חבר הכנסת אחמד טיבי שוחח הבוקר (רביעי) עם בן כספית וינון מגל על ההתפתחויות האחרונות בשדה הפוליטי. בראשית הראיון ב-103FM הוא נשאל על סערת מועמדת העבודה אבתיסאם מראענה, ואמר כי "העליהום עליה מתוזמן, קמפיין מאורגן, מוגזם, מופרז. אבל זה טבעו של קמפיין בחירות, הימין שם אותה למטרה וממשיך להכות".

טיבי הסביר כי "לרשות הפלסטינית אין כל כוונה להסיט קולות, או להתערב לטובת הליכוד, או המועמד 'חאג' אבו יאיר". הוא נשאל מדוע הוסיף לשמו של ראש הממשלה את תואר החאג', והשיב: "הוא מסוגל ערב הבחירות". 

אם מישהו אומר לנתניהו תעשה חאג' הוא עושה?
"ברשת הערבית הבדיחה הזאת רצה המון, שבקרוב הוא יבוא לתפילות, הוא ייסע לסעודיה".

לא רק אצלנו צוחקים על זה?
"בדיחות אוניברסליות הפכו להיות".

לפי זה שאתה לא רוצה להגיב זה אומר שזה משרת את נתניהו
"לא ממש יש דברים מגוחכים שאני לא אמור להפיץ. לא אמרתי חרטה".

נתניהו עושה לכם בית ספר, ראיתי אתמול צילום של מוכנית ביישוב ערבי כולה צבועה מחל הליכוד, עם הכתובת בערבית 'כולנו איתך'. הבן אדם פירק אתכם, אתם על תשעה מנדטים, אתה פוליטיקאי מיומן, פירק אתכם.
"אני לא יודע אם כל היצירה היא שלו יכול להיות שגם אנחנו עשינו טעויות".

זה מה שעבאס אומר.
"יש לו חלק, אני יכול לומר שבנימין נתניהו רואה את הפילוג והפיצול ומחייך, הא מרוצה מזה כי במקום 15 מנדטים שהיו לנו הסקרים מדברים על 10-9. יש טעויות שעשינו? עשינו, יש דברים שהוא עשה מעל ומתחת לשולחן? הוא עשה. אבל נתניהו גם אחראי על התדרדרות המשא ומתן עם הפלסטינים, העמקת הכיבוש, אחראי על הפשיעה בהיותו ראש ממשלה בעשר השנים האחרונות בחברה הערבית, לאחרונה בנימין נתניהו מתנהג כאילו הוא מועמד חדש בשם אבו יאיר שהוא יותר טוב מהמועמד הישן ראש הממשלה המכהן ב-11 השנים האחרונות בנימין נתניהו זה מה שהוא מעביר ולכן זו מניפולציה ותעמולה שקרית. נתניהו לא באמת אוהב ערבים, אפילו הוא לא מאמין לבדיחה, הוא אוהב את הקולות שלהם או שיישארו בבית ביום הבחירות".

קורה משהו בחברה הערבית? פחות מתעסקים בכיבוש?
"נעשה סקר עכשיו של מכון מאוד מוכר, עם כמעט אלף נסקרים, הנושא הראשון שמעסיק את הציבור הערבי זה הפשיעה, אחריו במקום השני בפער גדול תכנון בנייה והריסת בתים ואחריו חוק הלאום".

לפי דקה הורו להשעות את יישום חוק קמיניץ כי גילה שזה פוגע בליכודניקים במושבים.
"הוא אמר את זה גם במערכת הבחירות הקודמות, בדיוק אותו דבר".

מנסור עבאס (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)
מנסור עבאס (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)

כל פעם ינון אומר שאתה משבח שהידים.
"אמנם הסמנטיקה שלי ושלכם שונה, אבל הסברתי יותר מפעם אחת ששהיד זה לא בדיוק מה שינון חושב, והחברה הישראלית באופן כללי. שהיד זה מישהו שטבע, שמת תוך כדי לימודים או חיפוש עבודה או קורבן של הסכסוך הלאומי, במלחמה ובעימות".

הזכרת שמות של מחבלים
"אני לא משתמש במושג מחבלים".

עבאס השתמש במושג.
"אתה מדבר עם אחמד טיבי והזכרתי שמות של אנשים שנהרגו ולא הרגו, נפגעו ולא פגעו – השהיד מסכנין, מטבח כפר קאסם שהם שהידים כי נורו ונהרגו על ידי משטרת ישראל והצבא ולכן הם שהידים. אני מרכין ראש לשהידים האלה, אצלכם יש הרוג מלכות. זה כמעט דומה. שלמה בן יוסף אצלכם הוא הרוג מלכות, הוא זרק פצצה על אוטובוס של אזרחים. העמדה שלי לגבי פגיעה באזרחים הייתה ברורה למשך כל העשייה הציבורית שלי וההוקעה הייתה ברורה וחד משמעית, אני עדיין מחכה לפוליטיקאי ישראלי מהממשלה שיגנה הרג של ילדים פלסטינים. ביד אחת בנימין נתניהו מכניס את בן גביר לקואליציה, בן גביר עם התורה הכהניסטית שלו, ביד השנייה אבו יאיר מחייך חיוך אלקטורלי לערבים. יש רק בנימין נתניהו אחד ואנחנו מכירים אותו".

כמה יקבל?
"פעם שעברה קיבל 11 אלף קולות, יכול להיות שיקבל אחרת אבל לא שניים-שלושה מנדטים כפי שהוא מפיץ".