בית המשפט העליון דן היום (רביעי) בהחלטת ועדת הבחירות שפסלה את מועמדותה של אבתיסאם מראענה, ששובצה במקום השביעי ברשימת מפלגת העבודה לבחירות לכנסת ה-24. ההרכב כלל תשעה שופטים בהם נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, ניל הנדל, יצחק עמית, נעם סולברג, דפנה ברק-ארז, מני מזוז, ברון, ג'ורג' קרא ודוד מינץ. ההערכה היא שבית המשפט יבטל את החלטת הפסילה.  החלטת בית המשפט אמורה להתפרסם בימים הקרובים.

בפתח הדיון אמר עו''ד איתמר בן גביר: "אם היינו מחליפים במקום מראענה את ד"ר בן ארי, מרזל או גופשטיין - לא היה להם שום סיכוי. הדברים שהיא אומרת הם שוללים את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ומהווים תמיכה בטרור". לאחר מכן, בן גביר הפנה את השופטים לסעיף בבקשתו בו נאמר כי מתבקשת פסילתה גם על בסיס הסתה לגזענות.

"בשום מקום לא נטען על ידי מראענה או על ידי עורכי דינה כי הדברים שמיוחסים לה לא נאמרו", המשיך בן גביר ואף הוסיף כי "בתגובה שלה לועדת הבחירות טענו ש"היה ראיון ובו היא התנצלה". לא צורף הסרטון. הלכתי לצפות בסרטון בעצמי - ועל האמירות שהבאנו כאן, היא לא התנצלה". בנוסף, בן גביר טען כי "בוועדת הבחירות עברתי חקירת שתי וערב על האידיאולוגיה שלי, ובצדק. כבוד השופט הנדל, שהיה יו''ר הוועדה, מכיר את הדינמיקה. במקרה שלה היא פשוט לא עולה לדבר בוועדה".

השופטת ברק ארז השיבה לבן גביר ושאלה אותו כיצד נחשף לראיון בו אמרה מראענה כי יש להשמיד את זכרון יעקב. בן גביר השיב כי "הראיון פורסם ברשתות. אבל אני אקשה, אמנם זו התבטאות קשה ומקוממת, אך איפה המאסה הקריטית?". בן גביר הפנה את השופטים לפסק הדין של השופט מינץ לפי כאשר מדובר בהתבטאות קשה מאוד, דינה כמאסה קריטית.

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות אמרה: "הדברים שעו''ד בן גביר אומר, שהבקשה שלה לתיקון הכתבה נוגעת לביקורת שלה על החברה הערבית, ולא על השמדת זכרון יעקב, הוא אמר אותם גם בועדת הבחירות. איפה בתשובה לבקשה שבפנינו יש התייחסות לאותה אמירה?". השופטים התייעצו האם יש לאפשר למראענה לטעון בעצמה במהלך הדיון.

לאחר מכן מראענה דיברה בפני השופטים: "אני מצטערת שאתם נאלצים לעסוק בזה, בטח יש דברים יותר חשובים ממני. אני מתנצלת על כל דבר שהיה יכול להישמע גזעני, אני נשואה ליהודי, הבת שלי 100% יהודיה וערביה. אמא שלי ניקתה בתים במשך 25 שנה בזיכרון יעקב, השותפות, האחווה, האהבה והשכנות שקיימנו - עשו סרטים על השכונה הזו. אני לא מנוסה בראיונות ויכולה ליפול בהם. לא קראתי להשמיד את זכרון יעקב, כל השיח יצא מהקשרו זו פנטזיה". 

לשאלתה של חיות, האם בחלומה זיכרון יעקב מושמדת, השיבה מראענה כי היא מתנצלת. "אני חוזרת שוב על הדברים, נולדתי להיות גשר בין העמים, אני רוצה להיות חברת כנסת כי אני רוצה שיהיה טוב לכולנו", התנצלה מספר 7 ברשימת העבודה. לאחר מכן אמר השופט סולברג כי "אין פה שום שינוי סגנון, גם בתצהיר שלה אין התנצלות על הדברים".

עו"ד איתמר בן גביר אמר לפני הדיון כי "הבוקר אנחנו נציג לשופטי בית המשפט העליון מאסה קריטית של ראיות נגד מי שמבקשת להשמיד את זכרון יעקב רק משום שגרים בה יהודים, בזה לשואה וקוראת למחוק אותה מהזיכרון הלאומי שלנו, ומתגאה בכך שביזתה את כבודם של חיילי צה"ל כשהמשיכה לנסוע במהלך הצפירה ביום הזיכרון. למרות שאני לא מגיע עם ציפיות גבוהות לדיון, אני מקווה שאחרי שהצדק נעשה בוועדת הבחירות שפסלה את מועמדותה של תומכת הטרור מראענה, בית המשפט העליון גם הוא לא יאפשר למי שרוצה להשמיד עיר ואם בישראל לדרוך בבית המחוקקים".

כזכור, ועדת הבחירות המרכזית, בראשות השופט עוזי פוגלמן, פסלה את מועמדותה של מראענה ברוב של 16 תומכים לעומת 15 מתנגדים ושני נמנעים. ההחלטה על פסילתה תעבור לבית המשפט העליון, שהפך בעבר החלטות של הוועדה. זאת, לאור אמירות מהעבר שאותן ביטאה מרעאנה. באחת מהן, במהלך ראיון שנערך עמה, אמרה כי "אם הייתי יוזמת תסריט אפוקליפטי הייתי משמידה את זכרון יעקב".

עם זאת, היועמ"ש אביחי מנדלבליט פרסם חוות דעה בה קבע כי אין למנוע ממראענה את ההתמודדות בבחירות. לשיטתו, "בחינת הראיות שהובאו בבקשות, ודאי בשים לב לרף הראיות הגבוה הנדרש ולאמות המידה המחמירות לצורך פסילת מועמדת לכנסת, אל מול הפסיקה המתייחסת לעילות הפסילה, מובילה למסקנה כי לא הונחה תשתית ראייתית המצדיקה היעתרות לבקשות".