המהלך, שהחל אתמול ומתגלגל כעת בהדרגה, מסמן נקודת מפנה במלחמה הארוכה בין "הבועה הכחולה" של משתמשי אייפון לבין "הבועה הירוקה" של משתמשי אנדרואיד. במשך שנים, שיחות בין אייפונים נהנו מהצפנה מקצה לקצה דרך iMessage בעוד שיחות בין מכשירי אנדרואיד קיבלו הצפנה בשירותי ההודעות של גוגל.
אבל כשהעולמות נפגשו, כלומר כשמשתמש אייפון כתב למשתמש אנדרואיד, התקשורת ירדה לא פעם לרמת הודעות SMS או MMS ישנות, מוגבלות ופחות מאובטחות.
כעת משתנה התמונה. לפי הודעות אפל וגוגל, הצפנת RCS בין אייפון לאנדרואיד מתחילה לפעול בגרסת בטא, בשלב ראשון עבור משתמשי אייפון המריצים את iOS 26.5 עם מפעילות סלולריות שתומכות בשירות, ומשתמשי אנדרואיד המריצים את הגרסה העדכנית של Google Messages.
ההצפנה אמורה להיות מופעלת כברירת מחדל, והיא תתווסף בהדרגה לשיחות חדשות וקיימות. משתמשים יוכלו לדעת שהשיחה מוגנת כשיראו סמל מנעול בצ'אט.
חשוב להדגיש: לא מדובר בהצפנה של SMS הישן עצמו. SMS הוא תקן ותיק, מוגבל ולא מוצפן מקצה לקצה. השינוי מתבסס על RCS, תקן מתקדם יותר שנועד להחליף את ההודעות הישנות ולהוסיף להן יכולות שמוכרות כבר שנים מאפליקציות מסרים: חיווי הקלדה, אישורי קריאה, תגובות באימוג'י, שליחת תמונות וסרטונים באיכות גבוהה יותר, הודעות ארוכות יותר ועכשיו גם הצפנה מקצה לקצה בין מערכות הפעלה שונות.
הצפנה מקצה לקצה פירושה שהתוכן מוצפן במכשיר השולח ונפתח רק במכשיר המקבל. בדרך, גם ספקית הסלולר, גם החברה שמפעילה את השירות וגם גורמים חיצוניים אינם אמורים לקרוא את תוכן ההודעה. מבחינת המשתמשים, מדובר בשכבת הגנה חשובה במיוחד נגד האקרים, דליפות מידע, מעקב בלתי מורשה וחשיפה של תכתובות פרטיות.
עם זאת, כמו בכל שירות הצפנה, ההגנה אינה פותרת הכול: אם אחד המכשירים נפרץ, אם המשתמש מצלם מסך, או אם נעשה גיבוי לא מאובטח, התוכן עדיין עלול להיחשף.
המהלך מגיע אחרי שנים שבהן גוגל לחצה על אפל לאמץ את RCS . אפל, ששמרה בקנאות על iMessage כמערכת סגורה ואטרקטיבית למשתמשי האייפון, נמנעה במשך תקופה ארוכה מתמיכה מלאה בתקן.
למרות זאת, אפל ממשיכה להבהיר ש-iMessage נשארת הדרך המועדפת מבחינתה לתקשורת בין מכשירי אפל. במילים אחרות, החברה פותחת את הדלת לשיפור משמעותי בתקשורת עם אנדרואיד, אבל לא מוותרת על היתרון השיווקי של האקוסיסטם הסגור שלה.
עבור משתמשים בישראל, המשמעות המעשית עדיין תלויה בפריסה בפועל. השירות נמצא בשלב בטא, ולכן לא כל משתמש יראה אותו מיד. נדרש עדכון תוכנה באייפון, תמיכה מצד מפעילת הסלולר, ובצד האנדרואיד שימוש בגרסה עדכנית של Google Messages. מי שלא יעמוד בתנאים האלה עלול להמשיך לראות שיחות שאינן מוצפנות, או כאלה שחוזרות לתקן ההודעות הישן. לכן סמל המנעול יהיה הסימן החשוב ביותר: הוא זה שיאשר שהשיחה בין האייפון לאנדרואיד אכן מוצפנת.