ויימו, חברת הטכנולוגיה של אלפבית, מודיעה על פריסה ראשונית של צי הרובוטקסי שלה במיאמי, דאלאס, יוסטון, סן אנטוניו ואורלנדו. החל מהשבוע יתחילו הרכבים לבצע נסיעות ללא נוסעים במיאמי לצורך מיפוי, איסוף נתונים וזיהוי דפוסי תנועה ייחודיים. ערים נוספות יצטרפו בתוך שבועות ספורים. שלב זה, שבו הרכב נע ללא נוסעים, מאפשר למערכות לזהות את המורכבות המקומית, להעריך התנהגות נהגים אחרים ולכוונן את האלגוריתם לפני שיתאפשר לשאת נוסעים.
לטענת ויימו, ככל שהחברה מתרחבת לעוד אזורים, כמות ההתאמות המקומיות הנדרשות הולכת ומצטמצמת בזכות מאגר נתונים מצטבר. החברה מדווחת שהרובוטקסי שלה מעורבים פי אחד עשר פחות בתאונות חמורות מאשר נהגים אנושיים. כיום מפעילה ויימו שירותי הסעת נוסעים בסן פרנסיסקו, לוס אנג׳לס, פיניקס, אטלנטה ואוסטין, ולצד ההתרחבות בטקסס ופלורידה כבר מתוכננת כניסה לערים נוספות בהן סן דייגו, דטרויט ולאס וגאס.
הרשות לשירותים ציבוריים של קליפורניה כבר נתנה לאחרונה אישור לחברת וירייד הסינית להפעיל רכבים אוטונומיים במסגרת ניסוי שיימשך שלוש שנים. החברה תוכל להוביל נוסעים עם או ללא נהג בטיחות, אך לא תורשה לגבות תשלום. כלי הרכב שלה יפעלו בסן חוזה והאזורים הסמוכים. בעקבות קבלת האישור מבקשת החברה לגייס לפי שווי של עד חמישה מיליארד דולר בהנפקה בניו יורק.
וירייד נוסדה בשנת אלפיים שבע עשרה וקיבלה אישורים ראשונים להפעלת רכב ללא נהג בארצות הברית בשנת אלפיים עשרים ואחת. לחברה צי הכולל בנוסף לכלי רכב פרטיים גם אוטובוסים, טנדרים, משאיות שטיפה וכלים ייעודיים אוטונומיים. עוד יש לחברה אישורי הפעלה ללא נהג בסינגפור ובאיחוד האמירויות הערביות.
מנגד, ויימו נחשבת למובילה בתחום לאחר שהחלה את פרויקט הנהיגה האוטונומית כבר בשנת אלפיים תשע. שישה שנים לאחר מכן החלה לנסוע בכבישים ציבוריים. כיום היא החברה היחידה בארצות הברית שמפעילה שירות רובוטקסי מלא ללא נהג וגובה תעריפים עבור הנסיעות.
הטכנולוגיה של ויימו כוללת מערך חיישנים רחב, מערכת ראייה סביבתית, זיהוי עצמים עד מרחק של שלוש מאות מטרים ומערך מכ״מים המספק תמונה תנועתית תלת ממדית בזמן אמת. למשתמש מוצעים כפתורי שליטה בסיסיים בלבד בהם התחלת נסיעה, עצירה, נעילה ועזרה. תהליך החיזוי של המערכת מתבסס על רשת עצבית גרפית שמנתחת אינטראקציות בין כלי הרכב ומעריכה את המסלול הצפוי של משתמשי הדרך האחרים.
רשות הבטיחות האמריקאית הציפה בשנה האחרונה חששות לאחר מספר תקלות שדווחו ברכבים השונים, מה שגרם לדון מחדש בסטנדרטים הנדרשים להגנה על נוסעים והולכי רגל. אף על פי כן נמשך תהליך ההתרחבות לאחר קבלת אישור להפעלה בלוס אנג׳לס ובערים נוספות סביב מפרץ סן פרנסיסקו.
הרכב החשמלי האוטונומי הופך לחלק בלתי נפרד מהמרקם העירוני של ערי ארצות הברית, אך הדרך לרשת תחבורה נקייה מגע אנושי עדיין מלאה אתגרים. הרחבת הפעילות לשווקים חדשים עשויה להכריע האם הציבור יאמץ את הרכב ללא הנהג כאלטרנטיבה יומיומית.