שר האוצר, ישראל כ"ץ, שוחח הבוקר (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM על המצב הכלכלי, על השאלה מה יקרה אם ראש הממשלה החליפי, בני גנץ, לא ייבחר לכנסת הבאה, ועל הדיווח כי סגן השר פטין מולא מהליכוד פנה לרשות הפלסטינית בבקשה לתמיכה בליכוד במערכת הבחירות.

אני מנסה לדמיין את התגובה שלכם של הליכוד לו למשל יאיר לפיד היה פונה לרשות הפלסטינית כדי לעזור לו להיבחר. הייתם שורפים את המדינה בתגובות שלכם. אבל מתברר שזה הליכוד.
"הליכוד לא פנה לרשות הפלסטינית כדי לעזור להיבחר".

סגן השר אישר.
"לא יודע מה הוא עשה באופן אישי, כל מעורבות של הרשות הפלסטינית לקראת בחירות בישראל עד היום כוונה נגד שלטון הליכוד ונתניהו, יש גוף מיוחד שעוסק בנושא".

אתה באמת מאמין שסגן שר במשרד רה"מ שכפוף לרה"מ, שנמצא בתחילת דרכו הפוליטית, היה פונה לרשות בלי יידוע של רה"מ?
"לא רה"מ ולא הליכוד מעורבים בשום דבר מהסוג הזה, אם בכלל היה. המדינות שלנו ברורה, מדיניות מאוד מקפידה על אי העברת מימון לרשות".

לא שמענו הכחשה מפורשת של רה"מ בעניין הזה.
"חד משמעית הייתה הכחשה של הליכוד בעניין הזה, ואם במאזן הכוחות בישראל יש כאן צד, וזה היה במערכות הקודמות שהרשות הייתה מעדיפה, ודאי שזה לא הליכוד".

סגן השר מאשר שה מה שקרה, הליכוד טען בהתחלה שזה קשקוש ואח"כ זימן אותו לשיחה עם רה"מ.
"לא מכיר, ברור שזה לא על דעת רה"מ והליכוד, אם בכלל היה. ראיתי שיש גוף פוליטי ברשות שהכחיש. ודאי שזה לא דבר אמיתי. יש לליכוד עמדות ומעשים, הרשות בשנים האחרונות הייתה מאוד מבודדת על ידינו ועל ידידינו מהממשל האמריקני בגלל תמיכתה במחבלים, בגלל שהתנגדה להכרה בירושלים כבירת ישראל, וזו המדיניות שאנחנו מובילים".

צעירי הליכוד צייצו - "המעשה שמיוחס לסגן השר חוצה קווים אדומים ,צייצו כך, אין מנוס מלקרוא לרה"מ לפטרו", ובשעות האחרונות הציוץ נמחק.
"אני לא מכיר, אמרתי את עמדתנו. הקו שמוביל רה"מ הוא קו מאוד ברור, גם אם אני כשר אוצר מקפיד מאוד לקזז את כל הסיוע שנותנים למחבלים" 

האם אתה ישראל כ"ץ חושב שצריך לפטר את סגן השר?
"אני לא נכנס להיבט הפרסונלי, באופן עקרוני הקו שהליכוד מוביל בניגוד ללפיד חבריו הוא ברור קו של העצמת מדינת ישראל ושמירת הערכים ההיסטוריים. מי שהוביל את הקו של הכרה אמריקנית בירושלים כבירת ישראל זה רה"מ ואבו מאזן על רקע זה שבר את הכלים עם ארה"ב וישראל. אם אתם חושבים שאבו מאזן יתמוך בקו כזה, בוא נצרף אותו לחובבי ציון".

הטענה היא שאבו מאזן והרשות הפלסטינית מעדיפים את הרע המוכר, נתניהו, מאשר את בנט וסער שיותר ימניים.
"יש כאן שני מועמדים לראשות הממשלה".

אל תכנס לזה.
"יש את נתניהו ואת לפיד".

אנחנו לא נהפוך את הריאיון למצב בו אנחנו שואלים שאלה ואתה מדבר על ביבי ולפיד.
"האחד הודיע באופן רשמי שהוא ייקח את הרשימה המשותפת לממשלה שלו, וזה יאיר לפיד וזה קו כנראה שהרשות אוהבת. אחד לא הולך לעשות את זה".

ישראל כ''ץ (צילום: פלאש 90)
ישראל כ''ץ (צילום: פלאש 90)

לא יכול להיות שאתה עונה על שאלה ספציפית בתשובה ביבי מול לפיד. אני שואל איך סגן שר מייצר מגע עם הרשות כדי לתמוך בנתניהו.
"אני לא יודע מה הוא עשה, ומי שצריך לברר זה רה"מ".

איך מנסור עבאס הופך לידיד?
"אתה מחבר דבר לדבר ומכניס דברים לא נכונים. אין בעיה שזה יהיה הסעיף היחיד בראיון, אבל יש עוד כמה דברים שאני עוסק בהם. הליכוד מוביל קו ורה"מ מוביל קו ברור שבודד את הרשות הפלסטינית בכל ההיבטים הלאומיים והמעשיים והתמיכה במחבלים. לא נראה לי שאבו מאזן מעדיף את הליכוד, וכולם יודעים שכך".

העברת כסף.
"לפיד שהוא המועמד האלטרנטיבי הודיע לראשונה שהרשימה המשותפת היא פרטנרית מבחינתו לשלטון, לכן תראו בהמשך עוד מאמצים של הרשות ואחרים לקדם תמיכה בלפיד, כמו שעשו בכל בחירות כלפי מפלגות השמאל. אני לא יודע מה עשה סגן השר, הדבר וודאי בורר מולו".

בוא נלך הלאה, ראית את המודעה שקוראת לגנץ לפרוש. עמדתך?
"אני לא פרשן של מה שקורה בתוך מחנה השמאל, אבל אני בעצמי בא בטענה חמורה לבני גנץ על זה שלאחרונה, בניגוד להתנהלות שלו קודם, הוא נוקט בקו אנטי ממלכתי ומשמש שכפ"ץ של יאיר לפיד, הוא מונע את הבאת התוכנית הכלכלית לממשלה. אל תגידו לי שוחד בחירות, יש שם סעיפים מאוד רציניים". 

היועמ"ש לא מקבל אותה על כל סעיפיה.
"יש שם סעיפים מאוד רציניים של עזרה לעסקים ולמבוטלים".

מה קשור בני גנץ? היועמ"ש אומר שמדובר בכלכלת בחירות.
"הקמפיינרים שלו אומרים, יש תמריץ מאוד משמעותי בגובה שתי משכורות למובטלים ותיקים כדי לחזור לעבוד ותמריץ למעסיקים. יש סעיפים מאוד רציניים, הוא מונע באופן קטגורי את הדיון בממשלה מתוקף זכות וטו דמיונית שנשארה לו עם ארבעה מנדטים בסקרים".

למה היועמ"ש לא מאשר?
"אני מצפה ממנו שיאשר, אני מצפה שבמהירות גדולה הוא יאשר את התוכנית. אם יש לו הערה אני מוכן להקשיב. התוכנית רצינית, באה לסייע לעסקים, למבוטלים, למשפחות, לילדים לקראת פתיחת המשק כפי שקורה עכשיו. בני גנץ חוסם את הדיון, הוא משחרר את לפיד מעמידה בהתחייבות שלו בכנסת שכול דבר שקשור בקורונה הוא יתמוך בו. זה דבר שהוא לא נכון מבחינה מהותית וגם שגוי וחסר תבונה פוליטית".

שיעור האבטלה, 770 אלף ישראלים בלי עבודה.
"אתה רציני? ברור שאם יש סגר אנשים הופסקה עבודתם. עכשיו נפתח הסגר ותראה חזרה של כמות גדולה של עובדים לעבודה. יחד עם זאת יישארו מאות אלפי עובדים, אותו גרעין קשה של מבוטלים ותיקים שנפלטו ממקומות עבודה שאני הולך לתמרץ אותם בהכשרה מקצועית ובסכומי כספים גבוהים, בארבעת החודשים הראשונים אתן שתי משכורות חל"ת". 

בגלל מדיניות החל"ת לא חוזרים לעבודה. כי שר האוצר משלם עד יוני.
"משלם וישלם להם כל עוד לא יהיה להם לאן לחזור".

אבל יש לאן לחזור.
"המדינה צריכה ללתת רשת ביטחון לעצמאים לשכירי לבעלי העסקים וזה מה שאנחנו עושים אבל תוך כדי חזרת המשק לפעילות תראה את כולם חוזרים לעבודה. אותו גרעין שיישאר, אני מחכה לאישור בני גנץ לעלות את זה בממשלה ושל היועמ"ש שיאשר כן לדון ולהחליט כדי לשחרר כספים שיש לי. שמרתי כספים במיליארדים לצורך תמרוץ המשק המקורות, קיימים אני רוצה להעביר אותם". 

אבל היום מי שלא חוזר אומרים המעסיקים – שלא יחזרו.
"יש רשת מאוד גדולה שהודיעה שיש לה 8,500 עובדים וביום ראשון החזירה את כולם לעבודה, המסה הגדולה חוזרת לעבודה עם הפסקת הסגרים. אלה העובדות". 

מה דעתך על הדברים שאמר בני גנץ בריאיון? על מזימת אפריל?
"שוב בני גנץ? האיש כשל בכל התחזיות".

יש כוונה לפטר את בני גנץ ואנשי כחול לבן במידה ולא יעברו את אחוז החסימה?
"אין קשר לצערי".

אתה יכול להבטיח שזה לא יקרה?
"נחתם הסכם אומלל, אומלל, רוטציה ופריטטיות שמביאים לשיתוק הממשלה וזכות וטו למי שאין לו ציבור אפילו, דבר שיום אחד יחקרו איך קרה דבר כזה. זה מונע פיטורים, זה מצוי בחוק. אין סיפור כזה. תוצאות הבחירות הבאות, אני מקווה שיתנו רוב לממשלת ימין בראשות נתניהו בלי רוטציה והסכם פריטטי, אם הוא לא יעבור את אחוז החסימה הוא לא יהיה בחיים הפוליטיים".

יש תקציב?
"יש תקציב לשנת 21, תקציב המשכי. מסגרת תקציב 20 אם הייתה עוברת היה 420 מיליארד הצלחתי להביא 411. בשנת 21 מסגרת התקציב היא 426 מיליארד הצלחתי להעביר 420 מיליארד בנוסף קופסת קורונה".

אין תקציב, אין חוק הסדרים.
"תקציב המשכי. מערכת הביטחון צריכה תוספות ורה"מ ואני טיפלנו בזה ביממות האחרונות".

איך אפשר להפוך את האמת? איך רה"מ טוען שיש תקציב כשאין?
"יש תקציב המשכי שכמעט זהה בהיקפו לכתיב המקורי, השאלה ברורה".

מה הייתה הבעיה לאשר תקציב בזמן?
"בני גנץ קשר את נושא התקציב לנושא הרוטציה".

אתם קשרתם.
"לא, כל גורמי המקצוע במשרד האוצר, כולל נגיד בנק ישראל, המליצו להעביר תקציב בחודש ספטמבר חד שנתי לשנת 20, ובני גנץ רצה דו שנתי".

הוא לא ביקש, זה חלק מההסכם.
"מבחינה מקצועית כולם המליצו על חד שנתי ב-2020, הצלחתי בפועל וזו הבשורה הטובה להעביר תקציבים המשכיים לשנת 2020 ו-2021 כמעט מלא. יש תקציב בפועל שכמעט זהה בסכומים".