותנת חוויית אונליין ואופליין מלאה כזו."
החזון של בבילון חוצה את גבולות הפיזי. הרשת עובדת על משחק אונליין מלא בסגנון פורטנייט, שישתלב עם החוויה הפיזית בפארקים. “ברגע שילד יוכל לשחק בבילון אונליין ולהרוויח פרסים אמיתיים בפארק – יצרנו מועדון לקוחות ענק. זה יהיה הישג אדיר. תוך שנתיים לא יהיו קופות. הרובוט ידבר עם הילד, ייתן לו פרס דיגיטלי וישלח אותו לקחת בובה. זו חוויית פאן עתידנית לחלוטין."