ח"כ עאידה תומא סלימאן ממפלגת חד"ש (הרשימה המשותפת) שוחחה הבוקר (רביעי) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM, הביעה את דעתה על המצב הפוליטי ועל אמירתו של ראש מפלגת מען, לפיה נתניהו יצליח להשיג שלושה מנדטים מהחברה הערבית: "האדם הוא המסית הגדול נגד האוכלוסייה הערבית, הוא זה שחוקק את חוק הלאום, שדחף לחוק קמיניץ, שכל הזמן דיבר על האוכלוסייה הערבית כאוכלוסייה שלא פועלת לפי החוק, דיבר על מדינה בתוך מדינה, ועכשיו הוא בא וחושב שהוא יחייך לנו ואנחנו נמס ונלך אחריו? זה לא הולך ככה". לדבריה, "האוכלוסייה הערבית למדה את הלקח, לצערי הרב, על בשרה".

מה את אומרת על המצב?
"המצב? אני חושבת שאנחנו באמצע מערכת בחירות שתהיה מהקשות במדינת ישראל".

למה? זה לא נראה כך בינתיים.
"עצם העובדה ששקט כל כך רק מעיד על העובדה שאנשים כבר התעייפו, התעייפו ממצב הקורונה אבל גם מללכת פעם אחר פעם לקלפי ולא להביא שום בשורה טובה. אני מקווה שהפעם יהיה".

אתם מתכווצים ב-30 אחוז.
"כפי שאתה יודע הרשימה המשותפת עברה טלטלה אבל ממשיכה את דרכה. התנועה האסלאמית רע"מ יצאה מהרשימה המשותפת ואנחנו ממשיכים, ממשיכים דווקא ההרגשה בנושא הזה היא אחרת בשטח. אנחנו מרגישים שאנשים מאוד מעודדים, מתגייסים ותומכים ברשימה המשותפת".

פוליטיקאים תמיד בשטח מרגישים שהכל טוב.
"אנחנו מרגישים ובדרך כלל ביום הבחירות מוכיחים". 

רע"מ עוברת בשני סקרים את אחוז החסימה. דראוושה ממפלגת מען אמר שנתניהו יביא שלושה מנדטים מהמגזר.
"אני לא רואה את זה ונתניהו לא יביא שלושה מנדטים מהאוכלוסייה הערבית. היא לא תיתן לנתניהו שלושה מנדטים ואתה יכול לרשום את זה. האוכלוסייה הערבית היא לא אוכלוסייה מטומטמת".

מי שנותן אתה קול לנתניהו מטומטם?
"במינימום, באוכלוסייה הערבית".

ומה עם היהודים?
"לפחות באוכלוסייה הערבית אי אפשר להסתכל על נתניהו כפוליטיקאי באופן אובייקטיבי ולמדוד האם הוא טוב או לא. האדם הוא המסית הגדול נגד האוכלוסייה הערבית, הוא זה שחוקק את חוק הלאום, שדחף לחוק קמיניץ, שכל הזמן דיבר על האוכלוסייה הערבית כאוכלוסייה שלא פועלת לפי החוק, דיבר על מדינה בתוך מדינה ועכשיו הוא בא וחושב שהוא יחייך לנו ואנחנו נמס ונלך אחריו? זה לא הולך ככה".

מעודדים אותו, אומרים לו אבו-יאיר.
"אנחנו מכירים את הסיפורים האלה של עידוד, ראינו את זה בשנות ה-50 וה-60. אפילו שילמו כסף לאנשים כדי שיעודדו".

למערך הצביעו הרבה ערבים.
"היו ימים ולמדו לקח, האוכלוסייה הערבית למדה את הלקח לצערי הרב על בשרה. לעשות מהאוכלוסייה הערבית קבוצה לש נתינים שהולכים לפי הבטחות סרק בשעת בחירות אני חושבת שלצערי הרב התנסנו בימים האלה, היו אנשים שהלכו שולל אחרי הבטחות כאלה ונלמד הלקח. אני חושבת שהמגמה שהתפתחה בשנים האחרונות באוכלוסייה הערבית במיוחד לאחר הקמת הרשימה המשותפת וההבנה שיש כוח אדיר בידיים של האוכלוסייה ואפשר להשתמש בו בבחירות, להיות משקל סגולי בפוליטיקה הישראלית, כולם מבינים את זה היום".

אולי עבאס עשה את המעשה הנכון?
"לתת לגיטימציה למי שקשר בעודפי קולות, הסכם עודפי קולות עם בן גביר וסמוטריץ'?".

מבקשים לפסול אתכם, יש מצב?
"אני חושבת שהפוסל במומו פוסל, אני חושבת שבן גביר, אם היינו במצב מתוקן ובמדינה באמת מתוקנת, הוא לא היה צריך להתקבל, לא היה צריך לקבל את המועמדות שלו. אני פוסלת את הגזענות, את הבריונות, את האלימות. האדם ידוע מי הוא. ראית אותנו מגישים בקשת פסילה? לא הגשנו".

ליברמן יותר טוב?
"אני לא אומרת שהוא יותר טוב אבל פעם כשהיה כהנא מדבר בכנסת, אפילו שמיר היה יוצא מהאולם. תראה לאיפה הגענו. היום ראש הממשלה עושה הסכם עודפי קולות עם בן גביר וסמוטריץ'".

גם ליברמן היה בתנועת כך. הוא אמר שצריך לגרש ערבים, להוציא להורג חברי כנסת ערבים.
"אל תריבו מי יותר גזען. מה שבטוח שגזענות חיה, נושמת, בועטת ומקבלת לגיטימציה".

הערבים לא גזענים? 
"יכול להיות שיש עדיין בשוליים אנשים שיש להם נטיות כאלה גזעניות אבל הם לא המיינסטרים, הם לא בשלטון, הם לא מייצגים את האוכלוסייה הערבית בכנסת, יש הבדל".

עזה מקבלת חיסוני קורונה באישור ישראל של ספוטניק. את בעד?
"אני בעד שישראל תיקח אחריות על האוכלוסייה שתחת שלטונה. שולטים במעברים בעזה, זבוב לא נכנס לעזה בלי אישור ישראל. זה מה שנקרא שליטה, מדינת ישראל צריכה לחסן את כל הפלסטיניים לא רק לאשר כניסת חיסונים".

את התחסנת?
"אני התחסנתי מזמן, לפני חודש".

הודית לביבי?
"לא, לא אמרתי תודה לביבי".

אולי הגיע הזמן?
"כנראה אני צריכה כל יום בבוקר כשאני מתחילה לנשום להגיד תודה לפי האסכולה הזאת".

בעברית קוראים לזה 'מודה אני'.
"אבל אני נולדתי אישה ואני מודה על זה שנולדתי אישה".